Terve!
Aion purkaa kantavan seinän ja sen sijaan laittaa liimapuupalkin ullakolle. Miten kattotuolit kiinnitetään palkkiin? Olen nähnyt erilaisia vaihtoehtoja ja tässä on kaksi esimerkkiä.
Mitä eri vaihtoehtoja kutsutaan ja mikä niistä on oikeastaan paras?
Kiitos etukäteen😊

• Ullakko, jossa limittäisbalkki asennettuna tukemaan kattoa, sahajauhoa lattialla. Kuvassa näkyy eristeitä ja tukirakenteita.
  • Kuva ullakolta, jossa limittäispuuhirsi asennettuna. Taustalla näkyy kattotuolit ja rakennustyökaluja.
Ensimmäinen kuva on minun vintiltäni. Se on jonkinlainen kulmarauta, jota käytin. Otin jotain, mitä sattui olemaan kotona, mutta kun googletat "vinkeljärn" tai "kulmaprofiili", löydät monia vaihtoehtoja.

• Tykkään
EmilKBerg
  • Laddar…
Miksi kiinnittää kattokannattimiin? Palkki on kai tuettu päistään alaspäin pilareilla seinän kantavuuden korvaamiseksi. Mahdollisesti jotain estämään palkkia kiertymästä. Mitä sanoo suunnittelija ja mitä lukee piirustuksessa, joka on rakennusilmoituksessa?

optimizer optimizer sanoi:
Miksi kiinnittää kattotuoleihin? Palkehan lepää päissä alaspäin pilarien kanssa korvaamaan seinän kantavuuden. Ehkä jotain estämään, että palkki ei kierry. Mitä konstruktööri sanoo ja mitä rakennusilmoituksen piirustuksessa lukee?
njä hän haluaa sitoa alakehykset kattotuoleihin, tarkoitatko, jos palkki tukee alapuolelta SUURI ero

• Tykkään
EmilKBerg
  • Laddar…
Riippuen mitoista voidaan käyttää joko haarukka-ankkuria tai harjapellin kiinnikettä.

Olisin luultavasti mennyt sepän luo ja saanut vähän lattarauta taivutettua, joka menee kattokannattimen alle ja palkin päälle.

• Tykkään
EmilKBerg
  • Laddar…
Vai niin, TS ihmettelee siis, miten alapuolinen palkisto kiinnitetään varsinaiseen palkkiin. Nyt ymmärrän. Mielestäni vaihtoehto, jossa käytetään kierreputkia, näyttää selkeästi järkevimmältä. Mutta jälleen, tämän pitäisi ilmetä piirustuksista.

• Tykkään
EmilKBerg
  • Laddar…
Toinen vaihtoehto on gängstav, jossa on kiinnityslevyt, jotka joko valmistetaan tai ostetaan valmiina. Jos sinulla on normaalisti kehystetty sisäkatto, alaspäin työntyvät pultit ja kierteet eivät ole ongelma, mutta jos olet jo maksanut katon korkeuden, nämä rakennukset vievät arvion mukaan 3 cm alaspäin. Etu minulle on se, että voit todella kiristää kattotuolin palkin

https://butik.stockholmtrailer.se/b...d-batvagn/produkt/fastplatta-bredd-80-100-mm/

• Tykkään
EmilKBerg
  • Laddar…
Kuvassa alhaalla, mikä tukee palkin yläreunaa? Se on erittäin korkea palkki epävakauden riskillä.

A
EmilKBerg EmilKBerg sanoi:
Moikka!
Aion purkaa kantavan seinän ja sen sijaan asentaa liimapuupalkin ullakolle. Kuinka kattotuolit kiinnitetään palkkiin? Olen nähnyt erilaisia vaihtoehtoja ja tässä on kaksi esimerkkiä.
Mitä nämä eri vaihtoehdot ovat nimeltään ja mikä niistä on oikeastaan paras?
Kiitos etukäteen😊
Se, jossa on kierretangot, on varmasti vahva, mutta kysymys kuuluu, tarvitsetko niin vahvan...
Itse käyttäisin haarukka-ankkureita ja ankkuriruuveja…

• Gaffelankkuri JOMA 570000 tuotepakkauksessa, sisältää 50 kappaletta. Tuotteen koko 1,5 x 320 x 48 mm. Hinta: 1 300 kr sis. verot.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
EmilKBerg
  • Laddar…
Onko palkin alla oleva välipohja jatkettu poistettavan kantavan seinän päällä? Silloin en usko haarukoihin. Kuinka leveä on nostettava välipohja? Mikä on liimapuun pituus?

Tulkitsen sen niin, että tämä on tarkoitettu tee-se-itse-ratkaisuksi, sanoisin kuitenkin, että tähän kannattaa ottaa mukaan suunnittelija, he määräävät sitten kiinnitysmenetelmän, se tulisi myös ilmoittaa, jos aikoo purkaa sydänseinän. Muuten voi olla riski, että tulee ongelmia, kun myy taloa tulevaisuudessa.

• Tykkään
EmilKBerg ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.