Meillä on konehalli, kooltaan 15x8m, jonka seinät ja katto aiomme todennäköisesti eristää ekokuidulla. Betonilattia on vanhastaan eristämätön, joten harkitsemme rakennuksen ympäriltä kaivamista ja L-elementtien asentamista ympäriinsä.

Onko joku tehnyt tämän ja luulisi sen tekevän eron?

Kiitos etukäteen
 
I-elementit ovat parempia, koska et voi kaivaa laatan alle, ellei sitä ole paalutettu. Kaikki rungon paino on laatan ulkoreunalla.
 
Matti_75 Matti_75 sanoi:
I-element ovat parempia, koska et voi kaivaa laatan alle, ellei sitä ole paalutettu. Kaikki runkokuorman paino on laatan ulkoreunalla
Aha, ajattelet, että se voi murtua? Mutta jos vain kaivaa yhden elementin kerrallaan, asettaa elementin ja täyttää ennen seuraavaa?🤔
 
B boffe2016 sanoi:
Meillä on 15x8m konehalli, jonka seinät ja katto aiomme eristää todennäköisesti ekokuidulla. Betonilattia on vanhasta ajasta eristämätön, joten harkitsemme kaivamista rakennuksen ympärille ja L-elementtien asentamista.

Onko joku tehnyt tämän ja varmasti se tekee eron?

Kiitos etukäteen
Onko L-elementin tarkoitus eristää laattaa seinät? Silloin ehkä isodrän on parempi ja helpompi työskennellä?
 
Tee kuten Matti ehdottaa ja käytä I-elementtejä. Täydennä tarvittaessa rakennuksen ympärillä olevalla reunavälieristyksellä, niin saat hieman paremman eristyksen. Mutta L-elementtien kanssa puuhastelu ja niiden kuntoon saaminen ei koskaan tule onnistumaan ja ei ole sen arvoista mahdollisesti pienen säästön vuoksi.
 
  • Tykkään
Joak ja 2 muuta
  • Laddar…
B boffe2016 sanoi:
Aha, ajatteletko, että se voi murtua? Mutta entä jos kaivaa vain yhden elementin kerrallaan, sijoittaa elementin ja täyttää sen ennen seuraavaa?🤔
Mielestäni ei ole suurta riskiä, että se murtuu, jos kaivaa vain pari metriä kerrallaan. Kuitenkin väittäisin, että se on kallis/aikavaativa työ, joka ei koskaan maksa itseään takaisin. L-blokit eivät ole edes eristettyjä makuuosassa. Joka tapauksessa, on paljon helpompaa kaivaa pala kerrallaan ja asettaa maaneristyslevyt. Samoin on nopeampaa ja helpompaa ruuvata maaneristys perustuksen sivuun ja tasoittaa. L-blokit ovat hankalia asettaa tavalla, jota ajattelet. Saada ne makamaan oikein ja tasaisesti sekä tukemaan on todella toivotonta.
 
  • Tykkään
b8q ja 1 muu
  • Laddar…
A AG A sanoi:
Minun mielestäni ei ole suurempi riski, että se murtuu, jos vain kaivetaan pari metriä kerrallaan. Kuitenkin haluan väittää, että se on kallista/aikakuormittavaa työtä, joka ei koskaan tule maksamaan itseään takaisin. L-block eivät edes ole eristettyjä makuuosassaan. Joka tapauksessa, on paljon helpompaa kaivaa pala kerrallaan ja asettaa levyt, joissa on maaperän eristys. Samoin on nopeampaa ja helpompaa ruuvata maaeristys perustuksen sivulle ja rapata. L-block ovat hankalia asettaa sillä tavoin kuin ajattelet. Sen saaminen niin, että se makaa oikein ja tasaisesti, sekä antaa tukea, on täysin toivotonta.
Ongelma on, että et koskaan pääse kunnolla tiivistämään materiaalin, jonka täytät takaisin, tyydyttävällä tavalla.
 
  • Tykkään
Joak ja 5 muuta
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sanoi:
Ongelma on, että et koskaan pääse tiivistämään täyttömateriaalia tyydyttävällä tavalla.
Ei, se on vähän sitä, mitä tarkoitan olevan toivotonta L-block-kanssa. Jos joku eristys on laitettava anturan alle, sen täytyy olla löysät levyt. Sitä ei ole helppo saada tiivistettyä silloinkaan, mutta se on kuitenkin tehtävissä, tiedän kokemuksesta.
 
  • Tykkään
boffe2016
  • Laddar…
A AG A sanoi:
Ei, se on vähän sitä mitä tarkoitan, se on toivotonta L-lohkojen kanssa. Jos eristystä laitetaan kantapalkin alle, sen on oltava irtonaisia levyjä. Ei ole helppoa saada sitä tiivistettyä, mutta se on kuitenkin mahdollista, tiedän kokemuksesta.
Kiitos paljon vastauksestasi AG. Otan sen huomioon. Se kuulostaa myös järkevältä, kuten sanot, kun sitä ajattelee tarkemmin.

Muuttuuko tilanne, jos kerron että konehallin alusta on soraharju/hiekka?
 
B Boxer63 sanoi:
Tee kuten Matti ehdottaa ja käytä I-elementtiä. Täydennä tarvittaessa reunuslämmöneristyksellä rakennuksen ympärillä, niin saat vähän paremman eristyksen. Mutta yrittää käyttää L-elementtejä ja saada ne toimimaan ei koskaan tule olemaan hyvä idea, eikä se ole vaivan arvoista, vaikka tällä voisikin säästää hieman.
Kiitos..🙏
 
Tuleeko tästä oikein uskoa?
 
  • Yksinkertainen käsin piirretty pohjapiirros betonisesta rakenteesta, korkeus- ja materiaalimerkinnöillä: XPS, sora/murske, betoni, S100, makadami.
Amatöörimäinen ehdotukseni on asentaa eristys ulospäin alaspäin kaltevasti ja olla kaivamatta reunan alla olevalle tasolle, jolla seinät seisovat.
Olen tehnyt juuri niin laajennuksessa, jossa lattia on maassa toiseksi viimeisessä talossa. Olin erittäin tyytyväinen tulokseen.

Käsin piirretty eristysratkaisun kaavio, jossa eriste kallistuu ulospäin kohti maata seinän vieressä. Mukana tekstejä kuten "Vägg" ja "Betong 30cm".
 
  • Tykkään
boffe2016
  • Laddar…
blackarrow blackarrow sanoi:
Amatöörimäinen ehdotukseni on asettaa eristys kallistettuna ulospäin alas ja olla kaivamatta kantasulan tasoa alemmaksi, jolle seinät seisovat.
Tein juuri niin lisäosan kanssa, jossa lattialaatta on maassa edellisessä talossani. Olin erittäin tyytyväinen tulokseen.

[kuva]
Mutta ei reunuseristystä silloin myöskään?
 
blackarrow blackarrow sanoi:
Amatöörimäinen ehdotukseni on asentaa eristys ulospäin ja alaspäin kaltevalle ja ei kaivaa seinien pohjalaatan alapuolelle.
Juuri näin tein lisärakennukseen, jossa oli maanvarainen laatta, edellisessä talossani. Olin erittäin tyytyväinen tulokseen.

[kuva]
miten tämä tehdään eristyksen päällä? jääkö se paljaaksi?
 
  • Piirros eristyskerroksesta ja rakenteen yksityiskohdat, punainen nuoli osoittaa kohtaa, jossa eristysraja sijaitsee.
B boffe2016 sanoi:
Kiitos paljon vastauksestasi AG. Otan neuvosi vastaan. Se kuulostaa järkevältä, kuten sanot, kun miettii asiaa.

Onko sillä merkitystä, jos kerron, että konehallin alusta on sora-/hiekkaharju?
Ei kestä.
Kyllä, sillä on merkitystä! Se tekee työn huomattavasti helpommaksi, kaikin tavoin😃. Sinun kannattaa kuitenkin hankkia kotiin muutama kuutiometri kalliomurskaa/kivipurua, tyyliin 0-8. Sitä pitää levittää kerros, ennen kuin sijoitat eristelevyn kantapalkin alle. Kalliomurskan päällä tai seokseen levitä myös hieman laajenevaa betonimassaa.
Onnea matkaan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.