Talo on vuodelta 1926. Kellarissa on pienempi huone, jossa lattia on korotettu noin 25 cm. Kuvittelen, että siellä on joskus ollut huoneenlämpöpannu. Tämä huone on minun "puutyöverstaani". Ajattelin piikata tämän kallistuman/korotuksen alas, niin että huoneessa olisi täysi korkeus.
Meillä oli kotona tarkastaja tarkistamassa muutamia asioita, ja hän mainitsi, että hän ei olisi yllättynyt, jos tämän korotuksen alla olisi kallio. Itse olin täysin varma, että kyseessä oli korotus pannun toiminnan vuoksi...
Nyt kysymykseen: Miten selvittää tämä ilman että aloitan piikkaamaan korotusta?
Olen itse ajatellut, että jos poraan piikkauskoneella, neljä reikää strategisilla paikoilla huoneessa, niin minun tulisi kohtuudella huomata ero graniitin ja 100-vuotiaan betonin välillä. Joko se muuttuu yhtäkkiä kivikovaksi, tai sitten pääsen toivottuun syvyyteen?
Mitä yhteinen aivokapasiteetti arvelee? Onko kellään kokemusta tällaisista operaatioista?
Talo on vuodelta 1926. Kellariin kuuluu pienempi huone, jossa lattia on korotettu noin 25 cm. Kuvittelen, että siellä on aikanaan ollut kattila. Tämä huone on "puuverstaani". Olen ajatellut piikata alas tämän korokkeen, jotta huoneeseen saadaan täysi korkeus.
Meillä oli tarkastaja kotona katsomassa joitain asioita, ja hän mainitsi, että ei olisi yllättynyt, jos tämän korotuksen alla olisi kallio. Minä, joka olin täysin varma, että se oli korotus kattilan toiminnan vuoksi...
Nyt kysymys kuuluu: Miten saan tietää tämän ilman, että aloitan korokkeen piikkaamista?
Olen itse ajatellut, että jos poraan piikkauskoneella neljä reikää strategisiin paikkoihin huoneessa, minun pitäisi kohtuudella huomata ero graniitin ja 100-vuotiaan betonin välillä. Joko se on yhtäkkiä kivettyneen kovaa, tai sitten uppoan haluttuun syvyyteen?
Mitä yhteinen älykkyytemme uskoo? Onko jollakulla kokemusta tällaisista operaatioista?
Sgu.se karttaviisari saattaa antaa sinulle suuntaa-antavan vihjeen.
Talo on vuodelta 1926. Kellariin on pienempi huone, jossa lattia on korotettu noin 25 cm. Kuvittelen, että siellä on joskus ollut pannuhuone. Tämä huone on minun "puutyöverstas". Ajattelin purkaa tämän korokkeen, jotta huoneeseen saadaan täysi korkeus.
Meillä oli kotona tarkastaja katsomassa joitakin asioita, ja hän mainitsi, ettei olisi yllättynyt, jos tämän korotuksen alla olisi kalliota. Olin täysin varma, että se oli pannun toiminnan takia tehty korotus...
Nyt kysymys kuuluu: Miten saan tämän selville ilman, että aloitan korokkeen purkamista?
Olen itse ajatellut, että jos poraisin näillä laitteilla neljästi strategisiin paikkoihin huoneessa, minun pitäisi pystyä erottamaan graniitti ja 100-vuotias betoni toisistaan. Joko siitä tulee yhtäkkiä kivikovaa tai sitten painun haluttuun syvyyteen?
Mitä yhteinen aivokapasiteetti uskoo? Onko joku, jolla on kokemusta tällaisista toimenpiteistä?
Kyllä, voit tarkkailla porausnopeutta ja -vastusta.
Voit myös katsoa karkeasti porattua materiaalin väriä. Nykyaikainen betoni on yleensä harmaata. Vanhempi betoni voi sisältää paljon kiviä, ja niiden erottaminen kiinteästä kalliosta voi olla vaikeampaa.
Porausyvyys. Voitko porata yli 10 cm viereisen lattiapinnan alapuolelle osumatta mihinkään pehmeämpään?
Voit tarkistaa SGU:n kartoista, millainen kivilaji on odotettavissa alla. Pienen alueen voit rikkoa kiiloilla ilman ongelmaa riippumatta siitä, millainen kivi on kyseessä.
Ei, aivan. Karttaan voi klikata, ja sitten tulee esiin vähän geologista tietoa. Nyt en voi arvata missä asut, mutta klikkasin jonnekin 521-alueelle ja sain seuraavan tuloksen:
Täällä ympärillä on usein gneissisen graniitin variantteja. Ellei gneissitaso ole todella huonossa kunnossa, sen murtaminen ja poraaminen käy yleensä hyvin.
Lantmäteriet ja kunta eivät ole idea. Perustamistietoja tuskin löytyy kunnan arkistosta, ja tällaiset vanhat tiedot ovat yleensä hyvin niukkoja.
Poraa vaan, tai vuokraa porakone ja kääri hihat ylös!
Jos siitä tulee liian hankalaa, voit valaa takaisin kynnyksen.
Edit: Kallioperä 1:50 000-1:250 000 antaa parempaa tietoa kuin 1:1 miljoona, vaihda siihen. Siellä voit myös vaihtaa maanlaadun karttaan, maansyvyyskarttaan ja kaivoarkistoon ja tarkastella niiden tietoja siitä, kuinka syvällä kallio on (kaivoarkistossa klikataan kaivoa, niin syvyys kallioon näkyy yhdessä popupin kentistä).
Tässä tapauksessa sinun tulisi katsoa maaperäkarttaa 1:25000, ellet ole erityisen kiinnostunut siitä, mikä kivilaji tarkalleen on kyseessä.
Huomaa kuitenkin mittakaava. Kumpikaan maaperäkartta eikä kallioperäkartta ole sellaisella resoluutiolla, että siitä voisi sanoa mitään kiinteistötasolla (saati rakennuksen eri osissa), usein ei edes korttelitasolla. Aineiston laatu vaihtelee ja erilaisten maaperien rajoja vastaavasti. Mutta tiedon viitteitä voi toki saada. Jos asut keskellä soraharjua tai savilaaksossa tai suoraan suuremmalla alueella peruskalliota, saat tietenkin todennäköisen vastauksen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.