Näkee hyvin paljon erilaisia kulmarautoja ja vastaavia, kun ihmiset rakentavat terasseja ja varastoja ja muuta kotona ja yritän ymmärtää, milloin ne todella tarvitaan ja milloin se on liiallista. Ajattelen, että monissa tapauksissa voi kiinnittää pari viistoa ruuvia saman toiminnon saavuttamiseksi. Ainakin kun se ei ole kantava, esim. palkkikenkä voi olla tarpeen, koska ruuvit eivät ehkä ole tehty kestämään sitä voimaa.
Selkeä esimerkki on kiinnittää runkorakenne kantaviin hirsiin, kun rakennetaan terassi. Käyttäisittekö kulmarautoja silloin vai vetäisitte vain ruuvit viistosti alas läpi palkkien kantaviin hirsiin?
Tai kun rakentaa tavallisen runkoseinän, vetääkö kirvesmies viiston ruuvin alas vai asentaa kulmaraudan? Tietenkin kulmaraudoilla on etuja, koska saa täydelliset 90 astetta kaupan päälle ja välttyy vinolta rakenteelta, jos kulmarauta on riittävän vahva, mutta mikä on standardi tee-se-itse-projekteissa?
Kulmarauta, joo - En käytännössä koskaan käytä kulmarautaa. Terassit - Ei, ruuvit kiinnitetään viistosti kantavaan palkkiin. Palkit kantavaan palkkiin - Palkkikenkiä käytetään, jos se on paras ratkaisu eikä voi nojata mihinkään. Seinä - Käytän aina metalliprofiilia, joten ainoa puuosa on ovien ympärillä. Ei mitään kulmaa. En usko, että kulmarauta on tarkalleen 90 astetta. Täytyy varmaan kaivaa esiin sellainen ja tarkistaa...
Joten tiivistäen, en ole monta kertaa käyttänyt kulmarautaa missään yhteydessä. Tai no, kerran - Tolpat L-fundamentilla. Siellä käytettiin isoja kulmarautoja betoniin kiinnittämään tolpat, jotta säleikkö voi mennä koko matkan alas ohi L-fundamentin. Sitten luulen, että pari on mökin työpajassa kattotuoleihin kiinnitettynä, kun tarkemmin ajattelen... vaikka ne on ruuvattu alapuolelta. Lähinnä siksi, että se heilui aika lailla, kun asetin ponttilaudat katolle..
DIY sisältää luultavasti paljon kulmarautoja ja uskon, että se johtuu siitä, että uskotaan sen olevan parempi ja vahvempi. Esimerkkisi palkit vastaan kantava palkki, voima on vain alaspäin, joten ruuvit ovat vain estämässä siirtymistä. Ei tarvita kulmarautaa siihen tarkoitukseen.
Nja, vältän kulmarautoja ja olen silti työskennellyt lisätyönä kirvesmiehenä melko monta vuotta - Niitä todella tarvitaan harvoin. Jos niitä on levitelty ylenpalttisesti, se huutaa DIY/epäpätevyys/tee-se-itse minun mielestäni... "Tuoli keikkuu, kiinnitän pari kulmarautaa mukana tulevilla ruuveilla!!!" - Oikea vastaus on purkaa, kaapia, liimata uudelleen.
Tietenkin on käyttöalueita, mutta uskon, että useimmat ajattelevat "henkselit ja vyö" missä kulmarauta on ehkä henkselit, joita ei oikeasti tarvita.
Kiitos vastauksesta! Vähän se vastaus, jota toivoin, jotta en ole jäänyt paitsi mitään tärkeää.
Minulla on tällä hetkellä meneillään muun muassa terassi, jossa juuri palkit lepäävät kantolinjan päällä, joten se asia on selvitetty, kiitos siitä, että tulee skråskruvning.
Mutta myös leikkimökki, jossa pohdiskelen hieman, mitä menetelmää valita seinärakenteiden vakauttamiseksi (estääkseni sen kaatumisen kuin korttitalo). Kulmarauta on se etu, kuten sanottu, mutta mitä sitten valitset sen sijaan? Voi esim. vetää vinoja palkkeja kulmaosiin, mutta vaimo valittaa, että se ehkä häiritsee hänen suunnitelmiaan hyllyistä ja ikkunoista jne., tai ulkopaneeli voi riittää vakauttamaan sen? kuinka tästä oppii??
kiitos vastauksesta! juurikin sellainen vastaus jota toivoin, niin etten ole missannut mitään tärkeää.
Juuri nyt minulla on meneillään puuterassi, jossa koolaukset lepäävät kantopalkin päällä, joten se asia on ratkaistu, kiitos, siitä tulee pulttaus kulmasta.
Mutta myös leikkimökki, jossa mietin vähän millä menetelmällä vakauttaisin seinäkoolaukset (estän sen kaatumasta kuin korttitalo). Kulmaraudoissa on tietysti se etu, mutta mitä valitset sen sijaan? Voihan esim. laittaa viistokoolaukset kulmalokeroihin, mutta vaimon mielestä se saattaa häiritä hänen hylly- ja ikkunasuunnitelmiaan jne., tai ulkopaneeli saattaa riittää vakauttamaan sitä? miten tästä opitaan??
Leikkimökki ei ole mikään monimutkainen rakenne, rakentaisin seinät erillisiksi lohkoiksi - Tasaiset paketit siis. Asettamalla ne limittäin nurkissa saat jo aika jäykän rakennelman. Räystäspalkki auttaa jonkin verran.
Viistotuki valituissa lokeroissa ratkaisee myös paljon. Sen ei edes tarvitse mennä ylhäältä alas, voi olla kapeampi koolaus 45 asteen kulmassa lokeron alaosassa ja poistaa paljon horjuntaa.
Vaihtoehto kaksi on asettaa patonttinauha nurkasta nurkkaan seinälle, paneelin alle, ruuvataan kiinni kaikkiin koolauksiin. Se jäykistää huomattavasti!!
Paneeli riippuu tietysti hieman siitä, millainen paneeli on kyseessä, mutta se luonnollisesti auttaa hiukan.
Kun sisäpuoli on verhoiltu vanerilla tai vastaavalla, saat erittäin vakaan rakenteen.
Edit:
Toinen ratkaisu on ensin sokkeli - Seinäkoolaukset ruuvataan sokkeliin suoraan ylöspäin, lattian koolaukset sen jälkeen. Sitten lattia - Se on kuitenkin leikkimökki, eikä sen tarvitse olla rakennusteknisesti täysin oikein!
Leikkimökki ei ole mikään monimutkainen rakenne, rakentaisin seinät erillisinä palasina - Tasaisina paketteina siis. Aseta ne limittäin kulmiin, niin sinulla on jo melko tukeva rakenne.
Viistotuki valituissa kohdissa ratkaisee myös paljon. Sen ei tarvitse mennä ylhäältä alas, voi olla kapeampi sääntö 45 asteen kulmassa osaston alaosassa, mikä vähentää heilumista merkittävästi.
Toinen vaihtoehto on laittaa patenttinauhaa kulmasta kulmaan seinälle, paneelin alle, kiinnittää kaikkiin sääntöihin. Se tekee siitä todella tukevan!!
Paneeli riippuu vähän siitä, millainen paneeli on, mutta tietenkin se auttaa hieman.
Jos sisäpuolen peittää vanerilla tai vastaavalla, saa lisäksi uskomattoman vakaan rakennelman.
Olen itse asiassa ajatellut rakentaa seinät erikseen "paketeiksi", joten se kuulosti mielenkiintoiselta, mitä tarkoitat tarkalleen limityksellä?
Patenttinauha on jännittävä, sitä en olekaan ajatellut. Laittaa kaksi ristiin olettaakseni, jotta ne pitävät molempiin suuntiin, sillä ei kai yksi riitä?
Jos rakentaminen erillisinä paketteina tekee siitä suhteellisen vakaan, niin on varmasti parasta koota kaikki ja antaa rouvan puuhastella, ja sitten vakauttaa rakenne kun tiedän, mihin se mahtuu. Haasteena on vain saada korttelin lapset selviytymään siihen asti.
Muokkaa:
Toinen ratkaisu on ensin laittaa läpi - Seinän koolaukset ruuvataan kiinni läpiin suoraan ylöspäin, lattian koolaukset sen jälkeen. Sitten lattia - Se on vain leikkimökki, ei sen tarvitse olla rakennusteknisesti täydellinen!
Eikö minun tarvitse tukea sitä, jos minulla on läpi ja ruuveja alhaalta päin? Aion rakentaa seinät erikseen, joten ajattelin rakentaa juuri niin, jos tarkoitat lävillä vaakasuoraa koolausta ja ruuvaamista alhaalta päin?
tack för svar! lite det svaret jag hoppades på, så jag inte missat något viktigt.
Det jag har på gång just nu är dels ett trädäck där just reglar vilar på bärlina så den saken är utredd, tack för det det blir skråskruvning.
Men också en lekstuga där jag funderar lite på vilken metod att välja för stabilisera upp väggreglarna (förhindra att det faller som ett korthus). Vinkeljärn har ju den fördelen som sagt men vad väljer du istället? Kan ju tex dra sneda reglar i hörnfacken men frun gnäller över att det då kanske stör hennes planer på hyllor och fönster osv, eller ytterpanelen kanske räcker för att stabilisera upp det? hur lär man sig om detta??
Ett vinkeljärn kan inte ersätta en snedsträva och kommer inte räcka för att ta upp skjuvkrafterna som blir, inte ens i en liten lekstuga.
Normalt sett behöver en reglad vägg diagonalas på något sätt. Ett mindre hus (som en leksstuga) kan det räcka med en snedsträva i ett fack. Det går även att använda stålband i ett kors (de tar endast dragkrafter). Ska du sätta panelen på spikreglar så kan du sätta en spikregel diagonalt (men också vågrätt såklart, den diagonala är endast för att stabilisera, ej för att spika panel i).
Alla former av skivor tar också upp skjuvkrafterna. Gips på insidan eller utsidan t.ex. Då behövs dock något temporärt stag tills du fått upp någon skiva.
Olen itse asiassa ajatellut rakentaa seinät erillisinä "paketteina", joten se kuulosti mielenkiintoiselta, mitä tarkalleen tarkoitat päällekkäisyydellä?
Patentband kuulostaa jännittävältä, sitä en ole ollenkaan ajatellut. Laita kaksi ristikkäin, oletan, jotta ne pitävät molempiin suuntiin, koska yksi ei varmaan riitä?
Jos rakentaminen erillisissä paketteissa tekee siitä tarpeeksi vakaan, niin paras ratkaisu on varmaan rakentaa kaikki ja antaa vaimon jatkaa siitä, ja sitten vakauttaa kun tiedän mihin se sopii. Haasteena on vain pitää korttelin lapset hengissä siinä välissä.
Löysin kuvan täältä BH:sta, miten tarkoitin;
Patentband on ehdottomasti paras ristikkäin. Nopea, yksinkertainen ja suhteellisen halpa ratkaisu. Jos käytät yläpuolella hammarbandia, se vakauttaa seiniä huomattavasti ja poistaa paljon huojuvuutta.
Löysin vielä yhden kuvan BH:sta koskien hammarbandia;
Ha! Kyllä, suurin haaste tulee olemaan pitää lapset poissa rakennusajankohtana, lisäksi varaa enemmän aikaa, koska joudut varmasti juoksemaan jahtaamassa työkaluja, jotka ovat kadonneet pienillä jaloilla!!
Tarvitsenko en vakauttamista, jos minulla on huoneenlattia ja ruuveja alapuolelta? Aion tosiaan rakentaa seinät erikseen, joten ajattelen rakentaa juuri niin, jos tarkoitat huoneenlattialla makaavaa palkkia ja ruuvata alapuolelta?
Ajattelin kehystä, joka toimii huoneenlattiana, pystysuoraan asennettua palkkia, sitten ruuvata pystysuorat seinäpalkit kehystä vasten, joka siten toimii pystysuorina seinäpalkkeina.
Ehkä monimutkaisempi ratkaisu lopulta.
Täydellistä, kiitos tosi paljon vastauksista molemmille, nyt tunnen itseni paljon viisaammaksi!! Aikaisemmasta kohtuuttoman matalasta tasosta, mutta silti =)
Ajatella+rakentaa jotain ylipäänsä pienten lasten lähettyvillä ansaitsisi jonkinlaisen palkinnon. Jos vielä onnistuisi saamaan heidät mukaan niin, että siitä tulisi vähän laatuaikaa iskän kanssa, niin Nobelin palkinto pitäisi olla lähellä!!! Erityisesti jos sen pitää olla valmis ennen kuin he muuttavat kotoa. Joo, olen vähän turhautunut, jos se ei käy selvästi ilmi =)
Ajattelin kehystä, joka toimii kynnyksenä, pystysuoraan olevaa poikkipalkkia, sitten kiinnittää pystyssä olevat seinäpalkit kehykseen, mikä näin muodostaen pystysuuntaiset seinäpalkit. Ehkä lopulta monimutkaisempi ratkaisu.
aha nyt ymmärrän. Ei sekään ole hassumpi idea...täytyy muistaa tulevaisuudessa jos ei muuta!
Olen juuri asettanut kulmat harjakannattimelle tuleville kattotuoleille. Siinä ei taida olla vaihtoehtona vinoon kiinnittäminen?
[kuva]
Sen jälkeen kun hankin naulaimen, olen naulannut vinoon paljon, amatöörinä se on mielestäni helpompaa kuin ruuvata vinoon.
Kulmien käyttäminen kattotuoleissa on ennen kaikkea käytännöllistä, koska saat ne heti oikealle etäisyydelle. Hajamielisenä en koskaan kiinnittäisi kattotuolia vinoon, koska ne niin helposti siirtyisivät sivuttain ja jopa pienin poikkeama voi olla hankala korjata.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.