Olen parhaillaan poistamassa tapetteja huoneesta, joka laitetaan kuntoon vanhimmalle tyttärelle. Huoneessa oli kosteusvaurio, joka johtui savupiipusta/putkikanavasta katolta, koska pellit eivät olleet oikein asennettuina katolla ja vesi pääsi sisään kovan tuulen + sateen aikana. Pellit korjataan kuukauden kuluessa. Siksi ajattelin tehdä suurimman osan pohjatöistä nyt, mutta tapetit laitetaan vasta, kun pellit on korjattu.

Kun poistin tapetit ikkunan ympäriltä, huomasin, että siellä oli aiemmin ollut kosteusvaurio. Juuri nyt se on kuiva, mutta en tiedä, onko se vanha vai uusi vaurio. Varsinaisessa tapetissa ei näkynyt mitään, vaan ainoastaan alapuolella.

1) Mitä minun pitäisi tehdä? Poistaa vahingoittunut levy ja katsoa, miltä se näyttää alapuolella, vai onko OK tapetoida päälle?

2) Mistä luulette, että kosteusvaurio voi johtua? Miten saan sen selville?

Fuktskadad vägg i ett rum, synlig skada runt fönster och längs rörchaktets vägg, med fläckar och missfärgningar på snedtaket.

Putkikanavassa meillä oli kosteusteknikko, joka mittasi, mutta silloin se oli kuiva. Kuitenkin, kun poistin tapetit, huomasin myös, että vino katto on ollut kosteusvaurion kohteena.

3) Sama asia siinä, mitä minun pitäisi tehdä? Poistaa levy ja katsoa, miltä se näyttää alapuolella, vai vain korjata vaurio katossa?

Kuva on otettu putkikanavassa/"savupiipussa", lattialta putkikanavan seinää myöten kattoon. Kuvan yläosan kosteusvaurio on siis vinossa katossa.

Fuktskadad vägg och snedtak vid rörschakt med avskalat tapet där fuktskador är synliga i form av missfärgning och fläckar.

laita joku estopinnoite, oksalakka tai jokin öljypohjainen maali tms. tahroille ennen paklausta, jotta ne eivät tule myöhemmin läpi, muuten on paras vain jättää se siihen. nythän se on kuiva, joten miksi purkaa sitä turhaan, jos se olisi tapahtunut nyt, se olisi ollut märkä! katso mieluummin ulkopuolelle ja tarkista, löydätkö sieltä joitain virheitä, jotka pitää korjata, jotta se ei tapahdu uudestaan...

Nyt olen katsonut hieman tarkemmin ulkopuolelta kuten sanoit ja näin seuraavaa:

Mahdollisesti tarvitsee ehkä laittaa hieman silikonia tähän?
Puinen seinä ja musta ikkunalauta, jossa mahdollinen tiivistysongelma näkyvissä. Tarvitseeko paikka silikonia vai vaihtaa lauta?

Mutta todennäköisemmin vika on alla olevassa kuvassa.

Kysymys: Voiko tiivistää jollain materiaalilla (silikoni tai onko jotain muuta)? Vai onko se vaihtaa lauta, mitä tarvitsee tehdä?

Ulkoseinän puupaneeli, jossa on halkeama ikkunan lähellä.

Käytä ulkosaumaa paremmin kuin silikonia, jolla on taipumus irrota, lisäksi ulkosauman päälle voi maalata

Lämmitystyyny: Utefog oli hyvä vinkki! Ei ole niin helppo keksiä, jos ei tiedä, mitä se on, vaikka se onkin jälkikäteen ilmeistä :)

Epäilen kuitenkin, että sauma ei hengitä? Mietin, onko niin, että kosteutta on jäänyt eristykseen kuten RFC kirjoittaa... Ehkä pitäisi kuitenkin avata seinä...

goldfish1977 sanoi:
Elkudde: Utefog oli hyvä vinkki! Ei niin helppo keksiä, jos ei tiedä, mitä se on nimeltään, vaikka se onkin itsestäänselvä jälkikäteen :)

Epäilen kuitenkin, että sauma ei hengitä? Mietin, jos on niin, että kosteus on suljettu eristeeseen, kuten RFC kirjoittaa... Ehkä pitäisi avata seinä kuitenkin...
Varmista, että kosteus pääsee ulos ensin, avaa ulkopuolelta,

Jos olet pitänyt tapetteja paikoillaan, ilman että kosteusvaurio näkyisi, niin se on vanha ja kuivunut jo pitkään sitten. Estä mielellään sen mukaan mitä mångstekta kirjoitti. Sekä ulkotiiviste ulkopuolella sen mukaan mitä Elkludde kirjoitti.

RFC sanoi:
en minä panostaisi siihen, ei pidä tiivistää ilman että tuuletetaan julkisivua/seinää
on ehdottomasti tiivistettävä niin, ettei vesi tai kosteus pääse sisään, mutta sen on luonnollisesti myös voitava tuulettua

no, siinähän on rimoitus takana, joten tuulettua kyllä tekee, vaikka kiinnität sen pienen raon... vaihtoehto 2 on laittaa leveämpi pelti ja asettaa listalauta ulkopuolelle pellin päälle ja 2 cm ylös, jos jostain syystä ei uskaltaisi kiinnittää... kuivaa siellä on kuitenkin takana... tapetti olisi muuten irronnut itsestään, voi kuivua myös sisäänpäin, et kuitenkaan sulje koko seinää vaan vain sen kohdan, niin se voi kuivua kuinka paljon tahansa muualta seinästä... älä tee tästä nyt monimutkaisempaa kuin on tarpeellista, on minun neuvoni!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.