840 lukukertaa ·
1 vastausta
840 lukukertaa
1 vastausta
Kuinka valaa turvallinen perusta takalle, eristämätön laatta
Hei BH,
Aion asettaa uuden kamiinan paikoilleen ja tarvitsen vahvistaa lattiaa, jotta klinkkerilaatat (kipinäsuoja) eivät halkea liiallisen jouston vuoksi säädetyssä lattiarakenteessani. Kamiina painaa noin 350 kg.
Perusta koostuu 150 mm:n sepelistä, muovikalvosta ja sitten valetusta 150 mm:n laattasta.
Lattiapalkit ovat muovikiilojen päällä laatan päällä, aivan kamiinan kohdalla näyttää siltä, että palkkien välinen CC on 41.
Ratkaisuehdotukseni tähän mennessä on poistaa kaikki eristeet palkkien välistä, peittää muovikalvolla koko matkan alas laattaan asti. Teipata saumat ja valaa EPS-betonia niihin aukkoihin, jotka olen luonut muovin kanssa. Sen jälkeen minun pitää luoda tasainen alusta tasoitteella. Tässä uskon paksuuden olevan noin 25 mm ja sitten klinkkeri päälle. Vaihtoehtoisesti vähän tasoitetta ja 2 liimattua lattiakipsilevyä. Ajatuksenani on, että muovin pitäisi toimia kapillaarikatkaisevana alustaa vasten niin, ettei kosteus pääse kulkemaan palkkeihin. Koska EPS:llä on eristäviä ominaisuuksia, en luultavasti luo massiivista kylmäsiltaa, vaikka perustus on laatan päällä.
Muita ideoita voisi olla palkkien leikkaaminen, lyhyiden tukien ja uusien kiilojen asentaminen ja vain valaa suuri laatta. Mutta en ole kovin innostunut tästä vaihtoehdosta.
Mielipiteitä otetaan kiitollisina vastaan! 😀
Aion asettaa uuden kamiinan paikoilleen ja tarvitsen vahvistaa lattiaa, jotta klinkkerilaatat (kipinäsuoja) eivät halkea liiallisen jouston vuoksi säädetyssä lattiarakenteessani. Kamiina painaa noin 350 kg.
Perusta koostuu 150 mm:n sepelistä, muovikalvosta ja sitten valetusta 150 mm:n laattasta.
Lattiapalkit ovat muovikiilojen päällä laatan päällä, aivan kamiinan kohdalla näyttää siltä, että palkkien välinen CC on 41.
Ratkaisuehdotukseni tähän mennessä on poistaa kaikki eristeet palkkien välistä, peittää muovikalvolla koko matkan alas laattaan asti. Teipata saumat ja valaa EPS-betonia niihin aukkoihin, jotka olen luonut muovin kanssa. Sen jälkeen minun pitää luoda tasainen alusta tasoitteella. Tässä uskon paksuuden olevan noin 25 mm ja sitten klinkkeri päälle. Vaihtoehtoisesti vähän tasoitetta ja 2 liimattua lattiakipsilevyä. Ajatuksenani on, että muovin pitäisi toimia kapillaarikatkaisevana alustaa vasten niin, ettei kosteus pääse kulkemaan palkkeihin. Koska EPS:llä on eristäviä ominaisuuksia, en luultavasti luo massiivista kylmäsiltaa, vaikka perustus on laatan päällä.
Muita ideoita voisi olla palkkien leikkaaminen, lyhyiden tukien ja uusien kiilojen asentaminen ja vain valaa suuri laatta. Mutta en ole kovin innostunut tästä vaihtoehdosta.
Mielipiteitä otetaan kiitollisina vastaan! 😀
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 221 viestiä
Et voi vain laittaa lisää niskoja/poikkipuita, jotka myös, muovikilojen kautta, ovat yhteydessä laattaan silloin? Puu voi kestää valtavasti puristusvoimaa, kyseessä on taipuminen, josta voi tulla ongelma suurella painolla.N Nej Tack sanoi:Hei BH,
Minun pitää asettaa uusi takka paikalleen ja vahvistaa lattia, jotta klinkkerilaatat (kipinä suoja) eivät halkeile johtuen liiallisesta joustosta säänöstellyssä lattiassani. Takka painaa noin 350 kg.
Perustus koostuu 150 mm murskeesta, muovikalvosta ja sitten valetusta 150 mm laatasta. Lattianiskat ovat muovikileillä laatan päällä, juuri takan kohdalla näyttää olevan 41 cc niskojen välillä.
Ratkaisuideani tähän mennessä on poistaa kaikki eristeet niskojen välistä, peittää ei kestävällä muovikalvolla koko matka laattaan asti. Teipata saumat ja valaa EPS sementtiä koloihin, jotka olen luonut muovilla. Sen jälkeen minun täytyy luoda tasainen ja sileä alusta tasoitusmassalla. Tässä uskon, että paksuus on noin 25 mm ja sitten klinkkeri päälle. Vaihtoehtoisesti vähän tasoitusmassaa ja 2 liimattua lattia kipsilevyä. Ajatukseni tässä on, että muovin pitäisi toimia kapillaarikatkaisevana alapuolella olevaan laattaan niin, että kosteus ei kulkeudu ylös niskoihin. Koska EPS:llä on eristäviä ominaisuuksia, minun ei pitäisi luoda massiivista kylmäsiltaa silloinkaan, kun perusta on laatalla.
Muita ideoita voi olla katkaista niskat, laittaa poikkikehikot ja uudet kilet ja vain valaa iso laatta. Mutta en ole kovin innostunut tästä vaihtoehdosta.
Mielipiteitä otetaan vastaan kiitollisena! 😀
Jos sitten runko on iso mitoiltaan (sanotaan yli 145x45), sinun pitäisi huolehtia poikkirimoista, jotta puu ei antaudu kuitujen suuntaan toki.
Mutta sanotaan cc30 + cc30, tai jos haluat mennä 20x20: llä (eli ei enempää kuin 20–30 cm "kolo" missään), voit varmasti helposti pysäköidä auton tai kaksi levyn päälle siinä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Fundament till skjutgrind?
Grund & Markarbeten -
Hur ställa stege säkert för tvätt och målning
Byggnadsvård -
Bygga om Biltemas cee vägguttag så det blir petsäkert?
El -
Valan takkaa varten perustuksia, kostuta palamisen aikana?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Hur gjuter jag ett fundament till en kakelugn?
Grund & Markarbeten