Olen parhaillaan tekemässä kellariprojektia. Vanha lattia on purettu, kaivettu pois, styroksi ja makadam asetettu ja uusi lattia valettu vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Uusi lattia on 10 cm alempana kuin vanha, ja vanhan lattian sahauksesta on jäänyt reuna.

Kuva ennen valua: Uuden lattian yläpinta on suunnilleen punaisen viivan kohdalla.

Kuva keltaisen eristyksen ja betonilattian leikkauskohdasta kellaritilassa, punaisella viivalla merkittynä, ennen uuden lattian valamista.

Ulkoseinä on reikäbetonia ja siinä on ulkopuolella platonmatto. Olen harkinnut sisäseinän muuraamista lecaharkoilla ja rappaamista. Rakentaja ehdotti ohutta styroksia ulkoseinään liimattuna, mikä ei tunnu täysin oikealta. Sitten googlasin lisää ja löysin Ytong-tyyppistä kevytbetonia, jolla on parempi eristyskyky. Yhteensä noin 45 neliömetriä sisäseinää pitää rakentaa.

Seinärakennekuva kellariprojektista: 10 cm betonilaatta, 15 cm solumuovi ja 10 cm sepeli. Ulkoseinä rei'itettyä betonia, ulkopuolella platonmatto.

Mitä te olette tehneet kellareissanne?

Kiitos etukäteen,

/ henke

• Betonilattian reuna kapeassa kulmassa, edessä valkoinen styroksi, oikealla seinän betonia, taustalla sahanjälkiä ja rautakiinnityksiä.
Viimeksi muokattu:
Platon-kerros solumuovista on yksi tapa, kun tehdään salaojitusta/eristämistä. Isodrän on toinen vaihtoehto. Sinulla on vaihtoehtoina jättää seinä ennalleen ja maalata se silikaatilla, kalkilla tai muulla sopivalla maalilla. Tai asentaa teräsrimat, järjestää tuuletusväli ja asentaa uusi sisäseinä sen päälle. O orgaaninen kuitenkin, vaikka ottaisit kipsilevyn, levyn paperi on silti orgaanista. Eristetyn sisäseinä voi johtaa siihen, että saat kastepisteen keskelle seinää, eikä se ole kivaa. Minä kunnostin seinät, maalasin silikaatilla ja aion eristää ulkopuolelta pordränillä salaojituksen yhteydessä.

Hyvä työ saada massat pois, oikeasti raskasta työtä.

Korolla, joka on 10 cm korkea, minun on muurattava jollain lohkolla, se on 8 cm ja noin paksua ei voi rapata. Talo salaojitettiin vuonna 2007 edellisen omistajan toimesta, jolloin asennettiin platonmatto, mutta valitettavasti he säästelivät isodränissä :-(

Olen harkinnut ratkaisua tuuletetulla sisäseinällä, on olemassa muita levyjä kuin kipsi, mutta se ei tunnu hyvältä. Minun täytyy muurata jonkinlaisella lohkolla vähintään 10 cm paksuudella ja sitten rapata ja maalata silikaattimaalilla.

Weberillä on jotain, jota he kutsuvat Isoblokiksi, kevytsoraharkko, jossa on eristys keskellä; voisi verrata tähän, liimata 5 cm EPS:ää seinään ja sitten muurata kevytsoraharkoilla suoraan sitä vasten. Mutta en usko, että se on hyvä maan alla.

Toinen vaihtoehto, joka tuntuu paremmalta, on muurata esimerkiksi Multiporilla, rapata ja silikaattimaalata, haluan, että seinä hengittää mutta on myös eristetty, ei ole kovin yksinkertaista.

Massoja tuli jonkin verran, noin 13 kuutiometriä kaivettiin.

Kasassa suuri määrä maa-ainesta etupihalla; taustalla kaksi taloa, toinen oranssi ja toinen valkoinen.

Ymmärrän dileman.

Finja sanoo, että heidän isloerblockinsa toimivat hyvin kellareissa ja rinnerakennuksissa, joten Weberin pitäisi myös sopia. Jos valitset tämän tavan, saat kestävän ja yhtenäisen seinän. Hyvä asia, jos voit upottaa sähkökaapeleita ja muita kaapeleita tarpeen mukaan.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/4032-1.pdf

Muuten voit asentaa teräsrunkoja ja etäpalojen avulla varmistaa, että uusi seinä kohtaa uuden betonin lattiassa.

oliko se vain sattumaa, että lattia oli matalampi, vai oliko se suunniteltu operaatio?

Stefan1972 sanoi:
oliko se vain sattumaa, että lattia oli matalampi, vai oliko se suunniteltu operaatio?
Ei lainkaan. Talo rakennettiin 1992, mutta osa kellarista jäi vanhasta talosta, se osa oli 10 cm korkeampi kuin uusi osa. Siksi ja koska halusin enemmän tilaa, on syy siihen, että uusi lattia on 10 cm alempana kuin vanha lattia.

Taitava betonginleikkaaja sahaa sen tiiviisti seinän viereen :thumbup:
Mutta se maksaa vähän..

Jarlingar sanoi:
Taitava betoniporaaja sahaa sen seinän vierestä :thumbup:
Mutta se maksaa hieman..
Joo, se ei olisi ollut tekninen ongelma, mutta talo seisoo sillä peruskorokkeella, joten se ei ollut vaihtoehto ystäväni, joka työskentelee arkkitehtina ja rakennesuunnittelijana, mukaan.

Olen muurannut leca-harkoilla kellarissani vastaavalla tavalla kuin sinulla on kuvassa, sen jälkeen oli helppo rapata päälle, rapasin kipsilaastilla, se on toiminut todella hyvin. Tein kuitenkin virheen yhdessä huoneessa käyttämällä laastia alkuperäistä seinää vasten yhdellä seinällä, sitä sinun tulisi välttää. Minulla on sillä seinällä syntynyt muutamia halkeamia (yksi halkeama joka paikassa), jotka ovat hiuksenhienoja. Muilla seinillä ei ole ongelmaa.

Miten teit sisäseinät lopulta? Tuliko siitä y-tong? Miten se onnistui?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.