Olen muurannut Leca-uuniin ja olen irrottanut rappauksen seinältä takana, koska se oli täysin irtonainen. Minkä tyyppistä rappausta minun pitäisi käyttää seinälle ja uunin perustukselle? Tiilien välinen laasti on tänään erittäin huokoinen ja voi murentaa sen sormilla, oletan että se on jonkin tyyppistä kalkkilaastia. En aio kaakeloida, vaan maalata rappauksen valkoisella. Kiitollinen avusta.

• Muurattu lecasokkelin osittain rappaamaton tiiliseinän edessä, kysymys sopivasta rappaustyypistä ja valkoisen maalin käytöstä.
Savetaso?

Ei, en ollut ajatellut savilaastia. Jos tiilien välit on muurattu kalkkilaastilla, voiko sitten rappata tavallisella sementti/kalkkilaastilla? Vai täytyykö käyttää kalkkilaastia?

Vanhoja kirkkoja ja linnoja, jotka on rakennettu kalkkilaastilla, korjattiin 50-80-luvulla? sementillä. Se osoittautui lähes katastrofiksi.
Luulen, että sinun täytyy käyttää sitä, mitä on ennestään, tai pehmeämpää materiaalia - kuten esimerkiksi savea.

ChrisseE sanoi:
Olen muurannut Leca-uunijalustan ja hakannut irti rappauksen seinästä, sillä se oli täysin irti. Mitä tyyppistä rappausta minun pitäisi käyttää seinässä ja uunijalustassa? Tiilien välissä oleva laasti on nykyisin erittäin huokoista ja sen voi murskata sormilla, oletan, että se on jonkinlaista kalkkilaastia. Ei ole tarkoitus laatoittaa päälle vaan maalata valkoiseksi rapattu pinta.
kiitollinen avusta
Milloin talo on rakennettu? Ennen 40-lukua? Voit melkein olettaa, että saumauksissa on käytetty kalkkipitoista laastia, tai jos asut merenrannalla, että he ovat käyttäneet merihiekkaa täytemateriaalina. Kalkkilaastia voit "aina" käyttää. (heikko laasti)

Riippumatta siitä, mitä valitset, lähde liikkeelle systeemiajattelusta. A-, B-, C-laasti....jne, joissa A on vahvin. A+B toimii, mutta ei B+A. (B+B toimii hienosti) Vahvin sisälle. Sinun tapauksessasi ei kannata käyttää A-laastia pohjana, vaan B-laastia.

Weberin Rödgrund 103 tasaiselle imulle ja sitten päälle Putsbruk B 133, vaihtoehtoisesti voit vaihtaa 103'n Vitgrund 105'een, joka on soveltuva heikommille materiaaleille, kuten kevytbetonille. 103 on tehty Lecalle, mikä sopii uunillesi. Mutta voit aina käyttää 105 Lecaan, mutta se on hieman kalliimpaa kuin 103.

Mutta jos olet epävarma, sinun tulisi käyttää kalkkilaastia, hydraulista.

Katso Målarkalkin tuotteet

• Tykkään
ChrisseE
  • Laddar…
Kiitos todella hyvästä vastauksesta! Talo on alun perin 1700-luvulta, mutta siihen on rakennettu yksi kerros lisää 1920-luvulla. Joten todennäköisesti laastissa ei ole lainkaan sementtiä. Voiko käyttää gipsputs?

Voit varmasti käyttää kipsiä (Weber Gypsum tai Knauf MP75 tai Ardex 828) Tässä tapauksessa olisin mennyt kirjastoon ja lainannut jonkin kirjoista, jotka käsittelevät vanhoja taloja (on paljon 17-18-luvulta) tai joita henkilökunta voi auttaa sinua tilaamaan.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi kirjallisuudesta, sinun kannattaa ottaa yhteyttä kaupunkisuunnitteluvirastoon ja pyytää heitä auttamaan sinua ottamaan yhteyttä rakennuskonservaattoriin tai vastaavaan.

1700-luvulta peräisin olevaa kiinteistöä on käsiteltävä kunnioituksella, ja on aina käytettävä niitä materiaaleja, joita käytettiin ennen niin pitkälti kuin mahdollista. Jos talo on seisonut siitä asti, se viittaa hyviin aineisiin alusta alkaen.

Soita Målarkalkiin, he auttavat sinua viikon jokaisena päivänä ja heillä on mitä tarvitset.

Onnea matkaan!

Olen työskennellyt paljon vanhojen talojen parissa työssäni kirvesmiehenä ja osaan paljon, mutta olen huono tuon rappauksen kanssa 😂.

Valitettavasti paljon ei ole jäljellä, paitsi perustus, hirsirunko ja 1700-luvulta peräisin olevat kiilasahatut lattiat. Suurin osa on muutettu 1800-luvun lopulla ja kun taloa korotettiin yhdellä kerroksella 1920-luvulla, myös savupiippu ja alakerran huonekorkeus korotettiin.

Yritämme säästää mahdollisimman paljon vanhasta kohtuuden rajoissa. Savupiippu on uusittu kolme kertaa, joten alkuperäisestä ei ole paljon jäljellä, eikä sillä varmaan ole suurta merkitystä mitä rappaan sillä. Haluan jotain, jonka kanssa on suhteellisen helppo työskennellä ja joka ei halkeile ympäriinsä sitten. Olisi hyvä myös, jos siihen tulisi hieman vanhan ajan tuntua.

Käytä gipsipinnoitetta, sitä on helppo työstää ja siitä tulee todella hieno, knauf danogips Rotband toimii erittäin hyvin ja on paljon halvempi kuin wber gypsum.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.