4 507 lukukertaa ·
3 vastausta
5k lukukertaa
3 vastausta
Mitoittaa liimapuupalkki / kevytpalkki / vaneripalkki
Hei!
Olen muokkaamassa olemassa olevaa terassia (katolla).
Lattianiskat ovat tällä hetkellä 45x200x4080 mm, joissa on tuki keskellä.
Keskellä oleva tuki on tarkoitus "poistaa".
Mutta ensin (ennen kuin mitoitan terassiani)
Oletetaan, että nykyinen lattianiska 45x200x4080 vaihdetaan "suoraan" samalla kuormituksella.
Minkä mitat seuraavat tuotteet saisivat?
- Liimapalkki (esim. Martinsson tai ... useimmat valmistajat näyttävät käyttävän kuusta)
- Vaneripalkki (tyyppiä Kertopuupalkki)
- Kevytpalkki (tyyppiä Masonite-Beams tai Hunton)
- Koteloitu palkki (kovalevy tai vaneri sivuilla)
Olen muokkaamassa olemassa olevaa terassia (katolla).
Lattianiskat ovat tällä hetkellä 45x200x4080 mm, joissa on tuki keskellä.
Keskellä oleva tuki on tarkoitus "poistaa".
Mutta ensin (ennen kuin mitoitan terassiani)
Oletetaan, että nykyinen lattianiska 45x200x4080 vaihdetaan "suoraan" samalla kuormituksella.
Minkä mitat seuraavat tuotteet saisivat?
- Liimapalkki (esim. Martinsson tai ... useimmat valmistajat näyttävät käyttävän kuusta)
- Vaneripalkki (tyyppiä Kertopuupalkki)
- Kevytpalkki (tyyppiä Masonite-Beams tai Hunton)
- Koteloitu palkki (kovalevy tai vaneri sivuilla)
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kun vertaillaan erilaisia palkkityyppejä, riittää vertailla niiden vastaavia kimmomoduulia ja poikkileikkausmomenttia. Kuorma ja jänneväli eivät ole merkityksellisiä tässä tapauksessa. 45x200 C 24 vastaa esim. liimapuu 56x180 ja kerto 39x200. Nopeasti katsottuna en löydä merkityksellisiä tietoja masoni-palkkien osalta (ne ovat tietenkin olemassa). Laatikkomuotoisia palkkeja voi tehdä itse (jos on hyvä saha) äärettömän monilla kokomuunnelmilla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Taivutusjäykkyysmomentti suorakulmaisille palkkeille lasketaan helpoimmin kaavalla "b x h ^3 / 12". Yhdistelmäkonstruktiot voivat olla hieman hankalampia laskea riippuen geometrioista. Elastiisuusmoduulit ilmenevät puuoppaasta ja valmistajien verkkosivuilta. Kun otetaan elastiisuusmoduulin ja taivutusjäykkyysmomentin tulo, voidaan vertailla liimapuupalkkia teräspalkkiin jne. On oltava johdonmukainen yksikkövalinnoissa.
Klikkaa tästä vastataksesi