Olen tekemässä remonttia kotona ja olen törmännyt johonkin, jossa tunnen oloni epävarmaksi.
Työskentelen itse puuseppänä, mutta en ole koskaan tehnyt paljoa hirsi­rakenteiden kanssa, joten pidän peukkuja pystyssä, että joku täällä voisi antaa minulle vinkkejä.

Aion poistaa oven, joka on hirsirakenteessa, mutta ajattelin myös samalla leventää tätä aukkoa, jotta huoneet sulautuisivat yhteen ja näin saataisiin tyylikäs pohjaratkaisu.
Tiedän, että hirsi kantaa itseään melko hyvin ja että voi leventää aika paljon ennen kuin tarvitsee tehdä mitään vahvistusta, mutta kuten sanottu… en ole koskaan tehnyt tätä.

Tässä on kuva siitä, miten ajattelin ja miltä se näyttää juuri nyt.

Kuva näyttää ovenkarmit vanhassa rakennuksessa, joissa on merkattu alue laajennettavaksi oviaukon ympärillä. Pöydällä on työkaluja. Suunnitelma avatulle oviaukolle; 400mm kulmaan oviavamisen jälkeen. Kuvio näyttää huoneen pohjapiirroksen ja merkityt mitat.

Ensimmäinen kuva näyttää, miten ajattelin avata, kaikki merkityn sisällä ajattelin poistaa.
Toinen kuva näyttää, miltä pohjaratkaisu huoneen sisällä näyttäisi, jos poistaisin oven ja leventäisin aukkoa.

Siitä tulee siis 400mm aukon reunasta huoneen kulmaan.
Uskotteko, että tämä toimisi vai täytyykö minun vahvistaa se?
Kaikki vastaukset ovat erittäin arvostettuja!

Kiitos etukäteen
Kroffe

Jos se on vaakapuu, niin ei ole mitään ongelmaa.

Se on makaavaa hirttä! Joten pitäisi riittää, että vain sahaat sen ilman mitään erityistä vahvistusta?
Olin ajatellut vahvistaa sitä samalla kun sahaan, jotta se ei liikkuisi, mutta tuntuu siltä, että se on hieman liioittelua.

Minulla ei ole suurempaa kokemusta hirsitalojen kunnostamisesta, mutta olen osallistunut muutamien talojen rakentamiseen. Olen aina lyönyt tappipuun muutaman dm:n päähän ovi- ja ikkunanaukoista. Jos ei avata enempää, että tappipuut jäävät paikoilleen, ei pitäisi olla ongelmia. Sinun tapauksessasi mahdolliset tappipuut saattavat kylläkin lähteä. Yksinkertainen ja tyylikäs tapa vakauttaa hirsi on asettaa sääntö hirsien päihin, joka lukitsee hirret sivusuunnassa ja piiloutuu ovenkarmien taakse. Kun tämä tehdään uusissa taloissa, on tärkeää tehdä sääntö lyhyeksi, jotta se ei nosta hirttä oven yläpuolella kun seinä asettuu, mutta vanhassa talossa seinä ei ehkä liiku niin paljon.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.