Hei,

Yritän oppia erilaisista betonimuodoista ja niiden ominaisuuksista. Kaikki, mitä olen tähän mennessä oppinut, on lyhenteitä ilman selityksiä ja kemiallisia kaavoja, joita en edes toivo oppivani ymmärtämään.

Se, mitä etsin, on miten yhdistää betoni, jolla on maksimaalinen lämpökapasiteetti, joka ei aiheuta kosteaa ilmaa sisätiloissa, jos en tekisi 100 % täydellistä salaojitusta, joka kestää paljon painoa ja jonka voi ruiskuttaa raudoitusrungolle.

Olen viettänyt paljon tunteja yrittäen ymmärtää ihmettä, joka on kuin nestemäistä kiveä, mutta jokaisen vastauksen takana syntyy vain enemmän kysymyksiä.

Esimerkiksi ymmärrän, että seinän kantokyky on paljon tekemistä paksuuden ja raudoituksen kanssa. Mutta myös se, että seinän muodolla on merkitystä.

Omaan tapaukseeni minut inspiroi video YouTubessa, johon minulle viitattiin.
https://youtu.be/AI8fwnaTSmY

Kupolirakenteen sijaan haluan tehdä kaksi raudoitusverkkomaista rakennetta, kaksi seinää, jotka kallistan toisiaan kohti kaaren muodossa niin, että kokonaisuus muistuttaa puoliympyrää sivulta katsottuna.

Olen lukenut, että tarvitsen myös oikean täytemateriaalin, jotta seinät kestävät todella paljon painoa. Mutta sitten täytyy varmaan valaa seinät, jotta ne olisivat painonkestäviä?

Toinen tapa raudoittaa, joka ei liity kiviin ja terästankoihin, josta olen lukenut, on käyttää selluloosaa, muovinauhoja tai teräsvillaa vahvan rakenteen tekemiseen.

Onko kenelläkään ideoita, minkälaista sementtiä valita? Mitä lisäaineita minun pitäisi käyttää? Voiko betonia ruiskuttaa vai voiko ruiskuttaa vain sementtiä?

Kiitos kärsivällisyydestänne ja kiitos, että luitte tänne asti.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.