Hei

Tarkastelen mahdollisuuksia perustaa yritys, joka keskittyy valaistukseen ja mahdollisesti diskovaloihin, joissa voin huolehtia itse lampuista, suunnittelusta, konseptista ja ohjelmoinnista. Mutta en ole yhtä hyvä raskaiden osien asentamisessa kattoon ja kysyn siksi, kuka vastaa mahdollisesta asennuksesta.

Diskovalo on liikkuva ja painaa monissa tapauksissa 30-40 kg kappale kiinnityslaitteineen, ja kun ripustetaan ristikkoon, ristikko voi helposti päästä 500-1000 kg per asennusalue.

Tietysti varmistetaan ylimääräisillä kiinnityspisteillä ja turvavaijereilla jne., että on runsaasti varaa, mutta haluan silti selvittää, kuka kantaa varsinaisen vastuun tästä lain mukaan eri tapauksissa. Osittain suoraan asennuksen jälkeen, mutta myös 5-10 vuoden kuluttua, kun olen jättänyt asiakkaan. Ajattelen, että myyn asiakkaalle järjestelmän ja sitten tuon jonkinlaisen urakoitsijan, jossa määrittelen, minkä painon kiinnityspisteiden tulee kestää moninkertaisella varalla. Ja kun työ on tehty, toivon, että urakoitsija voisi olla se, joka vastaa siitä, että kiinnityspisteet ovat kunnossa? Vai tarvitseeko minun pohtia tätä pidemmälle?

Olen auttanut asentamaan olemassa oleviin tiloihin, joissa ristikot ja kiinnityspisteet ovat jo valmiina, mutta tässä tapauksessa on todennäköisesti tarpeen luoda uusia kiinnityspisteitä jne., ja siksi kysymykseni.

Terveisin

Cheesen
Koska olen maallikko, arvioin, että pääurakoitsija (sinä) kantaa vastuun. Mutta se voidaan sopia pois sopivalla sopimuksella. Siitä huolimatta yritysvakuutuksesi pitäisi kattaa vastuukulut.

On huomattava, että takuut, reklamaatio-oikeudet ja vastaavat ovat erilaisia, kun myyt palvelua yritykselle verrattuna myyntiin yksityishenkilölle.

Viimeksi muokattu:
J
Se riippuu siitä, millaisen sopimuksen teet.

Kyse on sekä työympäristövastuusta että tuotteen takuusta.

Rakennuksen kantavaan rakenteeseen liittyen määrittäisin selkeästi, mikä paino/kuorma sen täytyy kestää, ja siirtäisin sitten vastuun tämän varmistamisesta asiakkaalle.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.