Hei kaikki!
Ostin seinätelineen televisiolleni. Televisio painaa 19 kg, ja seinäteline ehkä 2-3 kg. Se kiinnitetään seinään neljällä ruuvilla. Ruuvien välinen pystysuora etäisyys on 10 cm. Televisio jää 5 cm seinästä.

Miten lasken ylärivin kahden ruuvin vetokuorman? Seinä on huokoista kevytbetonia, joten haluan mielelläni ylimitoittaa tulpat! Olen googlannut, mutta en ole löytänyt tietoja aiheesta.

Otan mielelläni vastaan apua!
/Jens

Staffans2000
Ota voimakkaimmat, jotka sopivat. Näin lyhyellä vipuvarrella ei synny paljonkaan vetovoimaa.
Laske vähemmän, toimi enemmän!

• Tykkään
Nyfniken
  • Laddar…
Niin pitkät kevytbetoniruuvit, kuin seinä sallii, ovat täydelliset.

Painopiste on noin muutama cm TV:n sisällä, joten yhteensä ehkä 2,5 kertaa TV:n paino. Ja sitten puolet siitä per ruuvi. Lähes ei mitään siis. Karkeasti laskettuna.

Ok kiitos vastauksesta! :)
Ehkä tämä ei ole iso ongelma, mutta olen hieman huolissani! Seinä on hyvin huokoinen. Puuruuvia voi helposti vasaroida sisään ilman ongelmaa.

Mutta jos käytän näitä (Essve lättbetongplugg):
https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875640.pdf 10mm vaihtoehto.

Sen vetolujuus on 0,3 kN. Neljä näistä ylärivillä (tv-kiinnityksessä voi olla jopa kahdeksan ruuvia). Se tekee 1,2 kN. Tämä tulee jakaa kahdella Essven mukaan. "Pitkäaikaiselle/pysyvälle kuormalle yllä olevaa kuormitusarvoa kerrotaan vähennyskertoimella 0,5"
Joten 0,6 kN.

Televisio painaa 19 kiloa. 19x2,5=47,5 kiloa. Silloin minulla on noin 12,5 kilon marginaali.

Ajattelenko oikein?
/Jens

Vain tulevaisuutta varten huomioitte vastakkaisen momentin.

Ei erityisen standardoidulla yksiköllä kgm tapauksessasi ajatellen, että painopiste on 2,5 cm ulkona.

Vetävä 19 kg * 0,025 m = 0,475 kgm

Oletetaan, että sinulla on 10 cm korkeus levyllä ja keskiruuvinreikä 2 cm päässä yläreunasta, silloin se on 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg vetovoima yläruuvirivin kohdalla. Ruuvit altistuvat myös poikittaisvoimalle, joka on 19 kg.

Sopivasti mitoitetaan yläruuvirivi 5,4 kg vetovoimaa ja alaruuvirivi 19 kg poikittaisvoimaa varten.

E Eavuy sanoi:
Vain tulevia viittauksia varten, unohdatte vastamomentin.

Ei erityisen standardoidulla yksiköllä kgm tapauksessanne ajatellaan, että painopiste on 2,5 cm ulkona.

Puhaltava 19 kg * 0,025 m = 0,475 kgm

Oletetaan, että levyn korkeus on 10 cm ja keskusruuvin reikä 2 cm alareunan alapuolella, se on 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg vetovoimaa yläruuvissa. Ruuvit ovat lisäksi alttiina poikittaisvoimalle, joka on 19 kg.

Yläruuvi on sopivasti mitoitettu 5,4 kg vetovoimalle ja alarivi 19 kg poikittaisvoimalle
Tässä oletetaan, että tv tulee paikalle ilman ylimääräisiä voimia eikä sitä vedetä ulospäin (kuten yritettäessä työntää hdmi-kaapeli liian paksulla kädellä).

Riippumatta, 5,4 kg on aivan hyvin alle 150 N, jonka jokainen ruuvi kestää pitkällä aikavälillä, joten vaikuttaa järkevältä TS:n ehdotus?

Totta, se oli vain laskuesimerkki siitä, miten teoria toimii. Olisin vähintään kaksinkertaistanut ruuvikapasiteetin, jos olisin itse laittanut tv:tä seinälle.

• Tykkään
Tomtom79
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.