Hei,
aion pystyttää kevytbetoniseinän (Aeroc) sinisen betonin ulkoseinän ja tiilisen savupiipun väliin. Ajattelin kiinnittää uuden seinän siniseen betoniin kiertämällä kevytbetoniruuvit. Se ei varmaankaan ole ongelma. Mutta olen epävarma toisesta päästä, siitä joka liittyy savupiippuun, joka tietysti lämpenee välillä. Alun perin ajattelin käyttää tulppia, mutta se ei ehkä ole hyvä lämmön vuoksi... Tiilet ovat kovia, joten ei voi ruuvata ilman esiporausta. Onko jollakin ehdotuksia? Pitäisikö minun esiporata ja täyttää jollakin tahnalla ja sitten kierrättää ruuvi? Mikä tuote olisi parhaaksi täyttää reiät? :S

Et voi käyttää raudoitusrautaa, jonka valat kiinni?

Joo, ehkä niin. Mutta uusi seinä on vain 100 mm paksu, joten kiven poraaminen reikien tekemiseksi raudoitukselle on melko suuri toimenpide, mutta täysin mahdollista tietysti. Mutta ruuvi/naula pitäisi riittää paksuudessa? Olen nähnyt, että on olemassa ns. ankkurimassa, jota voisin ehkä käyttää "valamiseen" porarei'issä, esim. Essve CM 300.

Ajattelen myös käyttää vain liimaa sen sijaan. Onhan olemassa joitakin vankkoja rakennusliimoja...

Kiitos muuten, se meni kuten ehdotit. Savupiipun pohjassa ei tarvinnut valaa. Poraamisen jälkeen riitti, että naputtelin harjateräkset reikiin, niin ne pysyivät paikoillaan. Kevytbetonikiveen porasin sitten reiät ja täytin ne Sika-ankkurimassalla ennen kuin muurattiin paikoilleen. Yksi harjateräs jokaiseen kivikerrokseen.

eikö kiinnitysmassasi koostu muovista?
ei tarvitse tarkoittaa, että se ei toimi hyvin silti, kuinka kuuma savupiippu tulee?

Kyllä, siinä olet aivan oikeassa. Anchorfix täytyy pitää alle 80 asteen lyhytaikaisesti, 50 asteen pitkäaikaisesti. En tiedä, kuinka kuumaa kyseisessä osassa savupiippua tulee olemaan, mutta en usko, että saavutamme näitä lämpötiloja, koska se on kauempana tulisijasta. Siinä on myös takkasydän spisissä (jota melkein koskaan emme käytä, mutta se ei ehkä kuulu tähän). Jos ajattelee äärimmäistapausta, että muovi sulaa, raudat estäisivät ainakin seinän kaatumisen, koska ne menevät uuden seinän lyhyelle sivulle niin sanotusti. Ehkä minun täytyy harkita kiinnitystä myös ulkopuolelta (ilman muovitulppia...).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.