Meillä on rakennuslupa muuttaa laajennuksemme kattoa. Klumpikasta pulpettakatosta matalakaltevaan kattopellitykseen. Kaikki tämä, jotta suuri laajennus sulautuisi paremmin. Kunnalta ei tullut erityisiä piirustusvaatimuksia, annoin yksinkertaisen leikkauksen 195 mm palkeista.
Kysymys 1 - toimiiko ideani katon rakenteesta?
Oranssi on 2,5x8”, jonka ajattelin käyttää uudelleen nykyisestä. Muut vihreät ovat 45x145 mm, cc 1200. Päälle tulee raakapontti 23x120.
Diagonaali on noin 6,5 m, täytyy tehdä liitos, joten ajattelin alaista kantopalkkia suunnilleen keskelle. Yksi 4 m, toinen 4,5 m.
Alhaisin kaltevuus pituussuunnassa on 1:10.
Lumivyöhyke 1.5.
Kysymys 2 - toimiiko seinän kantavuus? Kestääkö se myös lisäkuorman laajennuksen katosta?
Haluaisimme vaihtaa sinisen mukaan. Oikeastaan myöhempi projekti, mutta se saattaa olla parasta tehdä nyt, kun kaikki on avointa. Ennen kuin jatkan, haluaisin arvioinnin siitä, että se on toteutettavissa.
Käytin puuohjeen laskuria, kantavuus ulkoseinälle 1 1/2 kerros. Kuorma 2x22,7 kN.
Googlailen, että HEA180 voisi korvata liimapuuta noin 90x450. Pituus 3,7 m.
Pylväät liimapuut 90x90 tai 115x115, pituus 2,7 m.
Välikerroksen haluaisin lepäävän palkissa, jotta sisäkatto on tasainen.
Uusi katto on rakennettu nyt kesän aikana.
Väälirakenne on vielä tekemättä.
Minulla oli henkilö täältä foorumin kautta, jonka piti laskea väälirakenne. Mutta valitettavasti hänellä ei ole enää mahdollisuutta.
Onko jollain vinkkejä suunnittelijasta, joka voisi auttaa minua? Olen koonnut kaikki laskelmassa tarvittavat tiedot, siihen asti pääsimme.
//Fredrik
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.