Hei Rakennan laajennusta talon osaan, sen pitäisi koostua eteisestä ja kylpyhuoneesta/wc:stä. Pohja tulee olemaan 10cm betonilaatta 20cm styroksin päällä reunaelementeillä, valetuilla vesikiertoisilla lämmitysputkilla. Suunnittelen muurata ulkoseinät ja huoneiden välisen seinän LECA-kivillä, lähinnä välttyäkseni kosteusvaurioilta puurakenteessa (aina vain ajan kysymys, jos on vähänkin vainoharhainen) :|

Yksi asia huolestuttaa minua, ja se on energiahävikki; jos LECA-seinä on lämmitetyn laatan päällä, menee tarpeettomasti paljon lämpöä seinän ulkopuolelle, mikä on tarpeettoman kallista. Miten tämä ratkaistaan, voiko yksinkertaisesti vetää putket niin, että ne alkavat ehkä 10 senttimetriä sisään lattialle, seinän sisäpuolella? Ajattelenko väärin, kun suunnittelen käyttää LECA:a, ehkä on olemassa parempia lohkoja, joissa on eristävää styroksia sisällä? Ajattelen laittaa kerroksen 10cm styroksia seinän ulkopuolelle, koolata ja asettaa falunpunainen puupaneeli ulkopuolelle sopimaan yhteen talon muun kanssa. Olen kiitollinen kaikista mielipiteistä. Ehkä olen kätevä, mutta en tunne kaikkia materiaaleja ja menetelmiä... ;)

Erinomainen vastaus! Kiitos! Kantpalkki vie tietysti tilaa, ja ensimmäinen silmukka ei tule automaattisesti ennen kuin hiukan myöhemmin. Olin "epäonninen kun ajattelin".
Ergotherm vaikuttaa täyttävän tarpeeni. Jatkokysymys: Ajattelin pukea ulkopuolen puupaneelilla listoilla ulkonäkösyistä, mutta pitäisikö minun silti rapata ulkopuoli? Ei mikään suuri lisätyö kuitenkaan...

Voit käyttää kantelementtejä, jotka erottavat laatta ja kantpalkin, ja siten minimoida lämmönsiirron sitä kautta.

Ja koskien rappausta niin olen noviisi, mutta mielestäni se vaikuttaa tarpeettomalta, mitä tehtävää rappaus silloin täyttää?

Jos haluat sekä henkselit että vyön, voit laittaa kerroksen rödgrund-lohkoihin ennen koolauksia, jolloin saat paremman vedenpitävyyden (mutta edelleen kapillaarisesti avoimen). Erittäin helppo levittää, sekoitetaan vain ohueksi ja levitetään joko siveltimellä tai ruiskutetaan trattspruta:lla ja paineilmalla.

Jos aiot tehdä työn kunnolla, sinun tulee rappausta muurauksen ulkopuolelle. Leca hengittää liian hyvin, ellei sitä tiivistetä rappaamalla tai tasoitteella. Lisäksi menetät suuren osan muurauksen hyvästä palonkestävyydestä, jos se on tiivistämättä.

LECA-blockit ovat todella huokoisia, joten tekisin kuten Gallimatias ehdottaa ja rapaisin tai tasoittaisin ulkopuolen ja lisäksi rapaisin sisäpuolen.

Gallimatias sanoi:
Lisäksi menetät paljon siitä hyvästä palonkestävyydestä, jonka muuraus saa, jos se on tiivistetty.
Tarkoitit kai jos se ei ole tiivistetty? ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.