862 lukukertaa ·
5 vastausta
862 lukukertaa
5 vastausta
Miten vahvistan ulkoseinääni?
Vapaa-ajan asunto rakennettu -57, 5x4 metriä. Kattoa tukee 3 runkokaaripalkkia; 2 päätyseinissä ja yksi keskellä. Mutta ne puuttuvat hanpuun. Ylävarsi on kooltaan 70x130mm. Alavarsi taas on vain 28x70mm. Keskellä alavarsi lepää savupiipun päällä, mutta tukijalka on keskellä 1,7 m jänneväliä ja siellä se on silminnähden vajonnut.
Kaikki seinät ovat rakennettu "moduuleista" noin 28x58mm puutavaralla, noin 1200mm jänneväli "pylväiden" välillä. Katso kuva.
Aion lisäeristää ja laittaa uuden panelin (jätän vanhan paikoilleen), joten haluan vahvistaa seiniä, mutta olen epävarma kuinka minun tulisi tehdä. Eräs kaveri sanoi jotain "leikata sisään" palkki, mutta en koskaan ymmärtänyt periaatetta.
Kaikki seinät ovat rakennettu "moduuleista" noin 28x58mm puutavaralla, noin 1200mm jänneväli "pylväiden" välillä. Katso kuva.
Aion lisäeristää ja laittaa uuden panelin (jätän vanhan paikoilleen), joten haluan vahvistaa seiniä, mutta olen epävarma kuinka minun tulisi tehdä. Eräs kaveri sanoi jotain "leikata sisään" palkki, mutta en koskaan ymmärtänyt periaatetta.
- Tarvitsenko asentaa tukipuun/kantojuoksun ja jos, kuinka?
- Tarvitsenko vahvistaa uusilla pylväillä, ja jos, kuinka?
Viimeksi muokattu:
Jos haluat tehdä sen yksinkertaisesti, asenna ulkoseiniin pystysuorat 45*95 -koolausta sisäpuolelle, aseta hammarband pystysuoraan, jos katto roikkuu, nosta sitä hieman muutamalla tunkilla ennen kuin asennat seinän koolaukset.
Oletan, että tarkoitat olemassa olevien tolppien väliin?F fribygg sanoi:
Tätä olin ajatellut tehdä, mutta olin ajatellut vain tolppia, en kattopalkkia. Mutta nyt kun sanot, se on järkevää, jos aion ripustaa enemmän painoa julkisivulle. Haittapuoli on, että eristys vähenee. Ajatukseni oli eristää olemassa olevaan seinään, tietenkin, ja sitten lisätä vielä 45 mm huoneen sisälle. Ja sitten 45 mm ulkopuolelle ennen uutta julkisivua.
Mutta pieni tila, jonka muutamat tolpat vievät, on ehkä merkityksetön?
Ah ok. Mutta miten se tekee seinästä vahvemman?F fribygg sanoi:
Ajattelen, että minun pitäisi joka tapauksessa vahvistaa siellä, missä kattotuolit lepäävät. Jos käsivarsi olisi paksumpi, ymmärtäisin, että uusi ylöspäin rakennettu seinä kantaisi sen. Mutta se on kuten sanottu heikko (mielestäni amatöörinä), joten kuvittelen, että haluaisin vahvistaa siellä, missä voima kattotuolista menee nykyiselle ulkoseinälle.
Olen purkanut enemmän nyt ja alan ymmärtää, miten talo on rakennettu. Voima jakautuu kolmeen kohtaan päätyseinissä ja talon keskellä. Osittain seinään, mikä on hyvä. Mutta toisella puolella ei ole mitään tukea. Arvelen, että siellä on ollut seinä joskus. Se oli painunut huomattavasti, mutta nyt olen nostanut kaiken.
En kuitenkaan vieläkään oikein ymmärrä, mitä minun pitäisi tehdä seinien kanssa. Otan kiitollisena vastaan ehdotuksia.
En kuitenkaan vieläkään oikein ymmärrä, mitä minun pitäisi tehdä seinien kanssa. Otan kiitollisena vastaan ehdotuksia.
Klikkaa tästä vastataksesi