Ajattelin asentaa kaksi Bestå-mallista hyllyä (katso linkki 1) betoniseinälleni. Hyllyjen paino on hieman yli 8 kg kappaleelta ja ne asennetaan saman sarjan seinäkiskoilla (katso linkki 2). Mitä tulppia ja ruuveja minun pitäisi käyttää tähän? Haluaisin käyttää mahdollisimman lyhyitä ruuveja, vaikka se tarkoittaisi, että tarvitsen enemmän ja/tai leveämpiä. Hyllyille ei koskaan aseteta enempää kuin 10 kg tavaraa kummallekaan.

1 - http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59132895/#/S99046848
2 - http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30284846/

J
Olin asentanut sen ruskealla seinätulpalla ja siihen sopivalla ruuvilla.

J
Andy78 sanoi:
Olin asentanut sen ruskeilla tulpilla ja ruuvilla, joka on sovitettu tulppaan.
Ruskea tulppa on loistava. Kuitenkin 40 mm. Silloin riittää kaksi ruuvia hyllyissäsi. Jos haluat käyttää lyhyempiä tulppia, sinun täytyy tuplata. Minun mielestäni. Miksi pituus on tärkeä, jos saan olla utelias? Onko poraa vähän tai ohut seinä?

Kiitos kaikista vastauksista! Syy siihen, miksi haluan käyttää mahdollisimman lyhyitä ruuveja, on se, että minulla on keskinkertainen kone, jolla kestää kauan porata syvälle.

Onko olemassa hyviä taulukoita, jotka näyttävät minkälaisen kuormituksen eri ruuvit ja tulpat kestävät?

J
On varmasti, mutta paljon suurempi ero siinä, mitä kukin tulppa ja ruuvi kestävät, riippuu hyllyn muodosta. Ajattele eroa, kun kiinnität jotain kattoon. Siellä kierrokset kantavat painoa, koska paino haluaa vetää ruuvin ulos. Seinäasennettu hylly, joka on hyvin syvä mutta lyhyt, kuten esim. Ikea lack, siellä paino haluaa vetää ruuvin ulos enemmän kuin kuormittaa sitä sivulta momentin takia. Koska hyllyt ovat niin kantikkaita, tulee kuormitus enimmäkseen kohtisuoraan ruuviin nähden. Maailmassani silloin ei tarvita kovin pitkiä ruuveja. Jos poraat vain muutaman reiän, voit ehkä käyttää muutaman ylimääräisen millimetrin nukkuaksesi hyvin. Tai ainakin asettaa kaksinkertaiset ruuvit.

Samaa mieltä, tee se kunnolla kun kuitenkin aiot laittaa jotain seinälle.
Ehkä koneesi toimii erinomaisesti, mutta tarvitset uusia poranteriä?
5 betoniporanterää kohtuullista laatua maksaa alle 100 kr.

• Tykkään
reez
  • Laddar…
ullberg
Daniel201666 sanoi:
Onko olemassa hyviä taulukoita siitä, millaista kuormitusta eri ruuvit ja tulpat kestävät?
löytyy esim essve:n tuotelehdistä, esimerkiksi muovitulppa ja nailontulppa kaksi esimerkkiä.

/U

En ollut koskaan käyttänyt lyhyempää kuin 40mm betonissa, erityisesti jos on kyse vanhasta seinästä. 50mm on yleensä vähimmäissuositus, jos on kiinnitettävä jotain, joka tarvitsee pysyä paikallaan, sinun tapauksessasi ei tule suurta kuormitusta, mutta en silti olisi mennyt alle 40 siinä. Vanha betoni muuttuu melko huokoiseksi ja murenee, kun siihen poraa.

Muista ottaa huomioon kiinnitettävän materiaalin paksuus, ruuvin on mentävä koko tulpan läpi kestääkseen täydet kuormitukset. Jos mahdollista, käyttäisin vihreitä, mutta myös punainen tulppa voi toimia hyvin. Muista, että jos betonissa on rappaus, tulpan on mentävä rappauksen ohi ja myös ruuvin pituus tulisi ottaa huomioon laskelmissa.

Viimeksi muokattu:
Andy78 sanoi:
Muista laskea mukaan sen paksuus, mihin aiot kiinnittää, ruuvin tulee mennä koko tulpan läpi kestääkseen täyden kuorman.
Jos mahdollista, käyttäisin niitä vihreitä, mutta punainen tappi voi myös toimia hyvin.
Muista, että jos betonissa on rappaus, tulpan on menevä rappauksen läpi ja myös ruuvin pituus on otettava huomioon.
Jos muistan oikein, seinässä on noin 1 cm rappausta. Kelpaako punainen silti? Ruuvien kannattelema seinäkisko on 1 mm paksu.

Riippumatta plugista, sen pitäisi olla ohi rappauksen.
Olin käyttänyt isompaa plugia kuin rödplugg.

Syvempi reikä, jonka tekeminen on vaivalloisempaa, on paljon kestävämpi kuin 3, jotka olet tehnyt helposti, koska ne istuvat vain laastissa. Lainaa oikea kone.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.