Meillä on ollut rakennuskonsultti, joka on laskenut, millä voimme korvata nykyiset hanepuut yläkerran remontin yhteydessä. Tarkoitus on avata niskalistaan ja haluamme kauniimmat hanepuut, koska ne tulevat näkymään.

Rakennuskonsultti on suosituksissaan maininnut, että nykyinen puu voidaan korvata "vanhalla puutavaralla" 100 x 125 mm.
Mitä tarkoitetaan "vanhalla puutavaralla"? Ja mistä sitä voi ostaa. Ja mistä löydän kyseisen mitan?
Vai onko helpointa tilata tämä puutavaraliikkeestä, niin he ratkaisevat ongelmani?

Puhummeko kalliista asioista?

L
Ehkä himmennä sitä, nyt se on 95X125 ennen oli sahatavara raakakäsitelty ja oli vähän karkeampi.

H
Helpoin tapa on kysyä byggkonsultilta ja päivittää ketju vastauksella :)

Todennäköisesti hän tarkoittaa purkutavaraa puretusta/purettavasta 1800-luvun talosta. Hinnat ovat yleensä melko alhaiset, ellei etsi suurkaupungissa.

A AG A sanoi:
Todennäköisesti hän tarkoittaa puutavaraa puretusta/alas otetusta 1800-luvun talosta. Hinnat ovat yleensä melko alhaiset, ellei etsi suurkaupungista.
Mistä ihmeestä löytää sellaista puutavaraa?

M Metroid sanoi:
Missä ihmeessä löytää sellaista puutavaraa?
Maaseudulla. Jollakin maanviljelijällä, jolla on oma saha.

Ostin 80*120 puutavaraa kattopalkkeihini ja tukijalkoihini paikalliselta sahalta (he tekevät paljon sokkeleita, paneeleja ym ym) Halpaa se oli!
Luulen, että maksoin noin 500kr materiaaleista 7 kattotuoliin (kattopalkki ja tukijalat)
Hienoa karkeasahatulla puutavaralla(y)

F Finndjävel sanoi:
Maalla. Jonkun talonpojan luona, jolla on oma sahaa.
Äh, joten löydät siis puutavaraa 1800-luvun talosta talonpojalta, jolla on oma sahaa?

Luulen, että hän tarkoittaa oikeaa sydänpuuta, jota ennen käytettiin kantaviin rakenteisiin. Joko vanhaa hyvin säilynyttä tai uutta sahalta. Voi maksaa kaiken nopeakasvuisen hinnasta absurdeihin summiin. Riippuu siitä, mille sahalle menet.

Jos kyseessä on rakennuskonsultti, joka ansaitsee nimensä, ainoa järkevä tulkinta on, että hän viittaa vanhoihin mittoihin. Ennen 4x5 tuumaa oli yhtä kuin 100x125 mm, ei 95x120 kuten nykyään.

Kärnfur on erinomainen voimavara, kun kyse on vastustuskyvystä lahoa vastaan jne., mutta tuskin, kun kyse on lujuusominaisuuksista. Siinä tapauksessa tärkeää on pikemminkin tiheäkasvuisuus, rinnakkaisuus, oksattomuus ja vastaavat.

En ainakaan tunne ketään, joka kaataa 200-vuotiaita mäntyjä palkkeiksi ym. jotka eivät ole tiheäkasvuisia :)

Kaikki todella vanha puutavara on ylivoimaisesti parempaa kuin paljon nykypäivänä. Oksien esiintyminen ei kuitenkaan riipu iästä. Sydänmänty ei myöskään aina ole tiheään kasvanutta. Minulla on itselläni yli 100-vuotiaiden mäntylankkujen varasto, tiheään kasvanut ja runsaasti ydintä sisältävä, jota käytän paljon. Mutta että TS:n rakennuskonsultin ilmaisulla "vanha" viitattaisiin puutavaran laatuun, olisi mielestäni melko epäammattimaista.

Ihanaa! Minullakin on ollut pieni varasto vanhaa ja uutta hyvää. Loppu nyt, joten harkitsen vakavasti hankkia logosolin metsälle.
Uskon myös, että viittaus oli vanhanaikaisiin tuuman kokoihin.

Jos minulla olisi ollut logosol, olisin sahannut valtavan tammitukin, joka minulla on makuulla ja jota kukaan ei ole jaksanut nostaa sahalle vietäväksi...

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
Joo, se olisi aika ammattimaista lisätä nykyisten lujuusluokkien lisäksi vaihtoehto "gammalt virke" :)

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.