2 962 lukukertaa ·
25 vastausta
3k lukukertaa
25 vastausta
Kuinka muuttaa tila, jossa on eristämätön laatta, parhaiten asuinkäyttöön?
Sivu 1 / 2
Hei! Minulla on laajennettu autotalli, joka rakennettiin samaan aikaan talon kanssa 60-luvun alussa. Talolla on jollain tapaa korotettu lattia, ja se näyttää toimivan hyvin! Autotallin mitat vastaavat ehkä silloista standardia, mutta siitä on vaikea käyttää autotallina nykyään, koska autot ovat luultavasti kasvaneet ja myös korkeussuunnassa. Toiminee varmasti hyvin cabriolet-autoille päästä reiän läpi. Korkeus ei myöskään ole kovin antelias.
Ajatus on asentaa kylpyhuone ja lopusta tehdä pieni makuuhuone! Ongelma on eristämätön betonilaatta! Tontilla on paljon kalliota, joten luulen, että lattiaa ei voi purkaa ja kaivaa ilman, että poistaa kalliota! Laatta ei tällä hetkellä osoita merkkejä kosteuden tunkeutumisesta. Se ei todennäköisesti ole koskaan ollut lämmitetty tila. Seinät ovat rapatut kiviseinät ympärillä.
Joku, jolla on hyvä ratkaisu ilman, että tarvitsee purkaa kaikki ja aloittaa alusta tai räjäyttää alas 😆
Ajatus on asentaa kylpyhuone ja lopusta tehdä pieni makuuhuone! Ongelma on eristämätön betonilaatta! Tontilla on paljon kalliota, joten luulen, että lattiaa ei voi purkaa ja kaivaa ilman, että poistaa kalliota! Laatta ei tällä hetkellä osoita merkkejä kosteuden tunkeutumisesta. Se ei todennäköisesti ole koskaan ollut lämmitetty tila. Seinät ovat rapatut kiviseinät ympärillä.
Joku, jolla on hyvä ratkaisu ilman, että tarvitsee purkaa kaikki ja aloittaa alusta tai räjäyttää alas 😆
Kallio on paras perusta. Voit esimerkiksi asentaa lattialämmityksen kylpyhuoneeseen lisätäksesi hieman ylellisyyttä. Kuinka paljon eristeitä on korotetuissa lattioissa, ovatko ne kylmiä?R Rättochfel sanoi:Hei! Minulla on laajennettu autotalli, joka rakennettiin samaan aikaan kuin talo 60-luvun alussa.
Talossa on jollain tavalla korotettu lattia, ja se vaikuttaa toimivan hyvin! Autotallin mitat vastaavat ehkä sen ajan standardeja, mutta nykyään on vaikea käyttää autotallina, koska autot ovat kasvaneet ja sitten korkeudessa, avoautolle kuitenkin toimisi hyvin mennä aukon läpi. Kattokorkeuskaan ei ole kovin antelias.
Ajatus on asentaa kylpyhuone ja tehdä lopusta pieni makuuhuone!
Ongelmana on eristämätön laatta! Tontilla on paljon kalliota, joten epäilen, että lattiaa ei voi piikata ja kaivaa pois irrottamatta kalliota! Laatassa ei tällä hetkellä ole merkkejä kosteuden tunkeutumisesta. Se ei todennäköisesti ole koskaan ollut lämmitetty tila. Ympärillä on rapatut kiviseinät.
Onko jollain hyvä ratkaisu ilman, että täytyy purkaa kaikki ja aloittaa alusta tai räjäyttää itsensä alaspäin 😆
En ehkä ihan ymmärrä vastaustasi! Lattialämmitys kylpyhuoneessa - miten ajattelet vedeneristystä silloin?
Luulen, että talossa on kunnon runko, 200-300 mm, luulen myös, että suurin osa (viemäriputkista kulkee laatan yläpuolella). Mutta olen tyytyväinen talon nykyiseen lattiaan (toistaiseksi😀)
Se on se autotallin lattia, jossa ei ole eristystä.
Luulen, että talossa on kunnon runko, 200-300 mm, luulen myös, että suurin osa (viemäriputkista kulkee laatan yläpuolella). Mutta olen tyytyväinen talon nykyiseen lattiaan (toistaiseksi😀)
Se on se autotallin lattia, jossa ei ole eristystä.
Okei. Sitten olen mukana. Voitte asentaa sähkökaapelit tulevaan kylpyhuoneeseen, valaa tämän päälle tasoitusmassan ja esim. klinkkerit pintakerrokseksi. Ilman tunkeutuvaa kosteutta tavallinen vedeneristys sopii hyvin kylpyhuoneeseen. Muut lattiat voit esim. asentaa massiivipuulattialla, ei mitään halpaa laminaattia, joka muuttuu jääkylmäksi.
Jaa, ymmärrän! Suositteleko mitään ventiloitua lattiaa?
Ajattelin valaa kaiken noin 5 cm EPS-betonilla. Voisiko se auttaa ilman että tuhoaa mitään?
Ajattelin valaa kaiken noin 5 cm EPS-betonilla. Voisiko se auttaa ilman että tuhoaa mitään?
Ventiloitu lattia pidetään varmaan "varmana" ratkaisuna eristämättömän laatan yhteydessä. Sillä ei ole mitään haittaa paitsi kustannukset. On epäselvää, nouseeko kosteus vai ei. Ehkä vähän, mutta jos siitä tulee ongelma vaikkapa 10 vuoden jälkeen, niin eihän sitä tiedetä. Ventiloitu lattia luo myös hieman eristystä, mikä voi olla etu. Nykyään se ei varmaan tarvitse paljon rakennuskorkeutta, mikä on myös hyvä asia tässä tapauksessa (huonekorkeus). Mutta en ole aiemmin kuullut tällaisesta yhdistelmästä samalla lattialla. Tietääkö joku?
EPS-ratkaisu voi olla ehkä välimuoto, joka toimii koko pinnalle vai onko se väärin ajateltu?
EPS-ratkaisu voi olla ehkä välimuoto, joka toimii koko pinnalle vai onko se väärin ajateltu?
Mikä teidän huonekorkeus on tällä hetkellä? Tuuletetut lattiat eristävät tietenkin, mutta ovat myös kustannus.R Rättochfel sanoi:Tuuletettu lattia pidetään usein "turvallisena" ratkaisuna eristämättömällä laattapohjalla. Sillä ei ole juuri haittoja kustannuksia lukuun ottamatta. On epäselvää, nouseeko kosteus vai ei. Ehkä vähän, mutta jos siitä tulee ongelma noin 10 vuoden kuluttua, ei ole selvää. Tuuletettu lattia luo myös hieman eristystä, mikä voi olla etu. Nykyään sitä ei tarvitse rakentaa paljon, mikä on myös hyvä tässä tapauksessa (huonekorkeus). Mutta yhdistelmää samalle lattialle en ole kuullut aiemmin. Tietääkö joku?
Ratkaisu EPS:llä voi toimia jonkinlaisena kompromissina, joka toimii koko alueella vai onko se väärin ajateltu?
Kattokorkeus on tänään 210.
Joo, siitä pitäisi tulla pysyvä asunto! Sähkölämmitys ei vaadi paljon, vesieristys, klinkkeri kylpyhuoneessa ja muualla massiivinen puulattia on ehdotus, jonka ymmärrän! Tuuletettu kokolattiamatto - en tunne, mutta jos se on tyyppiä Platon ja sen päälle esim. puulattia, ymmärrän senkin, mutta kylpyhuoneessa miten ajatus oli siellä, valu päälle ja klinkkeri? Tulee siinä tapauksessa iso ero millimetreissä muihin tiloihin! Voi ottaa vähän huonekorkeudesta, eihän se ole ihan uusin sisäkatto😀! Onko kukaan käyttänyt Eps-betonia näissä yhteyksissä? Silloin vuoripeikko ei huomaa, että se asuu saunan alla😀
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 204 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 204 viestiä
Ilmastoitava kokolattiamatto päästää kosteutta läpi, eli siinä ei ole muovia kerroksen alla. Rautakaupoissa voi kysyä kellariin tarkoitettua kokolattiamattoa kosteudelle.R Rättochfel sanoi:
Kylpyhuoneen märkätilamatto on matalampi ja ei tunnu yhtä kylmältä kuin klinkkeri.
Ei, se on edelleen epäselvää mitä ajatellaan! Ok, yksinkertainen matto mutta kostean tilan matto ei päästä läpi kosteutta vai onko sinulla mielessä jokin erikoismatto?