niin oli taas aika 20 kappaletta liimapuuta, 13,5 metriä pitkiä ja 315X95. Puu on K24-laatua. Osa ruuveista on ostettu Biltemasta
6X180 mm = erittäin hyvä laatu, varmasti samaa terästä kuin harjateräksessä :D
IMG_0600.jpg
IMG_0596.jpg

Viimeksi muokattu:
Tyylikästä.
Voisin lisätä muutaman kysymyksen: millaista liimaa sinulla on? Miten varmistat, että palkit ovat suoria? Paljonko ne tulevat painamaan valmiina?

Mikael_L
Voiko tehdä tilauksen palkille, jos tarve ilmaantuu?
:D :D :D

Olen vähän vaikuttunut, etkö ollutkin sinä, joka teit esijännitettyjä liimapalkkeja aiemmin?

Bilteman valkoinen puuliima, vedenkestävä, toimii hyvin. Olen hitsannut yhteen 14 kulmaa, jotka olen tasapainottanut kuormalavoilla, joihin pakkaan yhteen kiskot, liimaan ja ammun yhteen naulapyssyllä, sekä ruuvaan. Paino = noin 200 kg.
Olen tehnyt samanlaisen autotalliin aiemmin, mutta silloin rakensin ne korkealle ja löin ne yhteen käsin, 5:illa. Näissä on 50 mm ylitystä, mutta notkoa ei ole, joten katto tulee hiukan kyttyräselkäiseksi, mutta se näyttää hyvältä. Näin suuren määrän valmiiden palkkien ostaminen olisi tullut kalliiksi, ja niiden kuljetus olisi aiheuttanut ongelmia.
kiitos kiinnostuksesta.

• Tykkään
Antti Säisä ja 1 muu
  • Laddar…
Mielenkiintoista tuo!

Tarvitsen liimapuupalkin autokatokseen, olen laskenut sen olevan 66x450 ja 7m pitkä.

Voisiko 10 kpl 45x70 latoa päällekkäin ja miten se vertautuisi 'finbalk':iin?

injonil sanoi:
Mielenkiintoista tuo!

Tarvitsen liimapuupalkin autokatokseen, olen laskenut, että sen tulisi olla 66x450 ja 7m pitkä.

Voisiko kenties laittaa 10 kpl 45x70 päällekkäin ja miten se vertautuisi 'laadukkaaseen palkkiin'?
Kunhan tiedät mitä teet, niin se toimii. Jos olet käyttänyt jotain netistä löytyvää laskentaohjelmaa, suosittelen, että kasvatat hieman mittoja. Jos sinulla on vain 2 tukipistettä 7 metrillä, se asettaa vaatimuksia palkille, ikävää jos se alkaisi roikkua hieman alaspäin vuoden kuluttua. Nosta mieluummin 95X450, niin olet turvallisemmalla puolella.

A
injonil sanoi:
Voisiko koota 10 kappaletta 45x70 päällekkäin ja miten se sitten vertautuisi 'finbalkiin'?
Se ei todennäköisesti olisi saman tasoinen kuin "finbalk", ellet ole perillä puutavaran laadusta (C30 ulkolamelleissa ja C18 sisälamelleissa L40-palkissa), sen kosteuspitoisuudesta, sormijatkannasta, liimatyypistä, liimamäärästä, puristuspaineesta ja puristusajasta. Siihen liittyy hieman enemmän kuin pelkkä tikkujen yhteen laittaminen.

haha, tikut.......... Me kutsumme 45X95 nimellä reglar. Mutta jos on epäluuloinen, ei missään nimessä pitäisi valmistaa omia. Itse asiassa mielestäni valmiiksi ostetuissa on liikaa taipuisuutta. Tässä ovat aiemmat liimapuupalkkini = mallia "ammattilainen"
DSCN1407.jpg
DSCN1404.jpg

Viimeksi muokattu:
Joo, varmaan parasta siirtyä isompaan kokoon kuten sanot Saturnus. Aion lukea vähän alkuperäisiä viestejäsi omista lamellipalkkeista ennen kuin aloitan...

Tyylikästä työtä! Kauniit värikombinaatiot ja hieno viimeistely!

injonil sanoi:
Kyllä, parasta on siirtyä suurempiin mittoihin kuten sanot Saturnus. Aion lukea vähän alkuperäisiä viestejäsi omista liimapuupalkkeista ennen kuin aloitan...

Tyylikäs työ! Kauniit värikombinaatiot ja hieno viimeistely!
Kiitos injonil, kuulen että Sinulla on hyvä maku ;)

"Siistitty"
baksidanspalje.jpg

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.