3 900 lukukertaa ·
20 vastausta
4k lukukertaa
20 vastausta
Kuinka saada "näkymätön" tuki pylväille 150x150 mm
Aion rakentaa pergolan ja käytän tolppia 150 x 150 mm, eli melko paksuja. Mieluiten en haluaisi käyttää tolpan sivuilla näkyviä tolppakenkiä, vaan enemmän "näkymätöntä" mallia. Tietääkö joku, onko olemassa vaihtoehtoja, joissa on levy (mielellään noin 150x150 tai hieman pienempi), joka ruuvataan tolpan alapuolelle ja joka voidaan kiinnittää pilarin päälle? Ajattelin, että tolppa olisi noin 5 cm pilarin yläpuolella.
Pilarituki ruuvaamiseen päätypuuhun ei ole oikein hyvä idea, mutta kysymys on ollut esillä aiemmin ja silloin oli ainakin kuva. Ei ole siis hyvä ruuvata päätypuuhun, koska se täytyy tehdä, jos sen pitää olla näkymätön. Ruuvi/kierteet eivät oikein pidä siihen suuntaan. Eikö niitä voi valaa kiinni?
https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpsko-foer-traepelare.310313/
https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpsko-foer-traepelare.310313/
Viimeksi muokattu:
Niin se on totta. Täytyy varmaankin käyttää tolppakenkää kuitenkin, mutta sen voisi upottaa hieman palkkiin, jolloin vaikutus on melkein sama.J Jocke Best sanoi:Tolppakenkä päätypunokseen ruuvaamiseen ei ole oikein hyvä ajatus, mutta kysymys on ollut esillä aiemmin ja silloin oli ainakin yksi kuva. Kuten sanottu, ei ole hyvä ruuvata päätypunokseen, koska niin täytyy tehdä, jos sen pitää olla näkymätön. Ruuvin/kierteiden pito ei ole oikein siltä puolelta. Eikö niitä voisi valaa kiinni?
[linkki]
Riippuu vähän miten rakennat loput pergolasta.
Jos kiinnität viistotukia ylös tolppien ja rungon väliin, esimerkiksi takorauta, niin että se tulee vakaaksi, et saa suuria sivuttaisvoimia.
Mutta jos et tee niin, jokaisen erillisen tolpan pitää olla kunnolla kiinnitetty joka suuntaan.
Jos kiinnität viistotukia ylös tolppien ja rungon väliin, esimerkiksi takorauta, niin että se tulee vakaaksi, et saa suuria sivuttaisvoimia.
Mutta jos et tee niin, jokaisen erillisen tolpan pitää olla kunnolla kiinnitetty joka suuntaan.
Suunnitelmana ei ole laittaa vinojäykistettä muualle kuin kulmiin ja silloinkin mahdollisimman lyhyinä. Ehkä minun pitäisi valaa anturoita ja laittaa rautaa niihin, mutta haluaisin välttää sitä. Tiedän, että st Erikisellä on valmiita, mutta ne ovat erittäin raskaita käsitellä.Isakare sanoi:
Aja teräspergola ja hitsaa!
Upota plinttangot? Eli tee lovet tolppiin niin, että tangot ovat samalla korkeudella tolpan pinnan kanssa. Kittiä ja sitten maalia päälle niin ettei sitä juuri näy. Muussa tapauksessa sahaa pois enemmän puuta, upota tangot ja liimaa takaisin sahattu pala.
Vanhempi menetelmä oli valaa sisään tukeva pyörötanko sekä porata vastaava reikä tolppaan.
Vanhempi menetelmä oli valaa sisään tukeva pyörötanko sekä porata vastaava reikä tolppaan.
Ei, ei tolppakenkää!
Olen tehnyt saman virheen pergolan kanssa, kaikki heiluu. Kunnon pilarirauta kummallekin puolelle tolppaa alas betonipilariin.
Jos se on NTR-A, voidaan myös valaa tolppa suoraan betoniin. Se kuulostaa "getto", mutta olen tehnyt niin yksinkertaisille aidoille ja tolpille puutarhassa 70-luvun kirjan ohjeiden mukaan. Ja se toimii, ei mätää 15 vuoteen nyt. ja se on erittäin vakaa. Mutta kuten sanottu, NTR-A-luokiteltu painekyllästys tarvitaan tähän. Mikä onkin standardi tolpille maassamme. Ja jos sen pitäisi kestää 50 tai 100 vuotta, se ei ehkä ole hyvä idea.
Olen tehnyt saman virheen pergolan kanssa, kaikki heiluu. Kunnon pilarirauta kummallekin puolelle tolppaa alas betonipilariin.
Jos se on NTR-A, voidaan myös valaa tolppa suoraan betoniin. Se kuulostaa "getto", mutta olen tehnyt niin yksinkertaisille aidoille ja tolpille puutarhassa 70-luvun kirjan ohjeiden mukaan. Ja se toimii, ei mätää 15 vuoteen nyt. ja se on erittäin vakaa. Mutta kuten sanottu, NTR-A-luokiteltu painekyllästys tarvitaan tähän. Mikä onkin standardi tolpille maassamme. Ja jos sen pitäisi kestää 50 tai 100 vuotta, se ei ehkä ole hyvä idea.
Näyttää siltä, että minun on valettava ja asennettava perustukset. Toivoin, että pääsisin ilman sitä. Ainoa vaihtoehto 150x150 tolpilleni näyttää olevan jättiperustukset St Eriksiltä. Mutta se saattaa sittenkin olla helpointa...Claes Sörmland sanoi:
Ei, ei tolppakenkiä!
Olen tehnyt sen virheen pergolan kanssa, kaikki heiluu. Tukevat perustukset molemmin puolin tolppaa betoniin.
Jos se on NTR-A, myös tolpan suora kiinnitys betoniin onnistuu. Se kuulostaa "getto", mutta olen tehnyt sen yksinkertaisille aidoille ja tolpille puutarhassa 70-luvun kirjan ohjeiden mukaan. Ja se toimii, ei lahoa 15 vuoteen nyt. ja se on erittäin vakaa. Mutta kuten sanottu, NTR-A-luokiteltu kyllästetty tarvitsee tähän. Mikä onkin standardi maassamme oleville tolpille. Ja jos sen täytyy kestää 50 tai 100 vuotta, se ei varmaankaan ole hyvä idea.
Vaihtoehtona voisi olla ostaa pilari kiinteällä 4 tuuma ja nakertaa tolpasta 1 tuuma molemmilta puolilta? Ehkä toimii. Vai heikentääkö se tolppaa liikaa…? Mieluiten löytäisin 5 tuumaa, jotta ei tarvitsisi ottaa niin paljon pois, mutta sellaista ei näytä löytyvän…S sepani sanoi:
Viimeksi muokattu: