Hei.

Olen tekemässä vanhan talon remonttia Smålandissa.
Olen purkanut vanhan keittiön ja vanhan keittiöpannan.
Olen muurannut umpeen ylimääräisen reiän tiiliseinässä.
Sen sijaan aion avata reiän kamiinalle viereisessä huoneessa.

Ajattelin laittaa keittiön muuriin kipsilevyt.
Onko teillä fiksuja neuvoja kipsilevyjen asennukseen?

Kun poltan kaminalla olohuoneessa, seinä varmasti lämpenee hieman.
Ehkä ei ole hyvä idea liimata seinää? On riski, että se irtoaa?

Vaihtoehto 2: Ruuvata ja kiinnittää seinään?

Kolmas vaihtoehto, jota olen harkinnut, on käyttää metallirakenteita (eihän puulattarakenteet ole hyvät seinää vasten?) ja ehkä asentaa vanerilevyt? Tämä vaihtoehto mahdollistaa upotetut pistorasiat, joten ehkä tämä on vaihtoehto, jota kannattaisi harkita, vai mitä mieltä olette?

Olen erittäin kiitollinen ehdotuksista ja ajatuksista. :-)

Voit liimata kipsi-liimalla. Levitä se hammastetulla lastalla ja paina levy paikalleen.

Kiitos vastauksista. Seinän puhdistaminen vaikuttaisi vievän liikaa aikaa.

Kipsiliima kuulostaa mielenkiintoiselta. Aion tutkia asiaa lisää.

Luultavasti valitsen tämän tai rakennan seinää muutaman senttimetrin metallirungolla ja laitan vanerin sen sijaan. Tämä vaihtoehto saattaa helpottaa keittiökaappien ym. asentamista.

Lähetän oheen kuvan miltä se näyttää.

• Vanha tiiliseinä remonttikohteessa, jossa on punainen ämpäri, työkaluja ja katkaistuja johtoja lattialla. Seinää ei ole vielä korjattu.
Yksi vinkki on käydä keskustelua nuohoojan kanssa. Koska aiot asentaa kaminan, sinun on toki tehtävä sen tarkastus.

• Tykkään
rayab
  • Laddar…
Tein saman projektin edellisessä talossa, tuli teräskiskoja ja minerit ensimmäinen levy, joka tulee takan taakse, sitten tavallinen kipsilevy lopuille. Sitten voit käyttää puukiskoja ja jakaa keittiötä varten loput.

• Tykkään
rayab
  • Laddar…
rayab rayab sanoi:
Kiitos vastauksista.
Puhdistella seinää kuvittelen, että vie liian kauan aikaa.
Ei, se on luultavasti nopein työaika, yksinkertaisin ja ehdottomasti tyylikkäin ja ehdottomasti teknisesti paras ratkaisu. Savilaasti tai kalkkilaasti tai mikä on alkuperäinen tai sopiva nuohoojan mukaan. Olisin valinnut savilaastin (vaihtoehtoisesti kalkkilaastin) ja sen päälle kalkkivelli, eli valkoinen.

rayab rayab sanoi:
Lähetän mukaan kuvan miltä se näyttää.
Siitä tulisi erittäin hieno rapattu ;)

Anteeksi jos toistan, sinä päätät. Olen vain erittäin vakuuttunut siitä, miten olisin itse tehnyt ja mitä itse arvostaisin nähdä, kun vierailen tai asun talossa.

• Tykkään
salahunreal
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders sanoi:
Ei, se on luultavasti työajan nopein, helpoin ja ehdottomasti siistein ja teknisesti paras ratkaisu. Savi- tai kalkkikipsi tai mitä alkuperäinen on tai mikä on hyväksytty nuohoojan mielestä. Itse valitsisin savikipsin (tai kalkkikipsin) ja sen päälle kalkkivelliä, eli valkoista..
Hmm olisiko se todella nopeampaa...:thinking:
Eikö ole vaikeaa saada se tasaiseksi ja sileäksi.
Tuntuu kuin olisi vakaampaa kiinnittää keittiökaapit vaneriin tai vastaavaan, jos asennan säleitä.
Stenolofanders Stenolofanders sanoi:
Se näyttäisi todella hienolta rappaukselta ;)
Anteeksi jos jankutan, päätät itse. Olen vain hyvin vakuuttunut siitä, miten itse tekisin ja mitä itse arvostaisin nähdä vieraillessani tai asuessani talossa.

:) Aina hyvä kuulla mielipiteitä(y)

Hyvin hoidettu savupiippu on sisustuselementti, jota kaikilla ei ole, hieman harmillista peittää se.

Claes Sörmland
Se on jo tullut esille, mutta se täytyy korostaa. Älä rakenna vanhojen savupiippujen ympärille kipsilevyjä ja runkoja. Savupiippu ei ole silloin tarkastettavissa seuraavassa paloturvallisuustarkastuksessa, ja vaarana on, että tarkastusreikiä on porattava.

Rappaaminen on kuten sanottu järkevin vaihtoehto - se tiivistää savupiipun, nuohooja/kiinteistönomistaja voi tarkistaa sen ja se on alkuperäinen rakenne.

A AndersS sanoi:
Kauniisti rapattu savupiippu on sisustuselementti, jota kaikilla ei voi olla, vähän sääli peittää se.
Joo, olet oikeassa, mutta voinhan rapata savupiipun olohuoneessa, jossa aion pitää kamiinan, joten ainakin se puoli on kaunis sillä tavalla. :-)

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Se on tullut esille jo, mutta se on korostettava. Älä rakenna regleloilla ja kipsillä käytettävää vanhempaa savupiippua. Savupiippua ei voida silloin tarkastaa seuraavassa paloturvallisuustarkastuksessa, ja vaarana on, että tarkastusaukkoja on porattava.

Rapatus on kuten sanottu kaikkein järkevin - se tiivistää savupiipun, nuohooja/kiinteistönomistaja voi tarkastaa sen ja se on alkuperäinen rakenne.
Eihän se voi olla vaatimus, että savupiippu on avoin ympäriinsä?
Aiemmin seinällä oli masonit levyjä.

Claes Sörmland
Sellaisia taannehtivia vaatimuksia ei ole, mutta vanhemmissa taloissa noudatetaan rakennusajankohtana voimassa olleita paloturvallisuusmääräyksiä. Pitkän aikaa oli voimassa, ettei savuhohtoa rakennettu puuseinien taakse piiloon - puulla piti olla tietty etäisyys savuhormin sisäpinnasta. Käytännössä palotarkastuksen arvio on se, mikä merkitsee; nuohoojan on voitava nähdä, onko savukanava tiivis.

• Tykkään
rayab
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.