Ja sitten tehdään urat hammarbandetiin ja kattotuoliin 70&75mm upottaakseen kattotuolin hammarbandetiin, kuinka paljon se vaikuttaa kestävyyteen?
Hammarbandetissa on puristuskuorma ja siellä on upotettu kattotuoli, kattotuoli taas rasitetaan vetokuormituksella, mutta samanaikaisesti kuormitus ei välttämättä ole erityisen suuri juuri ulkoreunoilla vaan keskellä kattotuolia uran tekeminen olisi ollut pahempaa.
Onko jollakulla käsitys siitä, voiko olettaa, että tällainen rakenne on yhtä kestävä kuin jos hammarbandettia ja kattotuolia ei olisi uurrettu? Tai pitääkö mennä suurempaan kokoon (ja silloin koko urituksen tarkoitus menetetään, jos haluaa mahdollisimman kevyen rakenteen).
Periaatteessa palkkien pitäisi olla yhtä paljon korkeampia kuin loveukset ovat syviä kantavuuden säilyttämiseksi. Jos korkeutta ja massiivisuutta halutaan pitää alhaalla (mikä on täysin ymmärrettävää), niin voi leveyttä lisätä koolauksissa kompensoimaan kantavuuden menetystä loveuksien vuoksi (tietyssä määrin).
Toinen tunnettu vanha niksi saada asiat näyttämään sirommilta (ja kauniimmilta) on viistää päät ja viistää reunat.
Edit: Mitä kantavuuteen tulee, kyseessä on periaatteellinen arvio. Loveukset eivät välttämättä vähennä kantavuutta aivan yhtä paljon kuin niiden syvyys on. Tarkat laskelmat saavat kuitenkin jonkun toisen tehtäväksi.
Miten hammarband vaikuttaa, en tiedä, mutta jos rakenne ei ole avoin ja/tai sen ei tarvitse olla esteettisesti miellyttävä, olisin laittanut kattotuolien säädöt palkkikenkiin hammarbandia vasten..... Ellei muuta, niin ainakin nukkuakseni paremmin...
Luulen, että se on suunnilleen niin kuin oldboy kirjoittaa täällä, että jos poraat 75 mm syvyyteen 195 palkissa, niin se vastaa, että sinulla on kantavuus kuin 120 palkissa.
Todennäköisesti se ei ole aivan niin huono, mutta melkein.
Leveyden lisääminen antaa vain vähän vaikutusta, se on korkeus, joka antaa kantavuuden ja vähemmän taipumista.
Se tulee olemaan heikennys, kuten hempularen kirjoittaa, voit poistaa sen, mitä olet leikannut pois hammarbandets (mutta kutsuisin sitä kantavaksi palatikseksi) poikkileikkauksesta. Ja koska lujuus heikkenee poikkileikkauksen korkeuden neliössä, siitä tulee erittäin suuri heikennys. Lyhyesti sanottuna, älä tee urien leikkausta.
Se oli kantava palatiks, mitä tulee kattopalkkeihin, tilanne on melko rauhallinen, siellä voit luultavasti leikata pois puoleen asti ilman ongelmia. Taivutusmomentti on maksimissaan jännevälin keskellä. Ongelma voi syntyä, jos sinulla on enemmän kuin kaksi tukea, ts. enemmän kuin kaksi kantavaa palkkia, silloin sinulla on myös taivutusmomentti siellä, missä haluat leikata, kaikissa muissa paikoissa paitsi uloimmissa tuissa. Sama asia, jos annat katon räystään ulottua kauas ulos, tai jos toinen tuki ei ole lähellä seinää.
Mitä voit tehdä kattopalkkien kanssa on suojata niitä pituussuuntaiselta halkomiselta alkaen siitä, missä leikkaus on. Aseta naulalevy tai laskarautalevy poikittain.
Alkuperäissuunnitelmana oli jättää räystäs kokonaan pois, jotta ei tulisi "lautaröykkiöilmettä" eli tukevan kokoinen hammarband ja yhtä tukevat kattotuolit päällä ilman, että ne ovat eri tasoilla. Mutta silloin ei saa räystästä. Sitten näin tämän piirustuksen kirjassa ja ajattelin, että voisi saada kaiken periaate oli se, jota etsin.
Mutta tietysti voi olla mahdollista täydentää kirjan piirustusta palkkikengillä sisäpuolella. Kysymys on sitten, kuinka paljon hammarband taipuu alas päin, koska lovet ovat täynnä puuta (kattotuolista) eivätkä voi puristua kokoon.
Kysymys on sitten siitä, mitä painumaa hammarband saa, koska urat ovat täynnä puuta (takapalkista), joten niitä ei voi puristaa.
No, puu kutistuu ja kuivuu ajan ja vuodenaikojen myötä. Lisäksi puu kestää huomattavasti pienemmän paineen poikittain syysuuntaan nähden.
Joten vastaus on; et voi ottaa huomioon mitään lujuutta siitä, että uurros on täytetty toisensuuntaisella puulla.
Haluan väittää, että on suuri riski, että kattotuolit halkeavat alla olevan sinisen linjan mukaisesti:
Juuri se, että lovi on tehty terävillä kulmilla, kerää jännitteet sinne. Pyöreät kulmat olisivat olleet paljon parempia.
Juuri näin tapahtui naapurin tasakattoiselle autotallille lumisena talvena 2009/2010.
Me kaikki muut kadulla (samantyyppiset rivitalot) lapioimme autotalliemme katot paitsi tämä naapuri. Hän hymyili ylimielisesti meille muille pelokkaille. Hän oli nimittäin rakennustekniikan Chalmersin professori.
Seuraavana päivänä hän oli ylhäällä kolaamassa, mutta silloin oli liian myöhäistä
Hmm... mietin, kuinka hyvin shotpeening toimii puuhun:wow:. Mutta juuri tämän murtoilmiön pitäisi palkkikenkä pystyä käsittelemään.
Ajattelen myös, että vaikka puu kutistuu, siitä tulee vain tietty ulospäin suuntautuva taipuma kattopalkissa/kannatuspalkissa, mutta sitten se on kuitenkin pysähdys, ja koska puu harvoin murtuu puristuksessa vaan vetämässä (luulisin), kuitusuunnan ei pitäisi olla kovin tärkeä.
Mutta vaikka se kestääkin, en halua toimia vastoin mitään vakiintunutta varovaisuusperiaatetta mitoituksessa, niin ettei minua 50 vuoden kuluttua haasteta kivikaudelle jonkun hemmoiltavan päiväkotilaisen toimesta, joka on juuri ostanut ensimmäisen talonsa.
Mutta kysymys oli pikemminkin, onko olemassa vakiintunutta mitoitusmallia, joka tukee teoriaa.
miksi takka ur varken bärlina eller takstol onhan se vain asentaa bärlinan alemmaksi silloin voi katkaista hammar bandin mutta sillä ei ole merkitystä rakenteellisesta näkökulmasta kuitenkaan
Ehkä hieman käsitteiden sekoittamista. Olen kuvitellut, että katon kantava palkki kutsutaan vaakasiteeksi eli 45x195mm sääntö "C" kuvassa. Mutta voi olla niin, että kantava palkki on juuri kantava palkki ja vaakasiteenä on vain yläosassa oleva vaakasuora sääntö, joka ei kanna kuormaa ylhäältä vaan pitää yhteen pituussuunnassa. Ja voi olla sekä kantava palkki että vaakaside.
Joka tapauksessa vaakasuora sääntö, joka ottaa kuorman kattotuoleista ja itse kattotuolit (tai kattopalkit tai mitä nyt sanotaan näistä säännöistä).
en ole ihan ymmärtänyt tämän projektin tarkoitusta, haluatko alentaa kattokorkeutta vai haluatko alentaa räystään, eli että se näyttää matalammalta?
Haluan kattotuolit ja kantopalkin samalle tasolle, mutta samalla haluan räystästä (takutsik) jos mahdollista.
Vaihtoehtona on olla sama taso kantopalkissa ja kattotuoleissa ja jättää räystästä tai sitten asettaa kattotuolit kantopalkin päälle ja saada räystästä.
Mielestäni kuvan ratkaisu pitäisi toimia vain vähäisemmällä lujuuden heikentymisellä verrattuna siihen, että asettaa kattotuolit kantopalkin päälle. Kattotuoleissa jännitys on pienempi sisällä (ne mitoitetaan jännityksen mukaan keskellä) ja kantopalkissa se on puristuspuolella ja reikä täytetään kattotuolilla.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.