70 418 lukukertaa ·
43 vastausta
70k lukukertaa
43 vastausta
Mikä OSB- tai vanerilevyn paksuus kipsilevyn taakse?
Yleensä jätän muutaman mm väliä OSB-levyjen väliin, jotta niillä on tilaa laajentua hieman. Minun tietääkseni tässä ei ole mitään haittaa, ja se ei vie juurikaan enempää työtä. Enkä tiedä, ovatko ne oikeasti täysin 1200?
Älä unohda siirtää saumoja
kipsin ja OSB:n välillä. Eli ei saumoja samassa paikassa!
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
Älä unohda siirtää saumoja
kipsin ja OSB:n välillä. Eli ei saumoja samassa paikassa!
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
Kaikki kipsin takana olevat puupohjaiset levyt asetetaan 2-4 mm välein, jotta ne voivat liikkua hieman, kuten Amrich kirjoittaa. Työpaikallamme käyttämämme OSB, vaneri ja lastulevyt ovat joka tapauksessa 1198 mm leveitä. En tosin tiedä, onko se standardi vai onko ne tilattu sellaisina.
Leveys on varmasti standardi, koska kaikki ostamani levyt ovat olleet 1198.
Käytän aina OSB-levyn kiinnittämiseen lastulevyn ruuveja, ~30mm. Kokeilin joskus tavallisia kipsilevyruuveja, kun muita ei ollut saatavilla, mutta niillä oli taipumus katketa pään kohdalta.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Käytän aina OSB-levyn kiinnittämiseen lastulevyn ruuveja, ~30mm. Kokeilin joskus tavallisia kipsilevyruuveja, kun muita ei ollut saatavilla, mutta niillä oli taipumus katketa pään kohdalta.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Olen juuri rakentanut sisäseinän OSB + kipsillä. Käytin 30 mm lastulevynruuveja OSB:hen. Se puri hyvin ja ei ollut ongelmia kiristää levyä myös siellä, missä se hieman pullistui. Kiinnitin sitten kipsin 40 mm kipsilevyruuveilla koolauksiin. Jos sinulla on OSB takana, sinun ei oikeastaan tarvitse ruuvata kipsiä koolauksiin ja silloin pärjäät lyhyemmillä ruuveilla.
Teen päinvastoin siellä missä mahdollista.
Eli kiinnitän OSB:n muutamalla ruuvilla tai jopa muutamalla naulalla naulapyssystä ja kiinnitän sitten kipsilevyn pitkillä ruuveilla molempien levyjen läpi kiinni koolauksiin.
Eli kiinnitän OSB:n muutamalla ruuvilla tai jopa muutamalla naulalla naulapyssystä ja kiinnitän sitten kipsilevyn pitkillä ruuveilla molempien levyjen läpi kiinni koolauksiin.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 viestiä
Byggelitin lastulevyt ovat 1200 ja ne tulee asentaa tiiviisti JA liimata lyhyellä sivulla rakennusohjeen mukaan. Käytän niitä itse.Ola78 sanoi:Kaikki kipsilevyn takana olevat puupohjaiset levyt asetetaan 2-4 mm:n välein, jotta ne voivat liikkua hieman, kuten Amrich kirjoittaa. OSB-levyt, vanerit ja lastulevyt, joita käytämme työpaikalla, ovat ainakin 1198 mm leveitä. En kuitenkaan tiedä, onko se standardi vai ovatko ne tilattu sellaisiksi.
Sitä _mieltä_ olen, että se on hieman hupsua.mycke_nu sanoi:
Silloin altistat liitoksen kipsiruuvi -> kipsilevyn paperi tarpeettoman suurille rasituksille. Ja kaikki mahdollinen liikkuvuus OSB-levyissä kosteuden, lämmön ja rakennuksen liikkeen vuoksi siirtyy kyseiseen ruuviliitokseen. Ja yhtäkkiä kipsiruuvit ovat menneet paperin läpi ja alkaneet syödä levyä alaspäin.
HUOM, minulla ei ole tästä mitään muuta todistetta kuin omat pohdintani siitä, mitä voisi tapahtua.
Jos sinulla on seiniä, jotka ovat olleet hyvässä kunnossa monta vuotta tällä menetelmällä tehtyinä, sinulla on siis empiirinen perusta.
Muokkaus:
Ja vastauksena itse ketjun kysymykseen:
Olen käyttänyt 11 mm OSB-levyä. Ruuvasin sen 30-32 mm lastulevyruuveilla.
Sitten 13 mm kipsilevyjä, joissa on siirretyt saumat OSB:hen nähden, pääasiassa ruuvattu 32 mm kipsilevyruuveilla, mutta olen käyttänyt joissakin paikoissa myös 40 mm ruuveja - siellä, missä tiedän, että alla on koolaus, enkä oikeastaan usko, että se tuo mitään todellista parannusta, vaan koska se tuntuu vähän hyvältä, tyyliin.
En tiedä, onko OSB:stä muita paksuuksia?
Jos olisin käyttänyt vaneria, mielestäni 10-12 mm olisi tuntunut hyvältä, ja jos olisin ostanut lastulevyä, olisin luultavasti valinnut 12 mm.
Viimeksi muokattu:
Hm, se kuulostaa eittämättä erittäin kätevältä, en kuitenkaan ole koskaan kuullut näistä levyistä ja miten ne on valmistettu, etteivät ne liiku?Johan Gunverth sanoi: