Portaat talossani on kiinnitetty tolppaan, joka ulottuu 2. kerroksesta koko matkan alas kellariin. Siellä, missä se seisoo, lattia on valettu tolpan ympärille, mikä on tietysti johtanut siihen, että se on lahonnut alhaalta. Muuten kellari on kuiva, en ole nähnyt vahinkoja niissä osissa, jotka ovat suoraan kellarin seinää vasten.
Tolppa ei ole täysin läpilaahonnut, ainakaan vielä. Mutta olisi tietysti paras korjata se nyt, kun joka tapauksessa aion työskennellä siellä. Joten olisin kiitollinen hieman apua sen toteuttamiseen käytännössä.
kuinka tuen tolppaa, kun korjaan sen?
kuinka minun pitäisi parhaiten korjata se?
kuinka minun pitäisi tehdä uusi "jalka"?
onko portaan alla oleva puuseinä osa kantavaa rakennetta?
Olin kiinnittänyt väliaikaisen tolpan tai kaksi, jotka seisovat tolpan sivulla, ja mahdollisuuksien mukaan välttänyt kulkemista portaissa korjausajan aikana.
Olin sahannut tolpasta ja valanut pienen perustan alle. Sitten perustuspaperi perustan ja tolpan väliin. Kiinnitys teräslevyllä ja ankkuriruuvilla. Näin.
Lankkuseinä ei ole kantava. Lisäksi se estää osittain säilytystilan. Poista, sanon minä.
Olen samaa mieltä Pelpetin kanssa. Tue tukipuu. Sahaa tolppa muutama sentti ylös lattiasta, valaa pieni koroke. Liitä tolppa. Laita väliin Syllpapp. Vahvista liitos kohtaa laudoilla tai metallilevyillä. Valmis. Ei pitäisi olla vaikeaa. Poista lauta-aita. Ei ole hyvä olla suljettu tila nurkassa. Parempi tuulettaa se kunnolla.
Kiitos vinkeistä. Ei ole kovin paljon tilaa leikata ensimmäistä askelta, mutta vähän voi kuitenkin. Tykkään Kurtivan ehdotuksesta. Voisi yrittää kaivaa vähän, valaa kiinni tolpan kengän, joka kiinnitetään tolppaan. Muuten puuttuu paljon puhuttavaa.
Olen miettinyt paljon sitä seinää. Olin vähän epävarma, kannattaako se mitään vai ei. Tuntuu spontaanisti siltä, että paras olisi avata kulmassa. Näin tehdään! Pakastin on kyllä edessä, mutta on hyvä, että ilma pääsee kiertämään.
Sinun kannattaisi ehkä harkita talon salaojituksen uudistamista. Portaasi kohdalla näyttää olevan melko kosteaa. Orgaanisia materiaaleja ei pitäisi koskaan käyttää suoraan betonilaatan päällä. Betoni imee kosteutta maasta, koska laatta on aina kostea. Vähennät kosteutta talon ympäriltä salaojittamalla. Mutta laatta imee silti kosteutta alhaalta jatkuvasti. Jos valat betonijalan ratkaisematta kosteudenhallintaongelmiasi talon ympärillä, tolpasta tulee silti lahoava. Asenna tolppakengät, salaojita talo uudelleen. Mielestäni ratkaisusi siirtää ongelmaasi vain eteenpäin.
Oletko tarkistanut puuseinän takaa? Kuten jotkut sanovat, se näyttää erittäin kostealta. Sisällä siellä on kuin huono ryömintätila, arvaisin. Helppo korjata ja varmasti vaivan arvoinen. Mahdolliset vauriot eivät tule maksamaan enempää kuin lyhyt vierailu puutarhamyymälässä.
Oikea menetelmä, kuten useat ovat ehdottaneet, on tehdä väliaikainen väistö trapportaan ja asentaa uusi kappale. Poista myös puuseinä portaiden alta. Mielenkiintoinen kysymys on, miksi lahovaurio on syntynyt. Arvaukseni on, että kellarin lämpötila on ollut tai on liian korkea (16 astetta on sopiva) ja tästä johtuen liian suuri määrä kondensoitunutta kosteutta on kerääntynyt pohjalevyyn. Kokemusteni perusteella kyse ei todennäköisesti ole salaojitusongelmasta. Vanhoja kaksikymmenluvun taloja ympäröi yleensä niin paljon savea, että maaperän kosteus ei pääse lävitse. Jos perustukseen tulee vaurio, vesi yleensä virtaa sisään. Olen itse asunut 30 vuotta kaksikymmenluvun talossa, jossa oli samankaltainen porrasrakenne ja muita puuyksityiskohtia, jotka olivat suoraan betonilaatan päällä ilman suurempia vaurioita. Aiemmin valittiin usein puutavaraa, jolla oli parempi kestävyys (= sydänmänty) alttiille osille. Kun asennat uuden kappaleen, se tulee tietysti suojata sillpappilla.
Väitän tiukasti, että sisäänrakennettu oikeinkirjoitusohjelma muutti syllpapp:n sillpapp:ksi! Kokeilkaa itse. Syll ehdotetaan muutettavaksi sylo:ksi, syllpapp muuttuu sillpapp:ksi, se tekee sen taas. Vastuuhenkilö ei ollut rakennuskurssilla. Sillpapp täytyyhän olla olemassa todellisuudessa, kysymys on, mihin sitä käytetään?
Väitteeni on, että sisäänrakennettu oikolukija muutti syllpapin sillpapiksi! Kokeilkaa itse. Syll ehdotetaan muuttamaan syloksi, syllpap muuttuu sillpapiksi, se tekee sen taas. Vastuuhenkilö ei ollut mukana rakennuskurssilla. Sillpapin on täytynyt olla olemassa, kysymys on, mihin sitä käytetään?
Haha, en usko siihen lainkaan! Puhelimeni ei millään tavoin halua väittää, että sillpapp olisi olemassa! 😄
Todennäköisesti silli ei ole sopiva suojaamaan puuta kosteudelta. Joten se ei todennäköisesti ole.
henkilökohtaisesti jättäisin sen vain olla, ellei ole niin, että pylväs on täysin poikki ja todella lahonnut läpi asti. Se, että reuna on vähän kulunut, ei merkitse mitään, jos se on todellista sydänpuuta, mitä se todennäköisesti on. Joskus on helppo liioitella asioita ja ajatella "modernilla" tavalla. Onko porras seissyt siinä 40-luvulta asti? ehkä vanhempi kuin se. Ja se todennäköisesti seisoo yhtä kauan, vaikka se näyttääkin hieman vaurioituneelta.
Pieni päivitys. Laudaseinä on poissa. Portaiden takana ja alla oli puurakenne suoraan lattiaa vasten. Sanoisin että kyseinen nurkka on talon alttein kosteudelle ulkopuolelta. Lattiaa vasten ollut puu olisi voitu käyttää johonkin rakentamiseen. Ei pienintäkään merkkiä lahosta.
Tosin tolppa on täysin laho. Ruuvimeisselin pystyi työntämään suoraan koko tolpan läpi. Mutta vain se osa, joka siis on valettu laattaan.
Suunnitelmana on kuormata, sahata poikki, valaa reikä uudelleen ja upottaa uudet palat.
Kuten yllä oleva kuva osoittaa, on tolppa ympäröity leikatuilla klinkkereillä, jotka on ladottu ympärille. Kestääkö se, jos valaisin reiän umpeen, odottaisin jonkin viikon ja laittaisin klinkkerit päälle. Ja sitten upottaisin puupalan, joka seisoo klinkkerilevyn päällä? Vai murskaantuuko laatta?
Onko kuivumisaika riittävä?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.