Jos tekee kellarin seinän Leca:sta ja siinä on ulkopuolinen eristys. Kuinka suuria aukkoja tulisi tehdä kellari-ikkunoille? Pitäisikö aukkoihin jättää muutaman cm raot karmiin sovittamiseksi vai jättäisikö rakoa esimerkiksi 5cm xps:lle ikkunan ympärille, jotta ei tule kylmäsiltaa ikkunan ympärille? Syynä xps:n käyttöön on, että arvioin eps:n olevan liian pehmeä.

Aiotko käyttää rappausta eristyksen päällä? Mikä on eristyksen ja Lecan paksuus?

Eriste täytyy peittää jollakin. Joko rappauksella tai mieluummin julkisivukivellä

http://www.molnsatra.se/umbraco/ImageGen.ashx?image=/media/302628/murbeklädnad grafit-1.jpg

Olen avoin ehdotuksille eristeestä. Yksi tai kaksi kerrosta 5 cm solumuovia on se, mihin olen kallistumassa.

Olen kuitenkin löytänyt vain metalli kiinnitysjärjestelmiä.

http://www.liuskemestarit.fi/images...ct/luonnonkivi-musta-laatta-himalaja-0103.jpg

Suosittelisin kiinnitysjärjestelmää, joka eristää hieman paremmin.

Yksi idea, joka minulla on ollut, on kiinnittää koolaukset ensimmäisen solumuovikerroksen ulkopuolelle, johon sitten kiinnitän julkisivukiven. Silloin etäisyys koolausten sisempien ja ulompien kiinnityspisteiden välillä olisi “eristys”.

Komposiittiterassilautaa olen miettinyt säännöstöä varten.

Olen myös miettinyt kiinnitystä ruuveilla, joissa on litteä pää, ts. ei upotettua, joten ne voivat levätä ruuveilla ja pysyä paikallaan ruuvikantojen avulla. Ruuvikantojen täytyy olla tarpeeksi suuria. Tällä systeemillä voisi tarvittaessa vaihtaa kivipalan.

Ikkunakarmin aukon tulisi olla yhtä suuri sekä lecamuurissa että sen ulkopuolella. Sopiva koko on karmin ulkomitta plus noin 15 mm joka puolelle. Syvyyssuunnassa karmi tulisi sijoittaa siten, että siitä tulee tiivis, tarvittaessa tiivistemassalla. Seinään, jossa on ulkopuolinen tiili (julkisivutiili), karmi yleensä asetetaan 1/4-tiilen syvyyteen, eli noin 6 cm. Jos valitset jonkinlaisen rappauksen eristyksen päälle, rappauksen tulisi myös olla ikkunan aukon sivuilla. Puurakenteisessa julkisivussa ikkuna-asennus tehdään yleensä samassa tasossa ulkoverhouksen kanssa, jotta lista voidaan naulata sekä karmin että verhouksen päälle.

Luulen, että olisi syytä välttää orgaanista materiaalia lecakiven ulkopuolella. Tavallisesti käytetään erilaisia metallisia kiinnikkeitä eristyksen kiinnittämiseen. Kun koko julkisivu verhotaan luonnonkivellä, kuten esimerkeissäsi, jokainen kivi pidetään paikallaan metallikiinnikkeiden avulla. Tavallisesti tällaisten kivijulkisivujen takana ei ole lainkaan eristystä.

"Ikkunan karmin aukon tulisi olla yhtä suuri sekä lecaihossa että siinä, mikä tulee sen ulkopuolelle. Sopivan kokoinen on karmin ulkomitta plus noin 15 mm joka puolelle. Syvyyssuunnassa karmi tulisi sijoittaa siten, että siitä tulee tiivis, tarvittaessa saumausmassaa käyttäen. Seinämässä, jossa on ulkopuolinen tiili (julkisivutiili), karmi sijoitetaan yleensä 1/4-tiilen syvyyteen, eli noin 6 cm. Jos valitset jonkinlaista rappausta eristyksen päälle, rappauksen tulisi olla myös ikkunan aukon reunoilla. Puuverhouksessa asennetaan ikkuna yleensä samassa tasossa ulkopaneelin kanssa, jotta lista voidaan naulata sekä karmiin että paneeliin."

Ostan tämän kaiken, kysymys kuuluu, pitäisikö ikkunan viereen ja 15 mm:n jälkeen olla kerros solumuovia, kuten 5 tai 10 cm, ennen kuin saavutetaan lecatiili, vai pitäisikö 15 mm:n rajalla olla lecaa.

"Luulen, että pitäisi välttää orgaanista materiaalia lecatiilen ulkopuolella."

Olen täysin samaa mieltä, ja nähtävästi sain aivopierun kirjoittaessani, sillä en halua käyttää materiaalia, joka voi mädäntyä. Jotain materiaalia, joka ei vaikuta kosteudesta ja joka eristää kohtuudella ja johon voi ruuvata, olisi mitä haluaisin. Tyyppiä, Komposiittilauta, jos se ei myös mädänny. Olettaisin, että jostain tulee sisään kosteutta ja leviää langoissa niin, että se mädännyttää, vaikkakin hitaasti.

"Yleensä käytetään erilaisia metallikramppeja eristyksen kiinnittämiseen. Kun koko julkisivu peitetään luonnonkivellä, kuten esimerkeissäsi, jokainen yksittäinen kivi pidetään ylhäällä metallikiinnikkeillä. Yleensä tällaisten kivijulkisivujen takana ei ole eristystä."

Jos haluaa eristystä lecan ja kivien väliin, voiko sen järjestää? Jos voi, miten?

Tai sitten siirrytään isolecaan juuri sen pinnan alla, joka peitetään kivella. Alhaalla tulee sitten rappaus lecaa rappaus solumuovi ylhäällä tulee rappaus isoleca rappaus julkisivukivi.

U utbygget sanoi:
eller om det ska vara leca som gränsar till de 15mm.
Kyllä.

Komposiittimateriaaleista minulla on liian vähän tietoa. Siinä tapauksessa on luultavasti luettava valmistajan ohjeita kussakin yksittäistapauksessa.

Kun käytetään luonnonkiveä seinäverhoiluun, halutaan usein jättää ilmarako taakse. Tällaisissa (ja monissa muissa tapauksissa) isoleca on erinomainen vaihtoehto. Isolecasta tehty ulkoseinä, joka on rapattu sekä sisä- että ulkopuolelta, on ihastuttavan yksinkertainen rakenne erinomaisilla ominaisuuksilla. Jos lecamuuri halutaan tehdä ilmatiiviiksi, se on rapattava molemmilta puolilta.

Miksi leca on parempi kuin solumuovi kellarin ikkunoiden ympärillä?

Miksi pitäisi olla ilmarako talon puoliväliin asti? Ajattelen, että alemmassa osassa on alipainetta ja ylemmässä osassa ylipainetta talossa. Kellarissa ilma imetään sisään talvella, ja mitä pidemmälle ilma tulee, sitä lämpimämmäksi se muuttuu eli ilma kuivuu. Tarvitaanko silloin ilmarako puoliväliin taloa?

Jos ilmaa pääsee ulos eli yläkerrassa, on ilmeistä, että ilmarako on tarpeen.

Ajattelen komposiittirakenteita kuten nämä, jotta ne eivät lahoaisi ja jotta ne eristäisivät riittävästi ja olisivat tarpeeksi vahvoja kiinnittämään julkisivukivi. Ajattelen, että ruuvin pitäisi ulottua ensimmäisen kammiostaan niin, että sillä on tukea kahdessa kerroksessa muovia ja siinä se ottaa kiven painon, kun ruuvi ulottuu noin 3 cm ja ruuvin pää on kivireunan ulkopuolella. http://janssonpartner.se/parkmobler/plankorreglarsyllar/fyrkants-reglarsyllar-i-returplast ulkopuolella rappaus (jotta se olisi tuulenpitävä) lecan. Sitten PU-vaahdot reguloiden välissä ohuen hyvin eristävän kerroksen luomiseksi kiven ja lecan väliin.

U utbygget sanoi:
Miksi leca on parempi kuin solumuovi kellari-ikkunoiden ympärillä?
Ikkunakarmin täytyy voida kiinnittyä jäykkään materiaaliin.
U utbygget sanoi:
Miksi tulisi olla ilmarako talon puoleen korkeuteen asti?
En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat tässä. Esimerkiksi tiiliverhouksen takana oleva ilmarako ei ole yhteydessä mihinkään sisätilaan. Sinulla on kuitenkin oikeus siinä, että kaikissa ilmalla täytetyissä tiloissa, joissa on lämpötilaeroja korkeuden mukaan, syntyy paine-eroja.

On täysin mahdollista, että ajatuksesi komposiittipuutavaran käytöstä voi toimia. En ole nähnyt esimerkkejä tällaisista toteutuksista. Kysymys kuuluu, onko muovilla riittävä kestävyys. Luonnonkiviverhoilluissa julkisivuissa minulla on jonkin verran suunnittelukokemusta, vaikka se on ollut kauan sitten, kun eristys ei ollut suurempi ongelma.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.