Olen miettinyt paljon tätä kaltevuutta ja askelkorkeutta, sillä tuntuu tärkeältä saada mahdollisimman mukavat portaat. Viimeisin ehdotus portaanvalmistajalta kertoo 174 mm askelkorkeus ja 275 mm syvyys. Mutta kun mittaan portaikkoja ystävillä, melkein kaikilla on vähintään 185 mm askelkorkeus. Tuntuuko meidän korkeus hyvin loivalta ja antavan tunteen, että 'ei koskaan pääse ylös'?

Joskus mietin, pitäisikö jättää yksi askel väliin, mikä antaisi askelkorkeudeksi noin 185 mm, mutta myös vielä syvemmät askeleet. Mitä mieltä olette, mikä tuntuisi parhaalta kävellä?

On olemassa askelmittaussääntö, jota tulisi noudattaa.
2 x askelkorkeus + askelsyvyys = 630 mm (590 - 650 voidaan myös hyväksyä).

Tapauksessasi päädytään 623 mm, ja mielestäni se on erinomainen.d^_^b
Muista, että korkeampi askelkorkeus tuntuu raskaammalta kävellä.i.q(;^;)p

Kyllä, se sopii todella hyvin kaavaan, mutta joku on sanonut minulle, että siihen ei pidä tuijottaa liikaa...

Olen vain vähän huolissani siitä, että 174 mm askelkorkeus tuntuu niin matalalta, että ihmiset ehkä ottavat kaksinkertaiset askeleet kerralla, jotta jotain todella tapahtuisi. Koska mikään muu mittaamani portaikko ei ole ollut niin matala, ajattelen, että se ei ehkä ole kovin hyvä. Mutta ehkä olen täysin väärässä siinä...?

On sisätiloissa valettu portaikko, jossa askelkorkeus on 160 mm ja askelsyvyys 260 mm, ja siinä on todella mukava kävellä. Ja ei todellakaan halua ottaa tuplia askelia.

Ne nuo 600-630 perustuvat keskimääräiseen askelpituuteen miehille, naisille ja lyhyille ihmisille, jotka haluavat varmasti pienemmän luvun, ja itse olen melko pitkä ja mielestäni monet portaat ovat usein rajalla liian lyhyet askelkorkeus/askelpituus. Tee kuten olet aloittanut, testaa kavereiden kanssa, mikä tuntuu oikealta sinulle. Mitä tulee portaisiin, kaava pätee vain melko kapeassa askelkorkeus/syvyys-intervallissa, jos askeleet ovat erittäin matalia tai korkeita, pätevät muut yhteydet. On olemassa kaavio yhteydestä, joka on hieman vaikea löytää, mutta luulen, että täällä foorumilla on siihen linkki eräässä ketjussa.

Sitten ehkä minun pitäisi mainita, että olen 190 pitkä :)

Mikael_L
J.A sanoi:
Joskus mietin, jos voisi jättää yhden askelman väliin, mikä antaisi askelkorkeudeksi noin 185mm, mutta myös syvemmät askeleet. Mitä mieltä olette, kumpi tuntuisi parhaalta kävellä?
Jos sinua auttaisi lyhyempi portaikko, eli vie vähemmän tilaa kummassakin kerroksessa, voit harkita sitä. Jos sinulla on tilaa ylimääräiselle askelmalle ja siten pidemmälle portaalle, uskon että ehdotettu porras ei tunnu väärältä. Jos maksimoi askelkorkeuden, uskon että porras voi alkaa tuntua epämiellyttävän jyrkältä.
En oikeastaan voi antaa hyviä neuvoja, muiden kirjoittamat kommentit siitä, että kävisit ja mittaisi muista portaista, ovat luultavasti parhaita.

(Taistelemme sen kanssa, että tarvitsemme mahdollisimman "lyhyen" portaikon, joten on riski, että meidän täytyy ottaa reippaasti korkeutta askelmiin, tyyliin 185mm ... ;))

Juttu on se, että portaat eivät ole tarkoitettu vain minulle. Meitä on useita eri-ikäisiä ja -pituisia perheenjäseniä, ja on tietenkin tärkeää löytää ratkaisu, joka tuntuu järkevältä kaikille.

Meillä on ehdottomasti tilaa näille portaille, joten emme hyödy lyhyemmästä versiosta. Tämä kaikki liittyy vain mukavuuteen. Mutta minusta 185 mm askelkorkeus ei tunnu korkealta ollenkaan. Meillä on 200 mm kellariportaissa, joten olen tottunut siihen, vaikkei se tietenkään ole mitään, mitä tavoittelisin tässä tapauksessa *s*

Mutta nyt tuntuu siltä, että olemme tehneet päätöksemme. Valitsemme saamamme ehdotuksen mukaisesti. Kiitos mielipiteistänne :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.