1 302 lukukertaa ·
7 vastausta
1k lukukertaa
7 vastausta
Mikä tämä seinämateriaali voisi olla?
Hei,
Olen äskettäin muuttanut taloon vuodelta 1960 ja olen huomannut outoa hajua tietyissä huoneissa. Se haisee hyvin tunkkaiselta ja muistuttaa vanhan pölyn tai sahanpurun hajua. Olen alkanut epäillä, että haju tulee seinistä ja yritän nyt tunnistaa, miten ne on rakennettu.
Liitän pari kuvaa alla. Epäilen, että ruskea materiaali on masoniittia tai tretexiä. Voiko se pitää paikkansa? Mutta mitä voi olla valkoinen materiaali äärimmäisenä?
Seinä on ulkoseinä (tiili) ja epäilen, että haju tulee masoniitti/tretex-levyistä. Luettuani useita keskusteluja täällä foorumilla olen ymmärtänyt, että vanha masoniitti/tretex voi aiheuttaa vanhan tunkkaisen hajun. Olen tilannut kosteusmittarin varmistaakseni, ettei ole kosteusvauriota.
Kiitollinen kaikesta avusta!
Olen äskettäin muuttanut taloon vuodelta 1960 ja olen huomannut outoa hajua tietyissä huoneissa. Se haisee hyvin tunkkaiselta ja muistuttaa vanhan pölyn tai sahanpurun hajua. Olen alkanut epäillä, että haju tulee seinistä ja yritän nyt tunnistaa, miten ne on rakennettu.
Liitän pari kuvaa alla. Epäilen, että ruskea materiaali on masoniittia tai tretexiä. Voiko se pitää paikkansa? Mutta mitä voi olla valkoinen materiaali äärimmäisenä?
Seinä on ulkoseinä (tiili) ja epäilen, että haju tulee masoniitti/tretex-levyistä. Luettuani useita keskusteluja täällä foorumilla olen ymmärtänyt, että vanha masoniitti/tretex voi aiheuttaa vanhan tunkkaisen hajun. Olen tilannut kosteusmittarin varmistaakseni, ettei ole kosteusvauriota.
Kiitollinen kaikesta avusta!
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 204 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 204 viestiä
Eternitlevyt olivat tasapaksuja ja niitä käytettiin siellä, missä tarvittiin lisäpalosuojausta, esim. pannuhuoneissa ja autotalleissa. Ne eivät olleet halvempia kuin muut materiaalit, joten niitä ei käytetty holtittomasti.
Voidaanko ajatella, että joku yritti tasoittaa treetex-levyjä, mutta kun se ei onnistunut tasaamaan, laittoi päälle remonttikipsilevyt?
Mitä tulee tunkkaiseen hajuun, niin monissa sen ajan taloissa on huono ilmanvaihto verrattuna nykyajan vaatimuksiin. Kesäisin ikkunat olivat raollaan, kun oltiin kotona ja ei satanut paljon.
Voidaanko ajatella, että joku yritti tasoittaa treetex-levyjä, mutta kun se ei onnistunut tasaamaan, laittoi päälle remonttikipsilevyt?
Mitä tulee tunkkaiseen hajuun, niin monissa sen ajan taloissa on huono ilmanvaihto verrattuna nykyajan vaatimuksiin. Kesäisin ikkunat olivat raollaan, kun oltiin kotona ja ei satanut paljon.
Näyttää olevan treetex, renoveringsgips ja tasoite.
Se kuulostaa järkevältä selitykseltä. Kiitos!BirgitS sanoi:
Eternit-levyt olivat tasavahvoja ja niitä käytettiin siellä, missä tarvittiin ylimääräistä palosuojaa, esimerkiksi pannuhuoneissa ja autotalleissa. Niitä ei tietenkään käytetty liikaa, koska ne eivät olleet halvempia kuin muut materiaalit.
Voisiko olla, että on yritetty tasoittaa treetex-levyt, mutta kun ei saatu tasaista pintaa, on laitettu päälle remonttikipsilevy?
Mitä tulee tunkkaiseen hajuun, niin monissa sen aikaisissa taloissa on huonompi ilmanvaihto verrattuna nykyvaatimuksiin. Kesällä ikkunat olivat auki, kun oltiin kotona, eikä satanut paljon.
Niin, minulla on huono ilmanvaihto. Haju kuitenkin pysyy, vaikka ikkunat ovat auki koko päivän. Syynä siihen, että epäilen treetex-levyjä, on se, että haju on voimakkain jalkalistan ja kuvaamani aukon kohdalla. Löysin tämän keskustelun, jossa ihmisillä näyttää olevan samanlaisia ongelmia treetexin kanssa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-innervaeggar-60-tals-hus-masonit-lukt.377675/
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Kan detta vara asbest eller vad för väv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Kan detta vara asbest, eller vad är det för material?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad kan detta vara för toalettstol? Tillverkare
Badrum -
Vad är detta för slamavskiljare och hur ska den vara monterad
Vatten & Avlopp