Terve, olen opettelemassa vähän puusta, mutta olen vähän jumissa taipuman kanssa. Nimittäin minun pitäisi tehdä taipuma tarkistus puupalkille, johon kohdistuu tietyn verran kN/m ylhäältä, mutta olen hieman epävarma siitä, MITÄ taipuma oikeastaan on. Minulle on viitattu Svenskt trä:n ja heidän kirjaansa "Dimensionering av träkonstruktioner del 2", mutta viitatut sivut käsittelevät sekä taipumaa että värähtelyjä.

Olen suhteellisen varma, että taipuma tarkoittaa puupalkin taivutusta eikä värähtelyjä, mutta haluan olla täysin varma.

Karrock
Hei ja tervetuloa foorumiin!

Svikt jokapäiväisessä kielessä pitäisi olla se, mitä mainitaan painumisena kuivemmassa ammattikirjallisuudessa :)

• Tykkään
Sidofiber
  • Laddar…
Läpäisy = taipuma (mm).
Jännitys puhutaan usein myös palkkien mitoittamisessa (N/mm^2 tai MPa).

• Tykkään
Sidofiber
  • Laddar…
Nyrkkisääntönä talonrakennuksessa pidetään sitä, että suurin hyväksyttävä taipuma on jänneväli / 400.

G Gabbe1 sanoi:
Nyrkkisääntönä talonrakennuksessa on, että maksimaalinen hyväksyttävä taipuma on jänneväli / 400.
On myös syytä muistaa, että tämä taipumavaatimus ei liity lujuuteen vaan siihen, että kantavat palkit näyttävät niin ikäviltä, kun ne roikkuvat kuin banaanit. ;)
Tietenkin voi olla käytännöllistäkin, että korkeus on enemmän tai vähemmän vakio, jotta oven saa asennettua palkin alle, ilman että se puristuu ja on vaikea avata.

C
En tiedä, onko olemassa virallista määritelmää, mutta ajatusmaailmassani svikt on (elastinen muutos) taipuma, joka johtuu enintään hetkellisestä ja usein myös asiayhteydessä spesifisestä kuormasta, eli se sisältää vain hetkellisen kuorman aiheuttaman taipuman. Eli puhutaan, että jokin sviktar, kun kävellään sen päällä, mutta tuskin, että jokin sviktar omasta painosta.

Joten voi olla syytä palata kysyjälle ja pyytää heitä tarkentamaan mitä he tarkoittavat sviktilla.

• Tykkään
GK100 ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä, haluaisin myös väittää, että se on ero svikt och nedböjning välillä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.