Olen rakentamassa perustusta tunnelikasvihuoneelle leca-harkoilla. Olemme kaivaneet noin 70 cm syvän ojan ja pakkaaneet soran pohjalle. Kolme kerrosta seinämästä jää siis maan alle, kun kaikki on valmista. Mietin, miten parhaiten käsittelen seinämän pintaa. Käsitykseni mukaan se tarvitsee suojan, jotta kosteus ei pääse tunkeutumaan ja rikkoon blokkeja, kun se jäätyy talvella. Yksi ratkaisu, jota harkitsen, on käyttää rödgrund koko seinämällä. Kysymys kuuluu, riittääkö tämä maan alle jäävälle osalle, vai tarvitaanko siihen vielä yksi kerros. Olen ajatellut levittää sopivaa laastia rödgrundin päälle. En kuitenkaan tee tätä mieluusti koko maan alle jäävälle osalle, ellei se ole ehdottoman välttämätöntä kestävyyden vuoksi.

Onko kenelläkään kokemusta tästä?
Kiitollinen vastauksista!

En ole asiantuntija, mutta eikö rappaus katsota olevan eräänlainen suoja? Se onhan lecaharkkojen päällä, mikä estää lecan suoran kosketuksen maahan.

Sitten luulen, että sinun ei tarvitse levittää slammausta rödgrundin päälle. Rödgrund onhan perusta ja slammaus, joten se ei varmastikaan täytä mitään tarkoitusta (uudelleen) slammata rödgrundin päälle.

Thyro89 sanoi:
En ole ekspertti, mutta eikö puts pidetä jonkinlaisena suojana? Se onhan lecan päällä, mikä estää lecan suoran kosketuksen maahan.

En usko, että sinun tarvitsee slammata uudelleen rödgrunden päälle. Rödgrund toimii jo pohjana ja slammauksena, joten sen päälle slammaus tuskin tarjoaa lisäarvoa.
En epäile, etteikö puts tarjoaisi suojaa. Kysymys on, onko rödgrund riittävä suoja pakkasrapautumista vastaan.

Rödgrund ensin ja sitten slammatus esimerkiksi b-brukilla näyttäisi olevan yleinen käytäntö. Sitä ehdottaa esimerkiksi Weber heidän pdf:ssä liittyen putsiin. Slammatus on vain menetelmä, jolla kiviseos levitetään. Eri putsikerroksilla voi silti olla erilaisia toimintoja, vaikka käytetään samaa menetelmää. En kuitenkaan ole myöskään mikään ekspertti ☺️ joten pidätän itselleni oikeuden mahdollisiin virheisiin. Haluaisin oikeastaan tietää, tarjoaako rödgrund riittävän suojan vai onko se vain parantamassa tartuntoa.

Claes Sörmland
En usko, että Lecablock on erityisen herkkä pakkasrapautumiselle - olen säilyttänyt blockkeja kostealla maalla talvella, enkä ole koskaan nähnyt vaurioita. Blockeissa on niin paljon ilmaa, että jääkiteet voivat laajentua ilman ongelmia, ja itse klinkkeri on täysin vedenpitävä pallo.

Weber ilmoittaa, että Lecamurar maan alla pitäisi ohuesti rapata enintään 2 mm A-laastilla, joka harjataan sisään. Ohu rappaus tiivistää maata, vettä ja muurahaisia vastaan. Lisäkäsittelyä ei tarvita.

• Tykkään
Terese Bäckström ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos Claes! Juuri sitä halusin kuulla 😀

Kysyin nyt paikalliselta XL-byggiltäni. He väittivät, että punagrundi parantaa vain tarttuvuutta ja siksi se olisi turha maan alla. Hänen ehdotuksensa, kun kyseessä on muovinen kasvihuone, oli laittaa platonmatto suoraan lecaharkkoja vasten. Se antaisi riittävän suojan kosteudelta. Sitten slamma tai tasoita maanpinnan yläpuolella.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Sauron
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.