Minun täytyy korvata osia parvekkeen tolpista. Edellinen omistaja on maalannut muovimaalilla ja laiminlyönyt maaperän ja kasvillisuuden pitämisen poissa. Ajattelin raaputtaa maalia, teräsharjata pois laho puu, korvata puutavaraa tarvittaessa ja maalata uudelleen pellavaöljymaalilla.

Tolppia on yhteensä 6, joista (ainakin) kaksi on osittain lahonneet pian säännön (45x195) yläpuolella, jonka päällä ne lepäävät:

Puiset parvekepylväät, joissa näkyvissä maalia hilseilevää ja osittain lahonnutta puuta. Pylväät on asetettu puiseen kehykseen vihreällä nurmikolla.

Minun täytyy myös korvata osia säännöistä:

Rikkoutunut puuparru maassa, osittain kuoriutunut maali. Rinnalla viheralue ja puinen tolppa, jonka alaosa on vaurioitunut. Balkongin puupylvään alaosa vanhalla maalilla ja mädäntynyttä puuta. Tuettu kivillä. Tarvitsee korjausta ja maalauksen.

Ajattelin tukea yhdellä tukipatsaalla, jotta voin leikata tolpista ja liittää uutta puutavaraa. Luulen, että minulla on kohtuullinen suunnitelma, mutta ajattelin silti tarkistaa sen täällä teiltä.

Laitan säännöt kuntoon tukemalla, sahaamalla pois lahonnut osa ja liittämällä uuden säännön kiinnittämällä pala sääntöä taakse konstruktiovitseillä (esim. 8x80).

Tolpat ovat onttoja ja rakennettu 4 laudasta (noin 115x35 kuten se näyttää), eli tolpien mitat ovat 150x150. Mitä puutavaraa minun pitäisi käyttää? Ajattelin sahata rakennusmääräyssääntöä (45x170) ja minulla on myös terassipuuta (ei-kyllästettyä lehtikuusta 28x120), jota voisin käyttää sen sijaan, mutta 28 mm voi olla hieman ohut tolpalle?

Pitäisikö minun käyttää painekyllästettyä? Tolppa maalataan pellavaöljymaalilla eikä sillä ole jatkossa maan kontaktia, mutta siihen voi välillä tulla vähän sadetta ja lunta kun tuulee, parvekkeen katto ei ulotu kovin paljon.

Ajattelin asettaa tukipatsaan sääntöjen ulkopuolelle tolpasta kattorakenteeseen:

Valkoinen parveketolppa ja vesikouru, pieni rako tolpan ja palkin välillä, tarvittavia korjauksia ja maalia pohdittu keskustelussa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.