Olemme rakentamassa pientä mökkiä, eteismökkiä asuntovaunulle. Sen tulee olla siirrettävä, kevyt ja kylmävarastoituva, diffuusiolle avoin rakenne. Rakenne on, ulkoa sisäänpäin, vaakasuora paneeli, rimoitus 22x45, tuulensuoja, kantavat koolaukset 45x95, hounton puukuitueristys, diffuusiosulku, vaakasuora sisäpaneeli. Nyt jotain kiusallista. Olin uskonut, että tuulensuoja, joka oli tarkoitus pitää ulkopuolella, ja eristys, joka kuvataan muotonsa säilyttäväksi, riittäisivät pitämään eristyksen paikoillaan, mutta nyt kun olemme näin pitkällä rakentamisessa, ymmärrän, että se ei toimi. Paras olisi ollut käyttää leveämpiä rimoja, jotka olisivat tukeneet ulkoapäin. Ajatuksena nyt on niitata jokin naru koolausten väliin sisäpuolelta lähellä tuulensuojaa pitääkseen eristyksen paikoillaan. Onko kenelläkään parempaa ideaa?

• Pieni rakennettava mökki, jossa on puurunkoinen seinärakenne ja eristelevyä. Kuvassa näkyy myös ulkopaneelit ja tuulensuojakangas.
Oletko asettanut sääntöjä 600 mm keskietäisyydellä vai onko reguloiden välillä 600 mm?

F fribygg sanoi:
Oletko asettanut tukirakenteen 600 mm:n keskiöetäisyydelle vai onko sinulla 600 mm tukirakenteiden välillä?
Cc 60

Mikä etäisyys sääntö valmistaja eristys sinun pitäisi olla

F fribygg sanoi:
Minkä säännön mukaisen etäisyyden valmistaja sanoo eristykselle
Cc 60, olemme asentaneet sen lattiaan ja se täyttää hyvin. Seinissä se tulee painamaan tuulta vasten, joka on joustava. Koska rimalautojen paksuus on vain 22, se todennäköisesti painaa ulkoverhoukselle asti ja silloin meillä ei ole enää kapillaarikatkoa "kerrosta".

Kuinka leveitä ovat isoleringsskivorna?

F fribygg sanoi:
Kuinka leveitä ovat eristelevyt?
565 mm, tolppajako 55,5

C CarJ sanoi:
565 mm, etäisyys koolausten välillä 55,5
555 mm

En ole itse kokeillut Huntonia, suosittelisin sinua kokeilemaan tavallista Rockwoll Flexibatts -levyä (tai jotain lasivillaa) ja tarkistamaan, toimiiko se paremmin.

F fribygg sanoi:
En ole kokeillut Huntonia itse, suosittelisin kokeilemaan tavallista Rockwoll Flexibatts -levyä (tai jotain lasivillaa) ja katsomaan, toimiiko se paremmin.
Kiitos, valitettavasti rockwoll ja lasivilla eivät toimi niin hyvin diffuusioavoimissa rakenteissa, olisi ollut niin paljon helpompaa :)

Toki, mutta voit silti kokeilla flexibatts-levyä, jotta saat selville, onko ongelma sinun sääntökokoelmassasi vai valitsemassasi eristyksessä.

• Tykkään
CarJ
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Totisesti, mutta voit silti kokeilla flexibatts-levyä saadaksesi selville, onko ongelma sinun runkorakenteessasi vai valitsemassasi eristyksessä.
Olen aiemmin käyttänyt sekä lasikuitua että kivivillaa, mutta silloin vasten kiinteitä alustoja. Luulen, että ajatus siitä, että ainoastaan tuulipussi, joka on paljon joustavampi kuin tuulensuojapaperi aiheuttaa ongelmia. Mietin, että minun on jotenkin "autettava" tuulipussia kestämään eristyksen aiheuttamaa painetta, mutta se ei ole helppoa, kun suuri osa ulkopaneelista on jo paikoillaan.

Käytä asfalttilevyä tuulenkestävän huovan sijasta, luulen, että myös Hunton valmistaa sitä.

• Tykkään
CarJ
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold sanoi:
Käytä asfaltboardia tuulensuojakankaan sijaan, luulen että Hunton valmistaa sitä myös
Hei Bo, kyllä me pohdimme sitä, mutta halusimme pitää painon alhaalla, koska se tulee siirrettäväksi. Jälkikäteen ajatellen se olisi ollut hyvä idea. Nyt melkein koko paneeli on jo ylhäällä, joten meidän täytyy löytää ratkaisu, joka kuitenkin toimii. Luulen, että olemme kallistumassa siihen, että kiinnitämme muurilangan niittipyssyllä seinätolppien väliin tukeaksemme eristeitä tuulensuojakangasta vasten, mutta otan mielelläni vastaan vinkkejä muihin ratkaisuihin :)

Lyö rivi naulapistoja rimoihin sisäpuolelta ja paina eristys niitä vasten kiinni.

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.