Suunnittelen autotallia ja tulin vastaan autotallin oven kohdalla 5m ja autokatoksen kohdalla 6,5m tarvittavan palkin. Olin aluksi ajatellut liimapuuta, mutta se näyttää vievän paljon korkeussuunnassa, ja sitten muistin, että minulla on jonkin verran teräspalkkia varastossa. Ilmaista voisi sanoa.

Kyseessä oleva palkki on H-palkki 14x14, jossa on 10mm materiaalivahvuus.
Voinko hitsata kaksi sellaista päällekkäin ja kestääkö se 6.5m ja 5m aukon?

Mitkä tekijät tarvitaan selvittämään, mitä ne kestävät?

Sinun täytyy tietää, onko se HEA vai HEB palkki, koska niillä on eri lujuusarvot. Mutta voit aina laskea alemmalla arvolla, ollaksesi varovaisella puolella. Teräksellä itsellään on myös 3 erilaista lujuusarvoa. Minulla ei ole taulukoita mukanani kotiin, muuten voisin ehkä laskea sen puolestasi.

Matti_75 sanoi:
Sinun täytyy tietää, onko se HEA vai HEB palkki, koska niillä on erilaiset lujuusarvot. Mutta voi aina laskea alemman arvojen mukaan, jotta ollaan turvallisemmalla puolella. Palkin teräksellä itsellään on myös 3 erilaista lujuusarvoa. Minulla ei ole taulukoita mukanani kotona, muuten voisin ehkä laskea sen puolestasi.
Kuinka saan sen selville?

Kyseessä on rakennus, jonka mitat ovat 8.5x17m ja noin 3.5m seinäkorkeus, 20 asteen kattokaltevuus, betonitiilet.

Katsoin tänään samankaltaista kannatuspalkkia ja hänellä oli 300mm I-palkki. En tiedä materiaalin paksuutta.

Onko etu- vai haittapuoli hitsata yhteen kaksi tällaista palkkia, joka minulla on?

Onko portti tulossa päätyyn?

Ola78
Matti_75 sanoi:
Sinun täytyy tietää, onko se HEA vai HEB palkki, koska niillä on eri lujuusarvot. Mutta aina voi laskea alemman arvon mukaan, jotta ollaan turvallisella puolella. On myös 3 eri lujuusarvoa teräkselle itselleen. Minulla ei ole taulukoita mukanani kotona, muuten voisin ehkä laskea sen puolestasi.
Tiedätkö, voiko näitä taulukoita löytää netistä jostain? Aion pian auttaa ystävää asentamaan teräspalkin ja silloin voisi olla hyvä pystyä laskemaan se.

S
kun saat täysin erilaisia ominaisuuksia, kun mahdollisesti hitsaat yhteen kaksi i/h-palkkia
voisit saada huonomman lujuuden.

Spontaanisti en usko tähän jatkamiseen. Jos kattotuolit makoilevat teräspalkin päällä, luulen sen olevan liian heikko. Tarkista asia rakennesuunnittelijalta, jotta vältyt ongelmilta.

Matti_75 sanoi:
Onko portti tulossa päätyyn?
Pitkälle sivulle. Joten kattotuolit tulevat lepäämään tämän palkin päällä. Enkä tarkoita, että aion jatkaa pituussuunnassa, vaan ajattelin ottaa 2 kpl 14x14 ja laittaa ne päällekkäin ja hitsata ne yhteen saadakseni jotain kestävämpää.

Pieni pohjapiirros. Vasemmalle tulee iso portti n. 5m b x 3m k. Oikealle tulee iso aukko autokatokseen. Yli 6,5m aukko.

garagemedbalkar.jpg

Viimeksi muokattu:
5 m on pitkä. Etkö voi kuvitella pylvästä keskelle?

Palkin laskemiseksi sinun on ensin tiedettävä kuormat, eli:

1. Kattopaino
2. Maksimi lumikuorma
3. Maksimi tuulikuorma
4. Turvallisuuskerroin

Tämän pitäisi ilmetä kattotuolin valmistajan piirustuksista. Tämän jälkeen voidaan mitoittaa palkit.

Minulla on nyt melko selkeät mitat, joten aion kokeilla lähettää ne kattotuolivalmistajalle ja katsoa, mitä saan takaisin. Ajattelin käyttää A-kattotuoleja saadakseni hyvän korkeuden sisätiloihin.

Ola78 sanoi:
Tiedätkö, voiko näitä taulukoita löytää netistä jostain? Aion pian auttaa erästä asentamaan teräspalkin, ja silloin voi olla hyvä osata laskea sen kanssa.
Bröderna Edstrand (Be-group)illä on käsikirja netissä nimeltään röda handboken (tai vastaava). Sieltä löytyy kaikki tarvittavat tiedot. On tiedettävä, onko se I, HEA vai HEB palkki (mittatiedot löytyvät siitä katalogista).

Ola78
jarlen84 sanoi:
Bröderna Edstrand (Be-group)lla on käsikirja verkossa nimeltään röda handboken (tai vastaava). Siellä on kaikki tarvittavat tiedot. Täytyy tietää, onko kyseessä I, HEA vai HEB ball (mitat ovat siinä luettelossa).
Kiitos vastauksesta jarlen84, aion heti tutkia sen.

Ola78
Kiitos paljon, nyt minun ei tarvitse etsiä. Olen kyllä ollut todella kiireinen, joten en ole ehtinyt katsoa sitä sen jälkeen kun vinkkasit ensimmäisen kerran. Se on välillä paljon:cool:

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.