Hei,

olen ahkera foorumin käyttäjä ja olen saanut suurta hyötyä kaikista keskusteluista talonrakentamisen aikana!

nyt kun sisäpuoli alkaa olla valmis, olen alkanut miettiä, miltä parvekkeen rakenne tulee näyttämään.

minulla on rinnetalo, jossa keittiö/olohuone sijaitsee yläkerrassa ja tähän on tarkoitus rakentaa parveke talon koko pitkän sivun mittaiseksi (16,3m) tämä on jo hyväksytty rakennusluvassa.

parveke tulee suurimmaksi osaksi ulottumaan 3,5m talon seinästä ja on 9,6m leveä (jäljelle jäävä osa on käytävä master bedroomista suurelle parvekkeelle).

Nyt kysymykseeni, miten tämä tulisi mitoittaa oikein? Haluan, että edestä on vain pylväitä ja upotettu runko, jotta yläkerta ei peity liikaa.

ajatus on, että pylväiden välissä on noin 2,4m, jotka tehdään liimapuusta ja kantava linja on liimapuuta 66x315. Lattian palkit ovat sitten 220x45 (cc300 vaihtoehtoisesti cc450) painekyllästettyä puuta. Lattialaudoitus 34x145 kaiken päällä. Pylväät valetaan pylväskenkiin, jotka tulevat myös valettavaksi osaksi luodakseen pation parvekkeen alle.

Onko ok sekoittaa painekyllästetty ja liimapuuta tällä tavalla?
Olenko ymmärtänyt oikein, kun olen lukenut erilaisia mitoitusoppaita? Vai olenko yli-/alimitoittanut?

kaide tulee olemaan lasikaide ilman pylväitä, joten se tuo myös painoa. Käytävä rakennetaan saman kokoisilla materiaaleilla kuin iso osa esteettisistä syistä.

Antakaa mielellään mielipiteitänne ja tarkoitus on aloittaa rakennuskeskustelu, kun sen aika koittaa.

Tarjoan kuvan miltä se näyttää juuri nyt. @villasegerlund Instagramissa kiinnostuneille.

• Rakenteilla oleva harmaa moderni talo talvimaisemassa, kaivuri liikkuu maassa rakennuksen edustalla, työntekijä kävelee.
S
Miksi niin korkea liimapuupalkki kantopalkkina, jos aiot käyttää upotettuja lattiapalkkeja (jotka luultavasti kiinnitetään palkkikengillä?) ja mitä olet ajatellut pilarien mitoitukseksi?

Luettuani ymmärsin, että tarvitaan liimapuuta, koska haluan suuremman etäisyyden pylväiden välillä. Siksi kysyn täällä, olenko ajatellut oikein sekä mitoitusoppaan että vastaavien taulukoiden kanssa. Yli-dimensionoin mielelläni hieman saadakseni vakaamman (luulisin?) rakenteen.

pylväät tehdään joko 90x90 liimapuusta tai 115x115 liimapuusta, molemmat toimivat hyvin, esteettisyys saa ratkaista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.