Hei,

olemme juuri viimeistelemässä OSB-levyjen asentamista uudisrakennuksessa (vihdoinkin) ja aloitamme nyt miettimään seuraavaa vaihetta - kipsilevykerrosta.

Jos muistan oikein, kipsilevyt pitäisi saumata ikkunoiden + ovien yläpuolella, jotta vältetään sellaiset halkeamat pitkin saumoja.

Mutta nyt, jos olemme jo tehneet niin OSB-levyjen kanssa, tarvitsemmeko todella tehdä niin myös kipsillä? Vai voimmeko laittaa kipsilevyn ikkunan / oven kummallekin puolelle ja sitten käyttää omaa palaa, joka peittää koko ylä- ja/tai alapuolen?

Joka tapauksessa olen ymmärtänyt, että saumat EIVÄT saisi olla samassa paikassa...

Kiitos etukäteen

Älä laita liitoksia samaan paikkaan, siirrä liitoksia vähintään 10-20 cm.

Ei, ymmärrän. Kysymys oli, voiko kipsilevyt asentaa haluamallaan tavalla, jos on ollut tarkka OSB-kerroksen saumojen kanssa.

Esimerkiksi, että laitan yhden kokonaisen kipsilevyn ikkunan toiselle puolelle, toisen toiselle puolelle ja sitten sopivan kokoisen palan yläpuolelle ja toisen alapuolelle. Tulee vähemmän hukkaa näin.

Juttelin kaverin kanssa eilen, ja hän sanoi, että tämä on ihan ok.

Päällekkäiset saumat, siis ...

Voi tehdä niin, gyprocin mukaan kannattaa siinä tapauksessa ottaa metallinauha, jonka kiinnittää molempien levyjen c 200:aan, jolloin levyt liikkuvat yhdessä ilman, että saumat halkeavat. OSB:n pitäisi toimia yhtä hyvin minun mielestäni. Ei ole mitään alan hyväksyntää sille, mutta se varmaan toimii hyvin, kunhan ruuvaat kunnolla tiheään.

Muuten vaan kysyn, onko sinulla rakoa jokaisen OSB-levyn välissä?

Siinä pitäisi olla (jos muistan oikein) 3 mm rako OSB-levyjen välillä, jotta ne voivat liikkua!

Mikael_L
Nyt hei, rauhoitutaanpas vähän...

Gipsilevyä ei pidä jatkaa pystysuoran ikkunan tai ovikarmin päällä. Lue minkä tahansa gyproc-levyvalmistajan asennusohjeet. (Gyproc, knauf-danogips, norgips ym.)

Olen asentanut OSB-levyt melkein miten sattuu. 1-3 mm rako levyjen välissä mahdollistaakseni kosteuden liikkeen. Mutta mieluiten ehjä levy kulmiin, jotta voin sitten aloittaa reunoiltaan leikatulla puolikkaalla gyproc-levyllä.

Sitten minulla on kolme sääntöä kipsille. Aloita leikatulla reunalla kulmassa (joka sitten akryylimassataan ennen tapetointia/maalausta). Limittäiset saumakohdat OSB:n ja kipsin välillä, limitys vähintään 5-6 cm, mutta mieluiten enemmän. Ei yhtään gyproc-levyn saumaa pystysuoran ikkunan tai ovikarmien linjassa.

Siinä se.

OSB kiinnitetään 32 mm lastulevyruuveilla (uppokantainen). Kipisiä kiinnitän 32 mm kipsilevyruuveilla OSB:hen. (mutta joskus olen laittanut hieman 41 mm ruuveja, joissa on takana palkki, täysin tarpeetonta, mutta se tuntuu hyvältä.)

Levyjen pitäisi mennä päällekkäin enemmän kuin pari cm, 20-30cm ja kipsilevyt kannattaa kiinnittää kyllin tukevasti koolauksiin. Liittämisestä oviaukon kohdalla katso kuva gyprocin asennusoppaasta.

• Gipsskivans montering vid dörröppning, med instruktioner om att skruva fast skivorna i plåtband enligt Gyprocs montagehandbok.
Mikael_L
Mutta aseta skarven jonnekin keskelle oven yläpuolelle sen sijaan, niin vältät teräsnauhat.

• Tykkään
Annanikl01
  • Laddar…
Aivan. Mutta todennäköisesti OSB pitäisi toimia samalla tavalla kuin teräsnauha.

Mikael_L
Ehkä se.
Mutta itse en uskaltanut ottaa sitä riskiä.
Seurasin kipsivalmistajien ohjeita.

Lisäksi OSB on kalliimpaa kuin kipsi, joten jos haluaa saada materiaalista kaiken irti, kannattaa säästää erityisesti OSB:n kanssa. ;)

Olen samaa mieltä, olisin myös jatkanut oven yläpuolella, mutta valmistajien (Gyproc) ohjeiden mukaan sitä ei ole pakko tehdä, mikä oli alkuperäinen kysymys.

Sitten sen voi kääntää taloudellisesti.
Mitä maksavat plåtbanden verrattuna gipspalaan, joka jää jäljelle, kun leikkaa oven kohdalla?

Ei, vedä se oven yläpuolelle vähän niin se on hyvä.

Mikael_L
matbanan sanoi:
Olen samaa mieltä, olisin myös täyttänyt oven yläpuolelta, mutta valmistajien (Gyproc) ohjeiden mukaan sitä ei tarvitse tehdä, mikä oli alkuperäinen kysymys.
En voi sanoa muuta kuin että olet täysin oikeassa, ja olet ollut johdonmukainen koko ajan. :)

JOW'n ajatus on suunnilleen sama kuin minun.

Mutta sitten OSB alla voi toimia aivan yhtä hyvin kuin peltiliuskat. Nyt tuntuu, että minun olisi ehkä pitänyt kokeilla muutamissa paikoissa. :)
En oikein näe, miksi se ei toimisi. Mutta jos ei toimi, niin silloin ei voi valittaa kenellekään vaan on vain tehtävä uudelleen omalla kustannuksellaan.

En usko, että gyproc suostuu maksamaan kustannuksia, vaikka olisi teräsnauha. En koskaan yleensä liitä oven kohdalle myöskään. Tarvitaan melko monta aukkoa, jotta hukkaa ei tulisi enempää. Mutta olisi mielenkiintoista, jos joku kokeilisi ja palaisi takaisin tuloksen kanssa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.