Suunnittelin kellarin seinän puhdistamista ja huomasin, kun aloin raaputtaa puhtaaksi, että maankosteus on todennäköisesti muuttanut betonin hiekaksi lattian tasolla useissa paikoissa. Raaputin kaiken irtonaisen pois ja jäljelle jäi melko syviä koloja useisiin paikkoihin. Alapuolella oli märkää hiekkaa. Käsittääkseni se voi johtua huonolaatuisesta betonista, kuten "sotabetonista" (talo rakennettu 1920-luvun lopulla). Seinissä ei muuten ole näkyviä merkkejä painumisesta. Riittääkö, että korjaat jollakin korjausbetonilla vai pitäisikö harkita suurempia toimenpiteitä?

• Kellariseinän alaosa, jossa näkyy rapautunutta betonia ja useita reikiä, mahdollisesti kosteuden aiheuttamia vaurioita.
  • Kellariseinämä, jossa betoni on murentunut hiekaksi lattian rajassa kosteuden vuoksi. Kosteus- tai vauriotyypin tarkastelu.
  • Kellariseinä, jossa kuorittu betoni. Alareunassa näkyy hiekkaa paljastunut. Mahdollinen merkki kosteuden aiheuttamasta vahingosta.
  • Kellariseinä, betonin pinta kulunut, näkyvissä syviä reikiä ja kosteutta alareunassa; mahdollisesti "sotabetonia".
Oletko käynyt kellarissani ottamassa kuvia?? ;)
Vitsi vitsinä, minulla on samanlaisia vaurioita kellarissani. Paljon kosteusvaurioita sekä seinissä että lattiassa. Talo rakennettu 1921. Seuraan ketjua!

O
Todennäköisesti aika viemäröidä uudestaan

D dger sanoi:
Oletko ollut kellarissani ja ottanut kuvia?? ;)
Vitsi vitsinä, minullakin on samanlaisia vahinkoja kellarissani. Paljon kosteusvaurioita sekä seinissä että lattiassa. Talo rakennettu vuonna 1921. Seuraan keskustelua!
:D:D otan yhteyttä, jos löydän hyvän ratkaisun

• Tykkään
dger
  • Laddar…
O Ovation sanoi:
Todennäköisesti on aika tehdä uusi salaojitus
Talo on salaojitettu muutama vuosi sitten Isodränillä (kaksinkertaiset levyt), mutta siitä huolimatta maankosteutta kertyy. Juuri kyseinen seinä on kuitenkin suurimmaksi osaksi maanpinnan yläpuolella rinteessä, joten ajattelin tarkistaa ulkopuolen tilannetta keväällä. Kysymys kuuluu kuitenkin, miten minun pitäisi korjata seinässä ja muurin alla olevia "aukkoja". Mietin uutta betonia maanpinnan tasolle ja sitten korjauslaastia seinille.

Seinille ajattelin kokeilla Weber dry renovation -tuotetta, jonka pitäisi olla erittäin diffuusioavoin.

O
Ennen kuin olet löytänyt syyn, mielestäni sinun ei pitäisi miettiä palautusta. Mutta se on vain minun mielipiteeni..
On riski, että teet jotain, joka ei ole yhteensopiva ongelman/ratkaisun kanssa.

O
R Rekoll sanoi:
Talo on salaojitettu muutama vuosi sitten isodränillä (kaksinkertaisilla levyillä), mutta silti tulee maan kosteutta. Juuri tämä kyseinen seinä on kuitenkin suurelta osin maanpinnan yläpuolella rinteessä, joten ajattelin tarkistaa miltä ulkopuoli näyttää keväällä. Kysymys on kuitenkin, miten minun pitäisi korjata seinän ja muurin alla olevat ”reiät”. Mietin uutta betonia maanpintaan asti ja sitten korjauslaastia seinille.

Seiniin ajattelin kokeilla Weber dry renovationia, joka pitäisi olla erittäin diffuusioavoin.
Jos sinulla on isodrän, jossa muovi on ylhäällä, voi olla niin yksinkertaista, että kosteus tulee sisälle isodränin ja seinän välistä maan tasolta.

D dger sanoi:
Oletko ollut kellarissani kuvaamassa?? ;)
Vitsi vitsi, minulla on samanlaisia vaurioita kellarissani. Paljon kosteusvaurioita sekä seinässä että lattiassa. Talo rakennettu 1921. Seuraan ketjua!
Sain neuvon korjata hydraulisella kalkilla NHL5 Målarkalkilta (ilmeisesti paljon kalkkia alkuperäisessä seinässä). Oli helppo korjata. Katsotaan kuinka hyvin se kestää.

• Tykkään
dger
  • Laddar…
R Rekoll sanoi:
Sain neuvon korjata se hydraulisella kalkilla NHL5 Målarkalkista (ilmeisesti paljon kalkkia alkuperäisessä seinässä). Se oli helppo korjata. Katsotaan kuinka hyvin se kestää.
Mutta kuinka paksu kerroksen sait tehtyä sillä?
Vai tuliko siitä vain ”maalaus” tavallaan?

F FDT sanoi:
Mutta kuinka paksu voit rakentaa sillä?
Vai jäikö se vain "maalaus" niin kuin?
Laastia voidaan käyttää muuraamiseen ja saumaamiseen, ei vain rappaukseen. Käytin kahdessa erässä ja täytin reiät täysin sillä kalkkilaastilla, joten ei vain "pintapuolisesti". On myös kalkkibetonia mm. lattioihin, mutta minulle suositeltiin NHL5:ta. Katsotaan kuinka hyväksi se osoittautuu pitkällä aikavälillä.

• Tykkään
alexso ja 1 muu
  • Laddar…
Asun itse talossa, joka on rakennettu vuonna 1932 ilman salaojitusta. Se on melko kulunut joissakin kohdissa. Kuten hiekka. Mutta, mitä olen kuullut vanhemmilta rakentajilta, on se, että kaikki mahdollinen roska ja paikallisen sementtitehtaan jäänteet kipattiin alas kustannusten vähentämiseksi. Perusmateriaali oli ongelma pikemminkin kuin kosteus. Mutta seinät ovat meidän tapauksessa ehkä 40 cm paksut. Ei suoranaisia painumia. Olen rappauttanut kaksi huonetta neljästä St Astierin hydraulisella kalkkilaastilla ja sitten maalannut ne Alabasterin silikaattimaalilla vuosi sitten. Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Vähän kosteuden läpimurtoa parissa kohdassa, mutta se täytyy hyväksyä salaojittamattomassa 90-vuotiaassa talossa. Taitavat käsityöläiset, joilla on suuntautumisena rakennusten kunnostus, eivät pitäneet sitä niin vakavana, ja tunnen olevani paljon rauhallisempi nyt.

Voin lisätä, että olen itse täyttänyt useita usean cm syviä reikiä karkeammalla hydraulisella laastilla, 0-4 mm) NHL 3.5. Käsityöläiset viimeistelivät myös seinät ilmakovettuvalla CL90 (0-1 mm).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.