Hei!

Uusi foorumilla täällä, joten toivottavasti olen oikealla osastolla.

Olen aikeissa rakentaa uuden väliseinän kotona asunnossa. Sen on tarkoitus liittää olemassa olevaan kevytbetoniseinään, joka on 95 mm paksu.

Ajattelin käyttää 45x70 runkopuita ja kipsiä. Kysymys kuuluu, kuinka toimitaan OSB/vanerin kanssa, jotta seinän paksuus ei ylitä 95 mm. Ajatukseni oli laittaa se "sisäisesti" runkopuiden väliin esim. 45x45 runkopuille, jotka kiinnitetään 45x70 runkopuihin. Katso liitetty vaakaleikkaus. Se tuntuu oikeastaan hieman oudolta ratkaisulta. Käsin piirretty horisontaalinen leikkauskuva seinärakenteesta, jossa on 45x70 ja 45x45 reglarit sekä OSB/vaneri ja 13 mm kipsilevy.

Onko jollakulla kokemusta tästä ratkaisusta? Kuinka paljon tilaa sähköasentaja tarvitsee rasioille ym.? Riittääkö 45 mm? Onko olemassa jokin muu yleisempi/parempi ratkaisu? Parempi asentaa sekä osb/kipsi 45x45-runkopuille? Seinän korkeus on 2,70.

Viimeksi muokattu:
Hei,
Olen asentanut 45 kipsiprofiilia ja sen jälkeen OSB-levyä ja kipsilevyä limittäin. Siitä tuli tukeva ja hyvä, ja se riittää hyvin, jotta sähköjohdoille ja putkille on tilaa.
Valitsin 45 metalliprofiilin, koska se on yleensä suorempaa kuin 45 puu.
Kesti kuitenkin kauemmin asentaa metalliprofiilia kuin puuta, mutta kaikki vie enemmän aikaa, kun tekee jotain ensimmäistä kertaa.

• Tykkään
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
B beqen sanoi:
Hei,
Minä olen asettanut 45 metalliprofiilit ja sitten OSB ja kipsi limittäin. Siitä tuli tukeva ja hyvä, ja se riittää hyvin tilaa rasioille ja sähköputkille.
Valitsin 45 metallia, koska se on usein suorempaa kuin 45 puuta.
Se vei kuitenkin enemmän aikaa minulta laittaa metallia kuin puuta, mutta kaikki vie enemmän aikaa, kun tekee jotain ensimmäistä kertaa.
Kiitos vastauksesta! Se on ehdottomasti yksi vaihtoehto. Ei paljon kokemusta metalliprofiileista, mutta kuten sanoit, se vie vain hieman enemmän aikaa ensimmäisellä kerralla. Pelkoni asettaa 45 puureiät oli, että siitä tulisi hieman "löysä". Ovatko metalliprofiilit paljon jäykempiä?

Paras vastaus

Osb on 11mm, joten asentaminen koolausten väliin on melko hankalaa. Olen kerran rakentanut 45-koolauksilla, seinän johon piti ripustaa keittiö.....se oli siis todella tärkeää, että se oli vakaa.

Ratkaisu on liimata levyt. Liimaa osb koolauksiin ja liimaa kipsi osb:hen. Ja ruuvaa kuten tavallisesti. Siitä tulee uskomattoman jäykkä.

• Tykkään
Gusten_Gnuk ja 2 muuta
  • Laddar…
Rakenna 45x45 rimoilla, OSB antaa jäykkyyden. Jos sinulla on jo 70x45, käytä niitä laatassa.

Protte

• Tykkään
Gusten_Gnuk ja 4 muuta
  • Laddar…
  • Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Sanon kuten muutkin, rakenna suoraan 45-koolingeilla.
Jotain, mikä vaikuttaa merkittävästi vakauteen, on laittaa poikkitukia koolinkien väliin. Aseta siis kaksi kappaletta vaakasuoria tukia jokaisen koolingin väliin niin, että seinä muodostaa ruudukon. Se tekee valtavan eron vain yksittäisiin pystykoolinkeihin verrattuna. Jos haluaa panostaa vielä enemmän, voi asettaa koolingit cc45-välein ja käyttää 90-levyjä. Se tekee siitä hieman tukevamman verrattuna cc60-väliin.

Olen itse rakentanut seinän 45-koolingeilla cc60-välein ja OSB- ja kipsilevyt molemmilla puolilla. Ei ole havaittavaa eroa vakaudessa sen ja talon muiden seinien välillä.

• Tykkään
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Jos haluaa välttämättä käyttää metallitolppia, voi toki liimata levyjä myös näihin, mutta luulen, että siitä tulee tukevampi, jos käyttää puuta. 45 mm metalli on melko heppoinen.

• Tykkään
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
45x70 laudoille ja ruuviliimaa OSB-levyille. Älä unohda laittaa myös eristystä.

• Tykkään
P-plats ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos kaikista vastauksista! Olin jo ostanut joukon 45x70 tukipuita, joten asetin ne laatalle, kuten useat kirjoittivat. Todella hyvä idea liimata OSB:n ja kipsin väli, se näyttää antaneen todella hyvän yhteistoiminnan, mikä on tehnyt seinästä kunnolla jäykän. Käytin myös 900-levyjä (koska niitä oli helpompi kuljettaa) ja tukipuita cc450:lla. Seinä tuntuu todella hyvältä!

En ole vielä tehnyt seinän toista puolta (sähköasentajan täytyy tulla tänne ja asentaa pistorasiat ja putket ensin), mutta ennen sitä aion laittaa eristyskerroksen.

• Tykkään
tomson ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.