1 881 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Leca ja tasoitepuuha puukerrosrakenteessa (äänieristys)
Asun vanhassa tilalla 1800-luvulta, johon on rakennettu yläkerta noin vuonna 1970. Välipohja koostuu palkeista, jotka näkyvät alakerrasta. Näillä on pontattua puuta, luullakseni 28 mm. Sitten tulee 45 mm eristettä ja rimoitus ja lopulta pontattu aluslattia 22 mm. Tämä antaa siis n. 10 cm paksuisen välipohjan, jossa on 45 mm eristettä. Jos sanotaan näin, niin kaksi pientä lasta, jotka juoksevat yläkerrassa, kuuluvat selvästi.
Olen remontoimassa yhtä huonetta ja aion purkaa ylimmän pontatun lattian ja poistaa rimat ja eristeen. Tämä lähinnä siksi, että lattia kallistuu häiritsevästi toiselle puolelle. Ajatus oli rakentaa se taas samanlaiseksi, mutta suoremmaksi. En halua rakentaa paksumpaa välipohjaa.
Nyt olen alkanut miettiä vaihtoehtoista täyttöä. Olen ymmärtänyt, että rakenteeseen halutaan hieman painoa askeläänien vaimentamiseksi? Olen aiemmin käyttänyt lecakuulia sekoitettuna valuun täytettäessä betonivälipohjaa. Siitä tuli kovaa ja jämäkkää. Voisiko se toimia tässäkin? 5 cm tällainen sekoitus painaa noin 22 kg/m². En ole huolissani kantavuudesta, koska huoneen alla on seinät.
Tai EPS-betoni? En ole itse koskaan käyttänyt sitä. Painon puolesta se on samanlaista kuin leca/valu, mutta tuleeko siitä yhtä kovaa? Vaatii kai oikeastaan myös kerroksen valuakin?
Päälle aiotaan muuten asentaa lattialastulevy, jossa on lattialämmitys.
Olen remontoimassa yhtä huonetta ja aion purkaa ylimmän pontatun lattian ja poistaa rimat ja eristeen. Tämä lähinnä siksi, että lattia kallistuu häiritsevästi toiselle puolelle. Ajatus oli rakentaa se taas samanlaiseksi, mutta suoremmaksi. En halua rakentaa paksumpaa välipohjaa.
Nyt olen alkanut miettiä vaihtoehtoista täyttöä. Olen ymmärtänyt, että rakenteeseen halutaan hieman painoa askeläänien vaimentamiseksi? Olen aiemmin käyttänyt lecakuulia sekoitettuna valuun täytettäessä betonivälipohjaa. Siitä tuli kovaa ja jämäkkää. Voisiko se toimia tässäkin? 5 cm tällainen sekoitus painaa noin 22 kg/m². En ole huolissani kantavuudesta, koska huoneen alla on seinät.
Tai EPS-betoni? En ole itse koskaan käyttänyt sitä. Painon puolesta se on samanlaista kuin leca/valu, mutta tuleeko siitä yhtä kovaa? Vaatii kai oikeastaan myös kerroksen valuakin?
Päälle aiotaan muuten asentaa lattialastulevy, jossa on lattialämmitys.
Olen ollut samanlaisissa pohdinnoissa. Onhan se paino, joka on haittapuoli. Mitä palkit kestävät, jotka minun tapauksessani ovat melko harvassa? Minun tapauksessani päädyin tavalliseen kivivillaan, ja minun piti kai elää vähän äänensiirron kanssa kerrosten välillä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Grund av Lecasten till uterum
Grund & Markarbeten -
Vaihda puusokkeli lekasoraharkkoperustaan navetta
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Ruuvit ja tulpat lecaharkkoseinään
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Tunnt flytspackel ovanpå rör till golvbrunn
Badrum -
Leca eller lösvirke till orangeri