K
Hei!

Odotan juuri nyt, että voin saumoittaa äskettäin asentamani laatan keittiössäni.
Kun eilen juttelin tuttavan kanssa, joka työskentelee suuressa ruotsalaisessa rakennusyrityksessä, kuulin, että minun pitäisi käyttää pehmeää saumaa ennen laattasaumaa, jotta en riskeeraisi pehmeän sauman leviämistä laattasaumaan (luulen, että hän sanoi niin). Olin hieman yllättynyt, mutta ehkä näin pitäisi tehdä parhaan tuloksen saamiseksi? Olen itse kotinikkari ja olin spontaaneesti ajatellut tehdä päinvastoin (olen tehnyt niin aiemmin).

Kuinka te teette?
Laattasauma vai pehmeä sauma ensin?

Ystävällisin terveisin
Daniel

A
K Kardan79 sanoi:
Hei!

Odotan juuri nyt, että voisin saumata vastikään asentamani laatat keittiössäni.
Kun eilen puhuin tuttavani kanssa, joka työskentelee suuressa ruotsalaisessa rakennusyhtiössä, kuulin, että minun pitäisi käyttää pehmeää saumaa ennen laattojen saumaamista, etten tahattomasti levittäisi pehmeää saumaa laattojen väliin (luulen, että näin hän sanoi). Olin vähän yllättynyt, mutta ehkä niin pitäisi tehdä parhaan lopputuloksen saamiseksi? Olen itse kotinikkari ja olin alun perin ajatellut tehdä toisin päin (olen tehnyt niin aiemmin).

Miten te teette?
Laatunsauma tai pehmeä sauma ensin?

Terveisin
Daniel
Ei, ensin saumataan laatat ja sitten silikonoidaan seinien ja tasojen väliset kohdat, mutta ei tiskialtaan tai työtason viereen...

• Tykkään
Kardan79
  • Laddar…
K
Rejäl sanoi:
Ei, ensin laatoitetaan ja sitten laitetaan silikonia työtason ja seinien väliin, mutta ei tiskipöydän tai työtason vastaisiin reunoihin…
Olen tehnyt tämän aikaisemmin vain kerran, ja silloin laitoin pehmeän sauman viimeiseksi. Tuli hyvä. Minulla ei ole kokemusta arvioida, onko etuja tehdä se päinvastaisessa järjestyksessä.

Täytyy kysyä - miksi sinun mielestäsi pehmeä sauma pitäisi laittaa viimeiseksi?

Terveisin
Daniel

A
Mjukasaumaa ei pidä käyttää liitettäessä tiskialtaita ja laattoja, vaan se tulisi silikonata..
Jotta sementtipohjainen laattasauma saadaan laattapalojen väliin aivan alas asti työtasoon/tiskialtaaseen..
En ole koskaan ollut mukana siinä, että ensin silikonattaisiin ja sitten saumattaisiin laatat jälkeenpäin..

• Tykkään
tergo
  • Laddar…
K
Rejäl sanoi:
Mjukfog ei saisi käyttää liitoskohdassa tiskipöydän ja kaakelin välillä, vaan se tulisi silikonoida..
Jotta saadaan sementtipohjainen kaakelisauma kaakelilaattojen väliin aivan alas asti työtasolle/tiskipöydälle..
En ole koskaan kuullut, että ensin silikonattaisiin ja sitten saumattaisiin kaakeli jälkikäteen..
Anteeksi. Käytin ehkä virheellisesti termiä "mjukfog" yleisterminä tuotteille, jotka antavat pehmeän sauman (akryyli, lateksi, silikoni jne.). Luonnollisesti minun tulee käyttää silikonia kulmassa työtasoa vastaan.

En ole minäkään kuullut tuota aikaisemmin (järjestystä)!

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Luulin myös, että silikoni on eräänlainen pehmeä saumausmassa.

Luulen, että jos ensin laittaa pehmeän sauman ja sitten tavallisen sauman, niin sauman jäänteitä tarttuu silikonisaumaan. Joita on mahdotonta saada pois.

Silikoni on monella tapaa hyvä materiaali. Mutta sillä on kummallinen pinta, se kerää likaa tavalla, josta on lähes mahdotonta päästä eroon. Toisaalta mikään, mitä haluaa kiinnittää silikoniin, ei tartu siihen. Maali ei tartu ollenkaan, ei edes uusi silikoni tartu kunnolla silikoniin.

Ei pidä luonnollisestikaan levittää silikonia kaakelipinnalle.

Amatöörinä minusta tuntuu, että tulee kohtuullisen hyvä jälki, jos laittaa leveän maalarinteipin molemmille puolille saumaa. Puristaa silikonisauman paikalleen ja vetää sen sopivalla työkalulla (pehmeästä silikonikumista tehdyt kaakelikaapimet ovat hyviä, silikoni ei tosiaan tartu silikoniin). Poistaa teipin ja lopuksi varovainen sively sormella, joka on kostutettu vedessä, jossa on astianpesuainetta. Tämä viimeinen kosketus on tarkoitettu poistamaan teipin jäljet.

• Tykkään
Kardan79
  • Laddar…
K
H hempularen sanoi:
Luulin myös, että silikoni on pehmeän saumauksen muoto.

Luulen, että jos ensin laitat pehmeän sauman, ja sitten tavallisen sauman, niin tavallisen sauman jäänteet tarttuvat silikonisaumaan. Jotka on mahdoton poistaa.

Silikoni on monella tavalla hyvä materiaali. Mutta siinä on kummallinen pinta, se kerää likaa, joka on lähes ainutlaatuisen vaikea poistaa. Sen sijaan mikään, mitä haluaisi kiinnittää silikoniin, ei tartu siihen. Maali ei tartu lainkaan, ei edes uusi silikoni tartu kunnolla silikoniin.

Silikonia ei tietenkään pidä levittää kaakelipinnalle.

Amatöörinä mielestäni se sujuu hyvin, jos asetetaan leveä maalarinteippi molemmille puolille saumaa. Puristaa silikonisauman paikoilleen, vetää sopivalla työkalulla (pehmeät silikonikumilastat ovat hyviä, silikoni ei, kuten sanottu, tartu silikoniin). Poistaa teipin ja tekee sitten varovaisen vedon sormella, joka on kostutettu veteen sekoitetulla tiskiaineella. Tämä viimeinen kosketus on, jotta sauman reuna teipin jäljiltä katoaa.
Teen varmaan samalla tavalla kuin viime kerralla. Ensin kaakelisauma.

Tyydyn tavallisesti teippiin, saippualiuokseen (ei sylkeä, koska nuuskaan aika paljon ja en pidä ruskeasta/kellanruskeasta saumasta) ja sormeen, riippumatta pehmeän sauman tyypistä. Yleensä onnistuu hyvin. Mutta, toisaalta en ole koskaan yrittänyt tehdä oikein leveää saumaa.

Kiitos!

Edit - Teippiä ja saippualiuosta tuskin käyttäisin, jos saumaisin kattokulmaa tai vastaavaa, jota joka tapauksessa maalataan päälle. Mutta jos se ei onnistu hyvin, otan esiin pehmeän sienen ja saippualiuoksen siistimistä varten.

JanneJanne123
Yleensä laitan silikonin viimeiseksi, mutta ymmärrän hänen pointtinsa, että sen voisi laittaa ensin, jotta silikonin leviämistä saumaan voisi välttää. Sauma on aina hieman matalampi kuin laatat, joten jopa teippaamalla on vaikea saada täysin tarkkaa tulosta.

• Tykkään
Kardan79
  • Laddar…
K
JanneJanne123 JanneJanne123 sanoi:
Minulla on tapana aina laittaa silikoni viimeiseksi, mutta ymmärrän hänen pointtinsa siitä, että laittaa sen ensin juuri siksi, ettei sauma sotkeudu silikonilla. Sauma on aina hieman matalampi kuin laatat, joten jopa teippauksen yhteydessä on vaikea saada sitä täysin tarkaksi.
Juuri tästä syystä hän suositteli pehmeää saumaa ensin (niin kuin minä sen ymmärsin).

• Tykkään
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Joo, aion kyllä kokeilla sitä seuraavalla kerralla, kun laatoitan, vihaan kun kaikki on suoraa ja siistiä paitsi se viimeinen silikonisauma.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.