35 161 lukukertaa ·
20 vastausta
35k lukukertaa
20 vastausta
Mistä tiedän, mitä rappausta/väriä on käytetty kellarissa
Asun talossa, joka on rakennettu 1920-luvulla. 1 1/2 -kerroksinen, kellarilla, tiilirunko ja sisäseinät, ja se voi hyvin olla alkuperäistä rappausta, vaikka se vaikuttaa epätodennäköiseltä, koska kellarissa ei ole tapahtunut paljon modernisointia.
Olen nyt kunnostamassa yhtä kellarihuonetta, josta tulee kylpyhuone. 1 ulkoseinä (eristämätön), kaksi sisäseinää (rappattua tiiltä) ja yksi sisäseinä, joka tulee olemaan uudisrakennettu (teräsrankat ja märkätilalevyt). Uusi seinä tullaan kosteudeneristämään ja laatoittamaan, ja siellä tulee olemaan kylpyamme ja suihku. Yhtä sisäseinää, joka on osittain suihkutilassa, on kaikki rappaus poistettu, ja aion luultavasti kiinnittää siihen märkätilalevyn laatoitusta varten. Mutta ulkoseinä ja viimeinen sisäseinä ovat vielä jäljellä, ajatuksena oli maalata nämä (ehkä laatoittaa), mutta ensin ne on korjattava ja rappattava tasaiseksi riippumatta siitä, miten päätän edetä.
Seuraavaksi minun on ilmeisesti tiedettävä, millaista rappausta/maalia minulla on tällä hetkellä. Olen lukenut erilaisia ketjuja kalkkilaastista, silikaattimaalista jne., ja usein keskustellaan, mitkä materiaalit sopivat tai eivät. Koska rappaus useimmissa paikoissa on erittäin tiukasti kiinni, toivoin voivani poistaa löysän rappauksen, korjata sen ja maalata kaiken uudelleen (tai vaihtoehtoisesti laatoittaa).
- Onko olemassa yksinkertaisia keinoja selvittää, millainen maali / rappaus on tällä hetkellä?
- Jos se on esim. kalkkilaastia ja silikaattimaalia (tai ehkä kalkkimaalia), voinko tasoittaa rappausta ja mahdollisesti maalata sen, vai onko kaikki maali poistettava?
Olen nyt kunnostamassa yhtä kellarihuonetta, josta tulee kylpyhuone. 1 ulkoseinä (eristämätön), kaksi sisäseinää (rappattua tiiltä) ja yksi sisäseinä, joka tulee olemaan uudisrakennettu (teräsrankat ja märkätilalevyt). Uusi seinä tullaan kosteudeneristämään ja laatoittamaan, ja siellä tulee olemaan kylpyamme ja suihku. Yhtä sisäseinää, joka on osittain suihkutilassa, on kaikki rappaus poistettu, ja aion luultavasti kiinnittää siihen märkätilalevyn laatoitusta varten. Mutta ulkoseinä ja viimeinen sisäseinä ovat vielä jäljellä, ajatuksena oli maalata nämä (ehkä laatoittaa), mutta ensin ne on korjattava ja rappattava tasaiseksi riippumatta siitä, miten päätän edetä.
Seuraavaksi minun on ilmeisesti tiedettävä, millaista rappausta/maalia minulla on tällä hetkellä. Olen lukenut erilaisia ketjuja kalkkilaastista, silikaattimaalista jne., ja usein keskustellaan, mitkä materiaalit sopivat tai eivät. Koska rappaus useimmissa paikoissa on erittäin tiukasti kiinni, toivoin voivani poistaa löysän rappauksen, korjata sen ja maalata kaiken uudelleen (tai vaihtoehtoisesti laatoittaa).
- Onko olemassa yksinkertaisia keinoja selvittää, millainen maali / rappaus on tällä hetkellä?
- Jos se on esim. kalkkilaastia ja silikaattimaalia (tai ehkä kalkkimaalia), voinko tasoittaa rappausta ja mahdollisesti maalata sen, vai onko kaikki maali poistettava?
Voisi olettaa, että sen värin puhdistaminen sujuu hyvin. Jos naarmutat väriä ja se irtoaa suurina lastuina, on kyseessä jokin muu väri kuin silikaatti- tai kalkkiväri; kalkki/silikaattiväri on homogeenisempi alustan kanssa ja pitäisi muuttua pulverimaiseksi tai samanlaiseksi värjätyksi hiekaksi, kun sitä naarmutetaan.
OK, kiitos, olin jo aavistanut, että se ei ole muovimaalia, mutta se on juuri kuten kuvailit, se on melkein kuin rappaus olisi "värjätty", eli tuskin voi saada maalia pois ilman, että koputtaa rappauksen alas (joka on kuin kiveä, ellei se ole vähemmän tai enemmän irronnut itsestään johtuen kosteuden vaikutuksesta). Kun hieroo väriä sormella, sormenpää muuttuu valkoiseksi.
Silloin se ei todennäköisesti ole silikaattimaali. Silikaattimaalilla ei ole kiiltoa ja se muistuttaa kalkkimaalia, mutta tuskin kalkkeutuu eikä liukene veteen.MMR sanoi:
Saattaa olla kalkki- tai liimamaali, jos se tummuu, kastuu vedestä. Kokeile kostealla sormella
Jos se kalkkeutuu, mutta ei liukene veteen, se voi olla vanha kalkkeutuva pellavaöljymaali, jota käytettiin myös rapatuille seinille, jotka piti kestää kulutusta. Pellavaöljymaali tarttuu kuin vuori rappaukseen.
Jos se palaa ja haisee muoviselta, se on joku uudempi maali, kuten sokkeli- tai betonimaali.
Minulla oli itse asiassa sekä liimamaali että pellavaöljymaali kellarissani ja paljon neliömetrejä uudempaa muovimaalia, joka oli liian hyvin kiinni kuivilla pinnoilla, mutta kupli ja irrotti hieman rappausta/hiekkaa kosteilla pinnoilla
Toivottavasti tämä auttaa selvittämään, mitä sinulla on seinilläsi
gaia
Hmm, mikään ei oikein sovi kuvaukseesi. Se liituu hieman kuin kuiva (mutta ei paljon), ja sen voi hangata pois vedellä ja tiskisienellä, mutta se ei ole helppoa, hankasin pitkään mutta en saanut väriä kunnolla pois, sen sijaan se liukeni, koska sieni muuttui valkoiseksi ja sormissa se tuntui melkein kuin kun pesee laastia pois, erittäin pehmeä maitomainen neste. Raavin hieman partakoneen terällä ja se vähä mitä irtosi oli melkein kuin raastaa todella kovaa kypsytettyä parmesania, pieniä, pieniä lastuja. Tummaksi se ei muutu vedestä. Mutta ehkäpä se voisi olla pellavaöljyvärjäys, vai onko se täysin mahdotonta saada vedellä pois?
Olin vetänyt niin monta jälkeä "färgen" läpi rappaukseen kuin voimat sallivat
Toimii yleensä hyvin kohtalaisen terävän sorkkaraudan kyynerpuolella, mutta se päättyy usein siihen, että paljon haluaa lisää, joten vetää kaiken "färg"
Toimii yleensä hyvin kohtalaisen terävän sorkkaraudan kyynerpuolella, mutta se päättyy usein siihen, että paljon haluaa lisää, joten vetää kaiken "färg"
Silloin se voi olla jotain modernimpaa muoviväriäMMR sanoi:Hmm, mikään ei oikein sovi kuvaukseesi. Se piirtää vähän kuin kuiva (mutta ei lainkaan paljon), ja sen voi hangata pois vedellä ja tiskisienellä, mutta se ei ole helppoa, hankasin pitkään, mutta en koskaan saanut väriä kunnolla pois, sen sijaan se liukeni niin, että sieni muuttui valkoiseksi ja sormissa se tuntui melkein samalta kuin kun pesee pois saumoja, erittäin pehmeä maitomainen neste. Kun raaputin vähän partaterällä, se vähä, mitä irtoaa, on melkein kuin raivata todella kovaa kypsytettyä parmesaania, pieniä, pieniä lastuja. Vesi ei tummenta sitä. Mutta juu, se voisi ehkä olla pellavaöljyväriä, vai onko se täysin mahdotonta saada pois vedellä?
gaia
Kiitos kaikista neuvoista. Seinä sai vielä yhden kerroksen, käytössä oli voimakas lattialasta ja poravasara.
Ulkoseinä on selvästi korjattu (rapattu ja maalattu) yhdestä kohdasta, mutta ei toisesta. Huone on aiemmin ollut kaksi varastoa ja niiden välinen seinä on purettu ja siirretty, jotta saadaan isompi huone. Liitetyssä kuvassa vasen osa on selvästi uudempaa, luultavasti sementtiä tai KC:ta, koska se on erittäin kovaa. Ne maalihiput, jotka sain irti, paloivat ja hiiltyivät, joten se on todennäköisesti muovimaalia, olen onnistunut raapimaan sen melko puhtaaksi. Oikea puoli on myös enemmän tai vähemmän puhdistettu maalista ja rappauksesta, mutta täällä on paljon heikompi rappaus. Näkee, että siinä on kaksi kerrosta, alempi on luultavasti kalkkia, talon perustus on luultavasti tehty noin vuonna 1918, kuten näette, olen perustuksessa, joka koostuu kivistä ja jonkinlaisesta rappauksesta.
Nyt ei ole enää merkitystä, mikä väri siellä on joskus ollut, nyt tuntuu tärkeämmältä rapata "oikealla" rappauksella, mitä voisin käyttää korjatakseni tämän seinän? Pitäisikö käyttää kalkkia tai KC:ta tai jotain muuta? Seinän ei tarvitse olla sileä kuin vauvan iho, vaan lopuksi siitä saa mieluusti tulla vähän "kellari", seinän on tarkoitus vain maalata.
Minulla on myös sisäseinä, jonka olen puhdistanut rappauksesta, se on kuitenkin tiiltä, olen kuullut, että vanhan tiilen päälle ei saa myöskään käyttää liian kovaa rappausta, onko vaarana, että se halkeaa? Kysymys koskee vain joitain yksittäisiä neliömetrejä, jotka tulisi rapata. Vinkkejä?
Ulkoseinä on selvästi korjattu (rapattu ja maalattu) yhdestä kohdasta, mutta ei toisesta. Huone on aiemmin ollut kaksi varastoa ja niiden välinen seinä on purettu ja siirretty, jotta saadaan isompi huone. Liitetyssä kuvassa vasen osa on selvästi uudempaa, luultavasti sementtiä tai KC:ta, koska se on erittäin kovaa. Ne maalihiput, jotka sain irti, paloivat ja hiiltyivät, joten se on todennäköisesti muovimaalia, olen onnistunut raapimaan sen melko puhtaaksi. Oikea puoli on myös enemmän tai vähemmän puhdistettu maalista ja rappauksesta, mutta täällä on paljon heikompi rappaus. Näkee, että siinä on kaksi kerrosta, alempi on luultavasti kalkkia, talon perustus on luultavasti tehty noin vuonna 1918, kuten näette, olen perustuksessa, joka koostuu kivistä ja jonkinlaisesta rappauksesta.
Nyt ei ole enää merkitystä, mikä väri siellä on joskus ollut, nyt tuntuu tärkeämmältä rapata "oikealla" rappauksella, mitä voisin käyttää korjatakseni tämän seinän? Pitäisikö käyttää kalkkia tai KC:ta tai jotain muuta? Seinän ei tarvitse olla sileä kuin vauvan iho, vaan lopuksi siitä saa mieluusti tulla vähän "kellari", seinän on tarkoitus vain maalata.
Minulla on myös sisäseinä, jonka olen puhdistanut rappauksesta, se on kuitenkin tiiltä, olen kuullut, että vanhan tiilen päälle ei saa myöskään käyttää liian kovaa rappausta, onko vaarana, että se halkeaa? Kysymys koskee vain joitain yksittäisiä neliömetrejä, jotka tulisi rapata. Vinkkejä?
Siinä se tuli taas esiin, nopeasti unohtaa. Katselin hieman rakennusmarkkinoita ja minulle suositeltiin "Puts och Murbruk C:tä" (Finja) kultaisena keskitien ratkaisuna, ei liian kovana, ei liian pehmeänä, ja se pysyy edelleen kasassa joka tapauksessa.
Tämä oli ensimmäinen "rappausprojektini" ja siitä tuli ihan ok, en tavoitellut 100% tasaista lopputulosta, muuten olisin luultavasti joutunut tasoittamaan pinnan. Vähän aaltoileva ja elävä seinä sopii hyvin muuten erittäin kulmikkaaseen ja "steriiliin" kylpyhuoneeseen, viimeisessä kuvassa on luultavasti vielä yksi kerros jäljellä. Liitän mukaan muutaman lisäkuvan.
Tämä oli ensimmäinen "rappausprojektini" ja siitä tuli ihan ok, en tavoitellut 100% tasaista lopputulosta, muuten olisin luultavasti joutunut tasoittamaan pinnan. Vähän aaltoileva ja elävä seinä sopii hyvin muuten erittäin kulmikkaaseen ja "steriiliin" kylpyhuoneeseen, viimeisessä kuvassa on luultavasti vielä yksi kerros jäljellä. Liitän mukaan muutaman lisäkuvan.