38 771 lukukertaa ·
13 vastausta
39k lukukertaa
13 vastausta
Laske, mitä teräs H-palkki kestää
Suunnittelen autotallia ja tulin vastaan autotallin oven kohdalla 5m ja autokatoksen kohdalla 6,5m tarvittavan palkin. Olin aluksi ajatellut liimapuuta, mutta se näyttää vievän paljon korkeussuunnassa, ja sitten muistin, että minulla on jonkin verran teräspalkkia varastossa. Ilmaista voisi sanoa.
Kyseessä oleva palkki on H-palkki 14x14, jossa on 10mm materiaalivahvuus.
Voinko hitsata kaksi sellaista päällekkäin ja kestääkö se 6.5m ja 5m aukon?
Mitkä tekijät tarvitaan selvittämään, mitä ne kestävät?
Kyseessä oleva palkki on H-palkki 14x14, jossa on 10mm materiaalivahvuus.
Voinko hitsata kaksi sellaista päällekkäin ja kestääkö se 6.5m ja 5m aukon?
Mitkä tekijät tarvitaan selvittämään, mitä ne kestävät?
Sinun täytyy tietää, onko se HEA vai HEB palkki, koska niillä on eri lujuusarvot. Mutta voit aina laskea alemmalla arvolla, ollaksesi varovaisella puolella. Teräksellä itsellään on myös 3 erilaista lujuusarvoa. Minulla ei ole taulukoita mukanani kotiin, muuten voisin ehkä laskea sen puolestasi.
Kuinka saan sen selville?Matti_75 sanoi:Sinun täytyy tietää, onko se HEA vai HEB palkki, koska niillä on erilaiset lujuusarvot. Mutta voi aina laskea alemman arvojen mukaan, jotta ollaan turvallisemmalla puolella. Palkin teräksellä itsellään on myös 3 erilaista lujuusarvoa. Minulla ei ole taulukoita mukanani kotona, muuten voisin ehkä laskea sen puolestasi.
Kyseessä on rakennus, jonka mitat ovat 8.5x17m ja noin 3.5m seinäkorkeus, 20 asteen kattokaltevuus, betonitiilet.
Katsoin tänään samankaltaista kannatuspalkkia ja hänellä oli 300mm I-palkki. En tiedä materiaalin paksuutta.
Onko etu- vai haittapuoli hitsata yhteen kaksi tällaista palkkia, joka minulla on?
Tiedätkö, voiko näitä taulukoita löytää netistä jostain? Aion pian auttaa ystävää asentamaan teräspalkin ja silloin voisi olla hyvä pystyä laskemaan se.Matti_75 sanoi:
Spontaanisti en usko tähän jatkamiseen. Jos kattotuolit makoilevat teräspalkin päällä, luulen sen olevan liian heikko. Tarkista asia rakennesuunnittelijalta, jotta vältyt ongelmilta.
Pitkälle sivulle. Joten kattotuolit tulevat lepäämään tämän palkin päällä. Enkä tarkoita, että aion jatkaa pituussuunnassa, vaan ajattelin ottaa 2 kpl 14x14 ja laittaa ne päällekkäin ja hitsata ne yhteen saadakseni jotain kestävämpää.Matti_75 sanoi:
Pieni pohjapiirros. Vasemmalle tulee iso portti n. 5m b x 3m k. Oikealle tulee iso aukko autokatokseen. Yli 6,5m aukko.

Viimeksi muokattu:
5 m on pitkä. Etkö voi kuvitella pylvästä keskelle?
Palkin laskemiseksi sinun on ensin tiedettävä kuormat, eli:
1. Kattopaino
2. Maksimi lumikuorma
3. Maksimi tuulikuorma
4. Turvallisuuskerroin
Tämän pitäisi ilmetä kattotuolin valmistajan piirustuksista. Tämän jälkeen voidaan mitoittaa palkit.
Palkin laskemiseksi sinun on ensin tiedettävä kuormat, eli:
1. Kattopaino
2. Maksimi lumikuorma
3. Maksimi tuulikuorma
4. Turvallisuuskerroin
Tämän pitäisi ilmetä kattotuolin valmistajan piirustuksista. Tämän jälkeen voidaan mitoittaa palkit.
Bröderna Edstrand (Be-group)illä on käsikirja netissä nimeltään röda handboken (tai vastaava). Sieltä löytyy kaikki tarvittavat tiedot. On tiedettävä, onko se I, HEA vai HEB palkki (mittatiedot löytyvät siitä katalogista).Ola78 sanoi:
Röda katalogen niminen oli se muistin yhtäkkiä. Jos et ole vielä löytänyt sitä, se on täällä:Ola78 sanoi:
http://www.begroup.com/upload/Sweden/Broschyrer/Röda_Katalogen.pdf
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Laske H-palkin portin aukko.
Rakennusfysiikka -
Kuinka lasken puuttuvat mitat? (Geometria)
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Feedback/hjälp på plan för plank och framförallt räkna på plintar
Altan & Uteplats -
Räkna fram boyta vid ändrad takvinkel
Planlösningar -
Räkna fram vad elementet kostar att driva?
Värme allmänt