Hei hyvää väkeä, tunnen että minun täytyy esittää muutama kysymys teille "asiantuntijoille" foorumilla!

Olemme rakentaneet aiemmin tänä vuonna 1,5-kerroksisen talon, jossa on sisustamaton ullakko. Nyt aiomme tarttua yläkerran rakentamiseen ja suurin ongelma, joka minulla on tällä hetkellä, on se, miten rakentaa välipohja kylpyhuoneeseen. Nykytilanteessa meillä on C24 220x45 cc60 välipohjassa, jonka maksimi jänneväli on 4,0m. Meillä tulee olemaan wc:n, pesualtaan ja suihkun lisäksi kylpyamme (normaali koko n. 170 cm pitkä) kylpyhuoneessa.
Ajattelen, että nykyinen välipohja kestää 200kg/m2, mutta kun lasketaan mukaan kattogipsi+lattialastulevy, vesikiertoinen lattialämmitys, tasoitemassa ja keraamiset laatat, niin nämä painavat yhteensä noin 100 kg? Tarkoittaako tämä siis, että jäljellä on vain 100kg/m2? Vai ajattelenko ihan väärin?

Silloin minun pitäisi ilmeisesti vahvistaa välipohjaa lisäämällä pari tai kolme palkkia, jotta saamme vähintään cc30 alueelle, jossa kylpyamme tulee olemaan? Olen lukenut jonkin verran juoksutuista, mutta tuntuu siltä, ettei se anna suurta vaikutusta? Erityisesti, kun kuitenkin tarvitsee leikata niihin paljon pois saadakseen viemäriputket asennettua. Tuntuu siltä, että saadakseni oikean kantavuuden, minun täytyy asentaa pari tai kolme 4,0m kantavaa 220x45 palkkia samaan suuntaan kuin muut, jotta saamme cc30 kylpyammeen alle. En todellakaan halua, että kylpyhuoneessa on mitään notkumista :)

Liitän mukaan piirustuksen välipohjasta sekä kylpyhuoneen sijainnista.

Se mitä näette piirustuksen keskellä on katossa oleva tuulijäykiste sekä kaksinkertaiset kattotuolit ulkoreunassa, joissa portaikko asennetaan kylpyhuoneen yläpuolella olevaan aukkoon. Nämä ehkä myös auttavat, kun teemme kylpyhuonetta? Kiitollinen kaikista mahdollisista vastauksista :D

200 kg/neliömetri on hyötykuorma, eli ihmisten ja sisustuksen yhteenlaskettu paino. Lisäksi tulee rakenteen oma paino. Suurin ongelma on, että jänneväli on liian suuri suhteessa palkkien mittoihin, mikä aiheuttaa notkumisongelman. Se on epämiellyttävää ja aiheuttaa lisäongelman kylpyhuoneessa, jossa lattialla on keraamisia laattoja. Tämä ongelma ratkeaa vain marginaalisesti asettamalla lattian palkit samasta materiaalista nykyisten välille. Toisaalta pienentämällä palkkien välistä etäisyyttä voidaan luonnollisesti lisätä palkiston kantokykyä. Mikä on sopivin ratkaisu, riippuu siitä, miltä se näyttää ja kuinka pitkälle työssä on edetty. Yksi vaihtoehto on asettaa liimapuupalkkeja nykyisten lattian palkkien väliin. Jos valitsette mitan 90x225 mm, ne ottavat lattian kantokyvyn haltuunsa olemassa olevilta palkeilta, koska seuraava kerros tulee olemaan 5 mm korkeampi. Tämän kerroksen on oltava riittävän jäykkää levyjäykeää materiaalia, esimerkiksi k-plywood, 21 -24 mm.

Hei, kiitos vastauksesta. Emme ole tehneet mitään vielä, vaan olemme vasta aloitusvaiheessa aloittamassa projektia, ja ajatukseni oli aloittaa lattialevyistä, jotta siellä ylhäällä voisi liikkua. Tällä hetkellä palkkeissa on vain eristystä.

Mutta jos ymmärrän sinua oikein, niin lisättyjen 220x45-palkkien asentaminen ei siis auttaisi saavuttamaan cc30, koska jänneväli pysyy samana? Jos ajattelee laittavansa 225x90 koko kylpyhuoneen lattian alle, tarkoitatko, että niiden pitäisi kannatella kylpyhuonetta? Pitäisikö ne laittaa cc60 vai täyttääkö lisää cc30:lla?

N Nils82 sanoi:
Lite att läsa:
[linkki]
[linkki]
Olen lukenut sen muutaman kerran, mutta en ymmärrä jotain taulukossa "spännvid". Se on jonkinlainen raportti. Mitä taulukko oikein tarkoittaa? Että ne mitoitukset, jotka ovat taulukossa, toimivat vai? Onko se enimmäismäärä? En oikein ole mukana siinä..

Löysin juuri piirustuksen kattoristikosta ja nyt ymmärrän sen niin, että jänneväli lasketaan tukijalasta..? Siinä tapauksessa jänneväli on vain noin 2,5 m. Silloin en varmaankaan tarvitse vahvistaa palkistoa?

Tukijalan tehtävä on huolehtia osasta kattotuolin kuormista, erityisesti lumikuormista, jotta korkean jalan mitat eivät kasva liian suuriksi. Tämä johtaa pistekuormaan lattianiskalla. Se ei pienennä jänneväliä. Sitä vastoin vinokatto vaikuttaa jonkin verran taipuma-arviointiin. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista seisoa lattianiskan keskellä. Kun tarkistan taipuman näiden muuttuneiden tietojen perusteella, totean, että 45x220 on edelleen liian heikko. Jos sinulla on useita 45x220 k/k 600, joihin alakerran katto on kiinnitetty, mielestäni ehdotukseni liimapuupalkkien käyttämisestä on paras. Kattotuolit on laskettu lumivyöhykkeelle 3,5, mikä tarkoittaa jonnekin Pohjanmaan rannikolla. On monia syitä välttää alimitoitus.

Alaa koskevat säännöt kylpyhuoneen rakentamisesta ovat juuri alan sääntöjä, jotka on laatinut yritykset, jotka haluavat myydä kaakeleita. Ne eivät ole rakentamismääräyksiä. Yksi ongelma niissä on, että ne edellyttävät tiettyjä tavanomaisia materiaalivalintoja, jotka eivät aina johda optimaalisiin valintoihin.

Hei!

Sain vastauksen rakennesuunnittelijalta, joka valmisti kattotuolit ja lisäpalkit, ja hän vastasi:
"Se mitä me yleensä teemme, kun on kyse kylpyhuoneesta, on että asennamme palkit cc 300 mm välein ja silloin tuemme kuormat, koska puolittamme kuormaleveyden."

Oletan, että voin luottaa häneen.

Hän on vain vastannut kysymyksen puolikkaaseen. Olen täysin samaa mieltä siitä, että palkkien tuplaaminen c/c 300 mm:n kohdalla tarkoittaa kuormitusleveyden puolittamista, kuten muuten mainitsin aiemmassa vastauksessani. Mitä hän ei käsittele, on taipumaongelma, jota ei voi ratkaista lisäämällä samanlaisia palkkeja. Liimapuun lisääminen olemassa olevien palkkien väliin on äärimmäisen paljon parempi ratkaisu rajoitetuin lisäkustannuksin. Toisella tavalla ette tule olemaan tyytyväisiä. Mutta, teette kuten haluatte.

• Tykkään
HomeboY
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Hän on vain vastannut kysymyksen puolikkaaseen. Olen täysin samaa mieltä siitä, että palkkien kaksinkertaistaminen c/c 300 mm:iin puolittaa kuormitusleveyden, minkä olen muuten kirjoittanut aikaisemmassa vastauksessani. Mitä hän ei käsittele, on taipumaongelma, jota ei ratkaista lisäämällä samanlaisia palkkeja. Liimapalkkien lisääminen olemassa olevien palkkien väliin on huomattavasti parempi ratkaisu ja vain rajoitetut lisäkustannukset. Toisella vaihtoehdolla ette ole tyytyväisiä. Mutta, teette kuten haluatte.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Sinun mielestäsi minun pitäisi laittaa liimapuu 225x90 CC60:een olemassa olevien palkkien väliin kylpyhuoneessa ja sen pitäisi riittää? Kuten sanot, se on vain 5 mm korkeampi kylpyhuoneessa ja sitä ei edes huomaa, koska joka tapauksessa täytyy käyttää tasoituslaastia jne.

Onko merkitystä, jos teen reikiä näihin viemäriläpivienteihin varten? Vahvistuksella tietenkin.

Se riippuu siitä, mihin läpiviennit sijoittuvat ja kuinka suuria ne ovat. On parasta välttää viemäröintiaukkoja (jos asennat liimapuuta, voit porata vanhoihin melko huoletta). Aukot tulisi tehdä palkkien keskelle, ei reunoille. Tietyt alueet täytyy välttää. 50 mm viemäriputket eivät ole niin herkkiä kuin 75 ja 110 mm. Kokemukseni mukaan hyvin suunniteltu putkisto uudessa kylpyhuoneessa voi ratkaista asian.

Liimapuuta 90x225 mm c/c 600 mm:llä ratkaisee kaikki ongelmat, sekä notkumisen että kuormituksen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.