Aion remontoida yhden huoneen kellarissa (joka on sisustettu, eristetty ja kuiva asuintila), erityisesti haluan päästä eroon hirveästä lasikuitutapetista/kuitutapetista, joka on seinillä. Samankaltainen kuitutapetti on myös katossa, tosin eri kuviolla. Tässä on kuvia huoneesta:
Okei, joten olen pohdiskellut paria vaihtoehtoa.
Ensimmäinen vaihtoehto on myös yksinkertaisin ja kallein, eli ostaa paneeli. Uudistamisen kustannukseksi tulisi silloin noin 25 tuhatta euroa laskelmani mukaan. Tämä sai minut sulkemaan vaihtoehdon pois, kun sainkin vinkin raakalautaverhouksesta. Itse maalattua raakalautaa asentamalla sekä seiniin että kattoon, kustannukseksi tulisi noin 15 tuhatta euroa, mikä on sopivampi. Näissä luvuissa olen laskenut mukaan puun lisäksi myös maalin, koolingit, naulat ja niin edelleen.
Vai onko olemassa maalia, joka voisi "täyttää" rakenteen, josta en tiedä? Luen myös "remonttitapetista", joka voi tehdä saman työn - mikä on edullisempaa, olettaen että ostaisin tasoitetta maalarilta?
Luen myös kuitutapetin poistamisesta. Mutta se ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta - en tiedä, mitä sen alla on (talo rakennettiin vuonna 1934). Ilmoita ihmeessä, jos mielestänne minun pitäisi harkita tapetin poistamista (ja jos on, mitä etua siitä olisi?).
Joten, mihin tarvitsen apua oikeastaan? Kyllä. Yleisten kommenttien lisäksi sille, että ajattelenko oikein, ensimäinen kysymykseni on:
Miten luulette, että esteettinen lopputulos olisi, jos käytän raakalautaa verrattuna tasoittamiseen ja maalaamiseen/tapetointiin? Yksi tekijä tässä on se, että katto on matalalla. Joten, riippumatta siitä, onko kyseessä tapetti tai raakalauta, se tulisi ehkä asentaa siten, että muodostuu pystysuoria linjoja? Se saisi sen varmaan tuntumaan korkeammalta?
Kysymys numero kaksi on, onko kommentteja tapetin tasoittamisen valinnasta verrattuna remonttitapetin (esimerkiksi Easy Cover tai vastaava) asentamiseen. Tuleeko halvemmaksi tai paremmaksi palkata maalari leveällä tasoitteella, verrattuna kaikkien vaadittavien palojen ostamiseen? Kyse on noin 40 m² lattiapinta-/kattopinta-alasta ja noin 60 m² seinäpinta-alasta.
Sitten haluaisin tietää, onko kukaan nähnyt vastaavaa remonttikohdetta jossain, josta saisi inspiraatiota. Eli huonetta, joka on pieni mutta jossa on pylväs keskellä. Ehdotuksia tuntuu olevan melko vähän, joten olisi mielenkiintoista nähdä, voisiko tehdä jotain hyvää, jos menee "all-in"