Hei, olen kunnostamassa taloa vuodelta 1935 ja olen parhaillaan asentamassa uutta lattiaa. Nyt olen kohdassa, jossa pitää laittaa lattia kellarin yläpuolelle, ja pisin jänneväli on 4400 mm. Rakennan lattian 45x220 C24 cc400:lla, voiko tämä toimia vai onko jänneväli liian pitkä? Minulla on muistikuva, että 4 metrin kohdalla alkaa olla raja, mikä on "okei" kyseiselle keskietäisyydelle ja puutavaramitoitukselle.

Jos se on liian pitkä, niin on 3 m poikittaissuunnassa jännevälin katkaisemiseksi, minulla ei ole mahdollisuutta menettää katon tasoa alaspäin, joten pitäisi upottaa ehkä HEA tai IPE teräspalkki, mikä mitoitus olisi silloin järkevä? Vai pärjäänkö 45x220 poikittain ja kiinnittää kantavat palkit palkkikengillä? Ehkä paksumpi liimapalkki 70x220, johon sitten kiinnitän kantavan palkin palkkikengillä? Tälle alueelle tulee keittiö, en tiedä onko tällä merkitystä, mutta keittiö asennetaan juuri yhden tuen viereen, joten jännevälin "keskellä" on oikeastaan "tyhjä" lattiapinta keittiössä.

Kiitollinen vinkeistä.

A
45x220 toimii kuten olet ajatellut 4400, jos sinulla on 22 mm skruvlimmat spån päällä.

• Tykkään
Le JG
  • Laddar…
A
Ristivaihtelu tarvitaan useimmiten myös!

• Tykkään
Le JG ja 1 muu
  • Laddar…
Hei, kiitos vastauksesta. Unohdin mainita, että olen aiemmin asentanut kortlingar. Ristikkovanne on kai hieman samanlainen, ellei hieman tehokkaampi? Lattialankut tulevat päälle, joten valitettavasti ei ole lastulevyä jäykistämässä.

A
L Le JG sanoi:
Hei, kiitos vastauksesta. Unohdin mainita, että olen aiemmin käyttänyt kortlinger. Ristikkäispalkitus on kai hieman samanlainen, ellei jopa hieman tehokkaampi? Sen päälle tulee lattialauta, joten valitettavasti ei ole lastulevyä, joka jäykistää.
Kyllä, on yhtä hyvä käyttää kokonaisia paloja kuin ristikkäispalkitus, harva asentaa enää ristikkäissiteitä, se ei ole ajankäytöllisesti tehokasta..

• Tykkään
Le JG
  • Laddar…
A
L Le JG sanoi:
Golvilaudat tulevat päälle, joten valitettavasti ei lastulevyä, joka jäykistäisi.
Silloin suositus on enintään 4150 mm. Itse käyttäisin 45x220 ja lähekkäin olevia lattoja. Se luo yhteisvaikutuksen palkkien välillä ja jäykistää kunnolla, joten en usko, että se tuntuu keinuvalta.

Muuten sinun on siirryttävä 45x245:een, joka selvittää 4640 mm.

• Tykkään
Le JG
  • Laddar…
Kiitos hienoista vastauksista!
ACME sanoi:
Silloin suositus on maksimi 4150 mm. Itse kuitenkin käyttäisin 45x220 ja kiinnittäisin huolellisesti. Tämä luo yhteistoimintaa palkkien välillä ja jäykistää kunnolla, joten uskon, että se ei tunnu huteralta.

Muuten sinun täytyy siirtyä 45x245:een, joka hoitaa 4640 mm.
Kiitos!

• Tykkään
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
ACME sanoi:
Suositus on enimmäismäärä 4150 mm. Kuitenkin käyttäisin 45x220 ja tekisin kunnon koolauksen. Se luo yhteisvaikutuksen palkkien välille ja jäykistää kunnolla, joten en usko, että se tulee tuntumaan huteralta.

Muuten voit siirtyä 45x245, joka korjaa 4640 mm.
Rejäl sanoi:
Kyllä, on yhtä hyvä käyttää koko kappaleita kuin ristikkäisvahvistusta. Moni ei enää asenna ristikkäistukia, koska se ei ole ajankäytöllisesti tehokasta..
Kiitos!

Minun mökissäni on jännemitta 5,7 metriä, jaolla cc600. Lattia koostuu kattoristikon alaosasta. Lattian palkkina on 45x145. Lattia on vain tavallisia pontattuja lattialautoja. Ei ole merkkiäkään joustosta tai taipumisesta.
Alakerrassa olisi alun perin pitänyt olla kantava seinä, mutta vuokralainen halusi ehdottomasti avoimen pohjaratkaisun. Kun huomasin kuinka vakaa se oli, annoin sen olla niin.
En suosita menemään alle 45x220. Mutta voin sanoa, että voit olla enemmän kuin rauhallinen vakauden suhteen.

Se kuulostaa ihmeeltä.

Autotallimme välikatolla on 48x175 palkisto, cc 60 cm, yli 585 cm jännevälin. Lattia on 21x95 raakapontti. Keskellä alapuolella ei ole kantavaa seinää, mutta 100x200 massiivipuupalkki yli 540 cm jännevälin. Se huojuu kävellessä.

Palkistorakenne on kuitenkin kestänyt noin 4,5 tonnin heinälastin yli 66 m2 alalla. Se vastaa noin 45 miestä decitonklubissa...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.