Hei.
Minulla on jälleen pieni ongelma kattolistojen ja kulmien kanssa, mutta tällä kertaa mietin, voiko sen selvittää. Toivottavasti olen vain taas tyhmä, joten kaipaan neuvoja asiassa.

Olen remontoimassa porrasta/porraskäytävää rivitalossamme. Katto kallistuu noin 110 astetta (108,5 astetta leikkasin listan, joka on laitettu).

Nyt minun pitäisi kiinnittää listat pitkin seinää/kattoa, joka ei kallistu, mutta en todellakaan tiedä, miten sahata saadakseni kulman, joka sopii yhteen/antaa niiden sulautua yhteen. Kaikki, mitä olen tähän mennessä kokeillut, on ollut väärä aste tai niin, että joku listoista näyttää liian suurelta/pieneltä.
Listat kyseessä ovat sitä lajia, mitä kuvissa näkyy. Ei suorakulmaisia, niin sanoakseni.

On vaikea todella välittää, miten ajattelen/mikä ongelma on, joten kysy, jos voin selventää jollain tavalla. Miten ratkaisisin ongelmani?

• Trappihuoneen katto, jossa kuuluu ongelmia listojen kulmien kanssa. Kulmaliitos ei ole täydellinen, listat näyttävät olevan väärässä kulmassa.
  • Käsi pitelee puulistaa, joka on sahattu kulmassa. Hieman epäsymmetrinen profiili, käytetään kattolistan sovittamiseen portaikossa.
  • Käsi pitelee valkoista listaa, jossa on leikattu kulma. Taustalla näkyy keltainen esine ja huonekalujen osia.
  • Tikkaita nojaa seinään, huoneen katto ja seinät ovat esillä. Katon reunan ja seinän välissä on lista, joka näyttää jäykältä.
T
Sinun täytyy sekä kallistaa leikkaus 45 astetta yhteen suuntaan että 55 astetta toiseen suuntaan, kun sinulla on 90 asteen kulma vaakasuorassa ja 110 astetta pystysuorassa.

Ota pari lyhyttä palaa, jotka pidät kulmassa ja piirrä, ja "harjoittele" leikkausta ja etsi tarkat kulmat ennen kuin otat koko listan ja teet leikkauksesi. Sinun täytyy siis leikata vastaavat kulmat molempiin listoihin, jos aiot saada yhdistettyä kohdan.

Kuvassa näyttää siltä, että olet asettanut listan, joka on leikattu 90 asteeseen, eikä se tule toimimaan, ja lisäksi se näyttää olevan seinällä eikä katossa. Silloin myös kohtaavan listan täytyy olla asetettu seinälle samalla tavalla.

• Tykkään
Puffen Ingarö ja 1 muu
  • Laddar…
Kulmapala on varmaan helpoin.

• Tykkään
Coolman ja 1 muu
  • Laddar…
T Testarn sanoi:
Sinun täytyy kallistaa leikkaus 45 astetta yhteen suuntaan ja 55 astetta toiseen suuntaan, koska sinulla on 90 asteen kulma horisontaalisesti ja 110 astetta vertikaalisesti.

Ota pari lyhyttä palaa, jotka pidät kulmassa ja piirrä niille, ja "harjoittele" leikkausta löytääksesi tarkat kulmat ennen kuin teet koko listan ja teet leikkauksesi. Sinun täytyy siis leikata vastaavat kulmat molempiin listoihin, jos haluat sovittaa ne yhteen.

Kuvassa näyttää siltä, että olet asettanut listan, joka on leikattu 90 asteen kulmaan ja se ei tule toimimaan, lisäksi se näyttää olevan seinällä eikä katossa. Silloin myös toisen listan on oltava seinällä vastaavalla tavalla.
Se kuulostaa ehdottomasti järkevältä. Tyhmä jatkokysymys sitten. Oletan, että minun pitäisi leikata kalteva lista 55 asteeseen. Eikö minun pitäisi pitää lista siinä kulmassa (110 astetta) kun leikkaan päätä?

Ja kyllä. Olen asettanut sen 90 asteen päillä uskoen, että se olisi helpoin tapa 😶 Nyt ymmärrän tietysti, etten ollut aivan lähellä tavoitetta.

F fribygg sanoi:
Kulmakappale on varmaan helpoin.
Olen leikkinyt ajatuksella, mutta sitten meillä on edelleen korkeusero listojen/seinien välillä. Se ei näytä järkevältä.

T
L Lugas sanoi:
Tuo kuulostaa kiistatta erittäin järkevältä. Typerä jatkokysymys siis. Oletan, että minun pitäisi sahata vino lista 55 asteen kulmaan. Eikö minun pitäisi silloin pitää lista kyseisessä kulmassa (110 astetta) kun sahaan pään?

Ja kyllä. Olen asentanut sen 90 asteen päillä uskoen, että se olisi helpoin tapa 😶 Ymmärrän nyt tietysti, etten ollut oikein lähellä maalia.
Sinun täytyy sahata molemmat listat molempiin suuntiin, jotta päät kohtaavat haluamallasi tavalla.

Leikkaus on siis yhdistelmä kulmia samanaikaisesti ja sitten leikkaukset pitää "peilikuvata" kahdelle listalle.

• Tykkään
Lugas
  • Laddar…
T Testarn sanoi:
Sinun täytyy leikata molemmat listat molempiin suuntiin, jotta päät kohtaavat kuten haluat.

Leikkauksestasi tulee siis samanaikaisesti kulmien yhdistelmä ja sitten leikkaukset on "peilattava" molemmissa listoissa.
Joo, olen kanssasi siinä pisteessä. Olin enemmän kiinnostunut siitä, kummalla listoista pitäisi olla mikä aste. Vai ei sillä ehkä ole merkitystä, kunhan loppusumma on 110?

Sitten oli lista, joka kallistuu 110 astetta. Pitäisikö minun asettaa se sahaan samaan kaltevuuteen, kun leikkaan päät 45/55 asteeseen? Ajattelen spontaanisti, että minun pitäisi tehdä niin, mutta olen ajatellut mutkien kautta päivän ajan, joten en oikein enää tiedä..

Aion itse pian työskennellä listoilla, ja paras vinkki, jonka olen saanut, on katkaista pieniä paloja malliksi. Muuten leikkaa väärin...

• Tykkään
Lugas
  • Laddar…
R Real-House sanoi:
Olen itse pian tekemässä listoja ja paras vinkki, jonka olen saanut, on leikata pieniä paloja malliksi työstettäväksi. Muuten tulee tehtyä virheitä...
Olen täysin samaa mieltä, ja onneksi minulla on tapana työskennellä samalla tavalla. Tänään olen puuhaillut tämän parissa kaksi tuntia. Juossut ylös ja alas tikkaita, mittaillut, sahannut, sovittanut, ollut väärin, tehnyt uudestaan. Onneksi vain muutama decimetri hukkapuuta on mennyt 😅

T
L Lugas sanoi:
No niin pitkälle olen kanssasi samaa mieltä. Olin enemmän kiinnostunut siitä, mikä listoista saisi minkä asteen. Vai onko sillä merkitystä, kunhan lopputulos on 110?

Sitten oli lista, joka kallistuu 110 astetta. Pitäisikö minun laittaa se samaan kulmaan sahassa, kun sahaan päät 45/55 asteen kulmaan? Ajattelin spontaanisti tehdä niin, mutta olen ajatellut kierot teitä päivän ajan, joten en ole enää varma..
En saanut selkeää käsitystä siitä, miten selittäisin, mitä tarkoitan, joten otin sinun listaasi vastaavan kattolistan ja menin kellariin tekemään pari palaa... 😳

Kulmasaha kääntämisasetuksin, sahapalat asetettuna vastakkain osoittamaan leikkausnurkkaa. Takalistat laitetaan viistoon ja vaakasuoraan.

Kuvassa lista, joka pitäisi olla seinällä kaltevan katon alla, on asetettu paksumpi puoli ylöspäin sahaa vasten.
Saha on kallistettu 45 astetta, mikä vastaa puolta 90 asteesta, jonka lista täyttää. Sitten, koska sanoit, että kulma seinän ja katon välillä on noin 110 astetta, olen asettanut kulman 10 asteeseen, mikä on puoli ero suorasta kulmasta (90 astetta) ja 110 asteesta. (110-90)/2 = 10

Jotta voisin sahata vastakkaisen listan, joka pitää olla seinällä, jossa katto on vaakasuora, käänsin 10 astetta vasemmalle ja pidin kallistuksen samana, koska minun kulmasahani voi kallistua vain toiseen suuntaan. Jotta saisin 45 asteen kulman oikein, minun täytyi sahata lista ohuemmalla puolella sahaa vasten.

Kaksi viistettyä valkoista listan palaa, puun syyt näkyvissä leikkauskohdissa; oikeanpuoleinen on vaakasuuntainen ja vasemmanpuoleinen kallistettu.

Kuvassa näkyy nyt palojen päät, joista vasen on se, joka pitäisi kallistua "ylös", ja oikea on se, joka on vaakasuora. Molemmilla listoilla on "samankaltaiset" kulmat, mutta peilikuvina.
Kun olen laittanut sahaukset toisiaan vastaan ja mitannut kulmat, näyttää olevan OK, varauksin, koska minun sahani ei ole niin tarkka kulmien kanssa... mutta se osoittaa periaatteen ja voit kokeilla kulmien kanssa saadaksesi hyvän sovituksen kattoon ja seiniin. Sitten 'maalari' hoitaa loput... :)

• Tykkään
  • Rakastan
  • Haha
Hans G2 ja 7 muuta
  • Laddar…
T Testarn sanoi:
En ymmärtänyt miten selittäisin mitä tarkoitin, joten otin listan, joka on samankaltainen sinun kanssasi, ja menin kellariin tekemään muutaman palan... 😳

[kuva]

Kuvassa oleva lista, joka tulee seinälle kaltevan katon alle, on paksumpi puoli ylöspäin sahaohjainta vasten. Saha on kallistettu 45 astetta, mikä vastaa puolta siitä 90 asteesta, joka listan tulee täyttää. Koska sanoit, että kulma seinän ja katon välillä on noin 110 astetta, olen asettanut kulman 10 asteeseen, mikä on suora kulman (90 astetta) ja 110 asteen välinen ero puoliksi. (110-90)/2 = 10

Sitten vastaavan listan sahausta varten, joka tulee seinälle, jossa katto on vaakasuora, kallistin 10 astetta vasemmalle ja pidin kallistuksen samana, koska minun jiirisaha voi kallistua vain yhteen suuntaan. Jotta saisin 45 asteen kulman oikein, minun piti sahata listan ohuempi puoli sahaohjainta vasten.

[kuva]

Kuvassa nähdään nyt palojen päät, joista vasemmalla oleva on se, joka kallistuu "ylös" ja oikealla oleva se, joka on vaakasuorassa. Molemmilla listoilla on "samankaltaiset" kulmat, mutta peilikuvina. Kun sahaleikkuut asetetaan vastakkain ja mitataan kulmat, näyttää se olevan kunnossa, mutta varauksia minun sahani täsmällisyydessä... mutta tämä osoittaa periaatteen ja voit kokeilla kulmia saadaksesi hyvän istuvuuden kattoosi ja seiniisi. Sitten "maalari hoitaa loput"... :)
En tiedä miten voisin kiittää sinua. Kiitos valtavasti ajastasi ja mahtavasta selityksestäsi. Nyt tuntuu taas hyvältä 😃

Minulla ei ollut aavistustakaan tällaisesta kaavasta. Muistan, että jollain konstilla ratkaisin ulkokulman samanlaisella kallistuksella viime vuonna. En tiedä miten, mutta kokeilin tuntikausia ilman muistiinpanoja (tieto=mennyt). Tätä en kuitenkaan olisi ratkaissut itse. Suuret kiitokset taas 🙂

T
L Lugas sanoi:
En tiedä miten kiittää sinua. Kiitos uskomattoman paljon ajastasi ja ilmiömäisestä selityksestäsi. Nyt tuntuu taas hyvältä 😃

En tiennyt, että oli olemassa sellainen kaava. Muistan, että ratkaisin joskus jollain tavalla samanlaisen kaltevuuden viime vuonna. En tiedä miten, mutta kokeilin tuntikausia ilman muistiinpanoja (tieto=kadonnut). Tätä en kuitenkaan olisi ratkaissut itse. Suuri kiitos taas 🙂
Ole hyvä! Juuri tätä varten tällaiset foorumit ovat - saadakseen apua ja antaakseen apua. Olen iloinen, että se auttoi sinua eteenpäin. Nyt sinulla on ainakin yksi menetelmä aloitukseen ja siitä eteenpäin voit kokeilla löytääksesi tarkat kulmat. Kokenemuksen ja harjoittelun myötä muistat sen ensi kerralla.
Onnea listoille!

• Tykkään
Lugas
  • Laddar…
Kuinka ikinä leikkaatkaan, tulee aina olemaan rakoja kohtaavien listojen välillä, jotka sinun täytyy käsitellä joustavalla saumalla. Joten pienet leikkausvirheet eivät haittaa niin paljon.
Vanhat puusepät käyttävät menetelmää, jota kutsutaan sorkkaukseksi. Silloin leikataan toinen lista 90 asteen kulmassa ja asetetaan tiiviisti vasten kohtaavaa seinää. Toinen lista vuollaan terävällä veitsellä niin, että se sopii täydellisesti ensimmäisen listan profiiliin. Niin kapeiden listojen kanssa kuin sinulla on, se ei ole ongelma.

• Tykkään
Anonymiserad 405730 ja 3 muuta
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge sanoi:
Olipa sahattuna miten tahansa, väliin jää rakoja ja ne täytyy täyttää joustavalla tiivistemassalla. Joten pienet sahausvirheet eivät ole niin haitallisia.
Vanhoilla puusepillä on tapa, jota kutsutaan "förkroppning". Siinä toinen lista sahataan 90 asteen kulmaan ja asetetaan kiinni vastakkaiseen seinään. Toinen lista vuollaan terävällä veitsellä niin, että se sopii täydellisesti ensimmäisen listan profiiliin. Näiden kapeiden listojen kanssa, joita sinulla on, ei ole ongelmaa.
Tämä menetelmä toimii hyvin, kun kyseessä on samassa tasossa olevat listat, eli lattialista tai tavallinen kattolista. Siitä tulee huomattavasti monimutkaisempi, kun käsitellään 90 asteen kulmaa, jossa on lisäksi viistetty katto.

Ei.

• Tykkään
Anonymiserad 405730 ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.