Hei!
Minulla on hieman halkeamia sokkelissa, joka on valettu tontin osan ympärille. Sokkelissa on valettu kiinnikkeitä pylväille, jotka pitävät aitaa. Juuri tässä kulmassa aitana on varaston (kylmän) ulkoseinä, mikä tarkoittaa, että en voi nähdä sokkelin toista puolta. Kun koputtaa halkeamien välissä olevaan osaan, kuulee, että se on ontto.
En ole kovin huolissani itse sokkelin kestävyydestä, vaan tarkoitukseni on ensisijaisesti tiivistää halkeamat jäätymisen aiheuttamien vaurioiden ja ongelman pahenemisen välttämiseksi.
Koska olen täysin noviisi valutöissä, mietin, miten tämä tehdään parhaiten? En halua tehdä tätä uudelleen muutaman vuoden päästä.

Ensimmäinen ajatus oli täyttää laajenevalla betonilla, mutta luin sitten, että laajeneva betoni on hyvin juoksevaa ja se todennäköisesti vain valuisi pois. Eikö sitä voisi sekoittaa paksummaksi niin, että se pysyisi paremmin paikoillaan? Sillä epäilen, että jokin laajeneva materiaali on tarpeen, jotta uusia halkeamia ei synny juuri valettuun kohtaan.
Tarvitseeko yrittää laittaa jonkinlaista raudoitusta halkeamiin? Kanaverkkoa tai vastaavaa?

Joissakin muissa kohdissa betoni on lohkeillut ja paljastaa raudoitusraudat (johtuen raudoituksen liian läheisestä asettelusta valutuksessa?), niissä olen ajatellut käyttää betonitasoitetta, arvelen, että se ei sovi halkeamien täyttämiseen?

Kiitos etukäteen

• Betonin sokkeli, jossa näkyy halkeamia ja rapautumista, ympäröitynä soralla. Vasemmalla puolella on metallipinnoitettu seinä.
  • Betonisokkeli, jossa on näkyviä halkeamia ja lohkeamia; sorapinta ympäröi sitä. Sokkeli toimii ulkovaraston seinän tukena.
  • Halkeillut betonisokkeli, jossa näkyy halkeamia ja sora-alue sen alapuolella, lähellä varaston ulkoseinää.
  • Halkeillut betonisokkeli ulkorakennuksen vieressä, jossa näkyy halkeamia ja soramaata edustalla.
Jätä se rauhaan ja osta sokkelilevyjä ja ruuvaa ne paikalleen. Jos se on huonosti valettu ja alkanut ruostua raudoituksessa ja halkeilee, on luultavasti turhaa yrittää tehdä mitään pysyvää, joka kestää ajan mittaan. Silloin on varmaan helpointa vain peittää se ja samalla ehkä välttyä ulkopuoliselta kosteusvaikutukselta.

Kiitos vastauksesta, mutta sokkelilevyt tulevat näyttämään oudolta päättyessä ja kulmissa.
Täytyy varmaan tehdä tasoitetesarja ja toivoa, että kestää monta vuotta ennen kuin tarvitsee tehdä uudelleen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.