Hei!
Toivottavasti joku, jolla on enemmän tietoa, voi antaa minulle hyviä vinkkejä :)

Tämä tolppa, joka kulkee koko matkan kellarista ja ylös keskelle portaita, pitäisi joko pidentää tai katkaista, jotta saadaan asennettua kaide, joka on korkeampi kuin nykyinen, joka on noin 70 cm korkea. Tolpalla on epätasaisesti pyöristetyt kulmat eikä se ole lainkaan neliö.

Mikä on paras tapa tässä, yrittääkö pidentää sitä 30 cm vai katkaista lattian tasolla ja asentaa sitten uusi tolppa jollakin tavalla?

Ja miten saadaan aikaan hyvä lopputulos?

• Kierreportaat, puinen kaide ja vaalea pylväs remontin keskellä, jossa työvälineitä ja ikkuna.
Olin pidentänyt sen sellaisenaan. Merkittävästi suuremmat vaatimukset liitokselle lattian äärellä kuin ylhäällä päässä. Valmista puupala samalla profiililla ja liitä karkeilla tapeilla, esimerkiksi 10 mmx10 cm, hio tasaiseksi ja liimaa pinnat. Nyt en ole puumestari, joten alan asiantuntevat foorumilla voivat varmasti antaa parempia liitostäkyjä.

• Tykkään
Jonas Bonnevier retired ja 4 muuta
  • Laddar…
Pidennä se sitten osta jyrsinkin, esimerkiksi ryobi sähkökäyttöinen käsijyrsin. Maalaa kaikki niin ei huomaa mitään

Olisin liimannut yhteen muutamia 45x145 lankkuja ja sahannut palan niin, että ne saavat samat mitat, sitten jyrsin kulmat sen jälkeen, kun olet asentanut sen

K Knight sanoi:
Pidennä se sitten osta jyrsinkone, esimerkiksi Ryobi sähkökäyttöinen käsijyrsin. Maalaa kaikki, niin ei huomaa mitään.

Olisin liimannut yhteen muutamia 45x145 tukkeja ja sahannut lohkon siten, että ne saavat samat mitat, sitten jyrsimällä kulmat sen jälkeen, kun se on asennettu.
Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta mitat tolpan ympäri ovat melko epätasaiset eikä ne ole suorat. Olen liimannut yhteen kolmen 45x145 lohkon, mutta ongelmana on, että kumpikaan jiirisahani tai pöytäsahani ei pysty sahaamaan näin suuria lohkoja.

• Epäsäännöllinen nelikulmio, jossa eri pituudet: 124 mm, 125 mm, 130 mm ja 122 mm, osoittaa epätasaisia mittoja pylvään ympärillä.
Olen täysin amatööri, mutta olen katsonut satoja videoita tubesta😉

Lohisolmu paahtuu molemmissa osissa, sellainen pitää myös ilman liimaa eikä voi irrota.

ranzor ranzor sanoi:
Olen liimannut yhteen kolmen 45x145 kappaleen palikan, ongelma on että kummatkaan gersågen eikä bordssågen voi sahata näin suuria palikoita.
Katkaise ensin, liimaa sitten. Sen jälkeen höylää kunnes palat sopivat yhteen.

Uskon myös lohenpyrstöliitokseen niille, jotka osaavat sen tehdä, mutta en kadehdi sinua, joka tarvitsee sen tehdä. Kokeilisin sen sijaan kolmea tai neljää pienempää tapperia tai kierteisiä tankoja ja rampamuffeja.

• Tykkään
roger2011
  • Laddar…
ranzor ranzor sanoi:
Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta mitat tolpan ympärillä ovat melko epätasaiset eivätkä suorat. Olen liimannut yhteen blokin 3:sta 45x145, ongelma on, että kumpikaan jiirisaha tai pöytäsaha ei voi sahata näin suuria blokkeja.
Voit kääntösahata pöytäsahalla eli tehdä viilto, kääntää kappaletta ja sahata toisesta suunnasta jättäen 15-20 mm keskelle säästöön. Viimeisen osan voit tehdä käsisahalla. Vaihtoehtoisesti tee viilto pöytäsahalla ja loput käsin. Käsisaha toimii myös, jos aiot vain katkaista. Halkaiseminen onnistuu, mutta vaatii enemmän tekniikkaa ja sahaa.

Jos aiot liittää, tee jokin päällekkäisyys, esim. puoliksi päällekkäinen (stillestånd i hjärnan, englanniksi se on half lap-joint). Se on yksi yksinkertaisimmista liitoksista.

Hand saw,chisel, sand paper, spackel and if you want.... beer?
Puisema 3D-suunnitelma puuaidasta viidellä pystysuoralla pinnalla ja vaakasuorilla tukipuilla.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Miksi tehdä siitä niin monimutkaista? Anna tolpan olla eri profiililla viimeisen osan, ja tee siitä osa kaiteen muotoilua. Silloin voit esimerkiksi kiinnittää kunnollisilla plugilla nykyiseen päähän.

jonmo jonmo sanoi:
Miksi tehdä se niin monimutkaiseksi? Anna tolpan olla erilainen profiili viimeisessä osassa, ja tee siitä osa kaiteen muotoilua. Silloin voit esimerkiksi kiinnittää kunnollisilla tapeilla olemassa olevan pään kohdalla.
Miten sen saa näyttämään siistiltä? Minulla on varmaan huono mielikuvitus miten sen voisi tehdä.

S sturnus sanoi:
Käsisaha, taltta, hiekkapaperi, spackel ja jos haluat.... olut?
[kuva]
Näyttää upealta, katson, jos voin tehdä sen.

ranzor ranzor sanoi:
That looks amazing, will see if I can do it.
Minä uskon kykyihisi. Sananlasku sanoo, että kyky on haluta.

Tässä toinen tapa, ehkä helpompi sinulle. Poraa reiät ja käytä tappeja esim. lapion kahvasta.
3D-kuva esittää läpinäkyvää suorakaiteen muotoista esinettä, jonka sisällä on pystysuuntainen putki.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
ranzor
  • Laddar…
Voit pyytää sepän tekemään korotuksen raudasta hienon luonnoksen perusteella.
Vain ruuvaa paikoilleen ilman ongelmia.
/W

• Tykkään
jonmo
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.