Hei! Ostin maatilan noin vuosi sitten ja olen täydessä vauhdissa remontoimassa ja muuttamassa vanhaa sikalaa niin, että siellä voidaan pitää hevosia sen jälkeen, kun sikakarsinat on poistettu, useita tonneja olkia poltettu ja sisäkatto purettu. Seison edessäni tehtävänä saada tarpeeksi kattokorkeutta hevosille.
Tällä hetkellä kattokorkeus on noin 2,20m ja sisäkaton palkkien väliin, muuratun seinän reunaan asti, on noin 2,45m. Tavoitteeni on saada vähintään 3m kattokorkeutta, mutta mieluiten avointa tilaa harjaan asti.
Olen tarkastellut hieman katon rakennetta ja voin päätellä, että se on jonkinlainen harjakattotuoli, ja voin lukea, että niiden pitäisi olla itsekantavia ja silloin ei pitäisi olla ongelmia poistaa vanhan sisäkaton palkkeja kokonaan? Tässä tapauksessa vanhat kattotuet pitäisi säädellä poikittain.
Toinen vaihtoehto olisi muuten nostaa ylös vanhat sisäkaton palkit ja muurata ne samalla tavalla kuin ne on nyt rakennettu, onko tämä todella tarpeellista? Yläpuolella ei kuitenkaan säilytetä olkia tai heinää, joten alaspäin ei pitäisi olla kuormitusta.
Huomaan nyt, että tästä tuli todella pitkä aloitus, mutta seison nyt ikään kuin paikallani ja minun on vaikea löytää insinööriä, joka voisi laskea tätä =(.