Olen asentanut kannattavan säännön 145x70 katoksen katolle. Säännön pituus on 4m. Katon leveys on 4m ja syvyys n. 5-5,5m talon julkisivusta. Katto on tasainen katto, jossa on reuna ja n. 15 asteen kaltevuus. Haluan "loveta" julkisivusta ulospäin menevät säännöt (145x45mm) upottaakseni teräksen ja sitten asentaa kattopaneelin siten, että säännöt eivät näy. Kysymykseni on, mikä teräksen mitoitus vaaditaan korvaamaan nykyinen 145x70mm sääntö. Kiitollinen vastauksesta ammattilaiselta!

A
En ymmärrä. Mitä yrität tehdä? Haluatko lisätä huonekorkeutta vai mikä juttu on?

On olemassa oikea tapa edetä. Ota yhteyttä rakennesuunnittelijaan ja saat tämän laskettua papereineen päivineen, tee rakennusilmoitus ja näin on kaikki oikein tehty.

Den ofrivillige klåparen sanoi:
En ymmärrä. Mitä yrität tehdä? Haluatko lisätä huonekorkeutta vai mikä homma?

On olemassa oikea tapa edetä. Otat yhteyttä rakennesuunnittelijaan ja saat laskelmat papereineen kaikkineen, teet rakennusilmoituksen ja niin kaikki on tehty oikein.
En halua näkyvää kantavaa palkkia.
Haluan korvata sen pienemmällä neliöteräksellä, esimerkiksi 50x50 tai vastaavalla, jonka voin upottaa
Toisten palkkien alle, jotka menevät ulos itse talon julkisivusta ja kantavat lasikuistin katon.
Näihin palkkeihin haluan tehdä lovet alapuolelta
ja upottaa teräksen.

A
F freyan sanoi:
En halua näkyvää kantavaa palkkia.
Haluan korvata sen pienemmällä neliöteräsprofiililla, tyyppiä 50x50 tai vastaava, jonka voin upottaa
toisten palkkien alle, jotka ulottuvat itse talon julkisivusta ja kantavat pihahuoneen kattoa.
Näihin palkkeihin haluan tehdä lovia alapuolelta
ja upottaa teräksen.
Ahaa. Kannattaa antaa rakennesuunnittelijan katsoa tuo, muutat myös pitkittäispalkkeja, todennäköisesti on jonkin verran leikkausta siellä, missä haluat tehdä lovet.

Aha. Antaa jonkun konstruktiomestarin katsoa tuota, sinä muutat myös pitkittäisiä sääntöjä, siellä missä teet uurroksen voi olla todennäköisesti jonkin verran leikkausta.
Ei ole ruuveja siellä missä teen uurroksen. Vain reunoissa kiinnitetty, mitä voin nähdä.
Tämä sääntö sijaitsee kaikkien muiden alla ja tukee keskellä, joten ei tule olemaan taivutusta katolla sekä niin, että voi kävellä sen päällä ilman romahdusriskiä jne.
Toivoin, että olisi joku pätevä konstruktioinsinööri, joka voisi antaa pätevän vinkin 😀

A
F freyan sanoi:
Ei ole ruuveja siinä kohdassa, jossa minun pitäisi sahata ura. Ainoastaan kiinnitetty reunoihin sen mitä näen.
Tämä palkki on kaikkien muiden alla ja kantaa keskellä, jotta katto ei painuisi alas ja jotta katolla voi kävellä ilman sortumisriskiä jne.
Toivoin, että olisi ollut joku pätevä rakentaja, joka voisi antaa pätevän vinkin 😀
Leikkaus, ei ruuvi! :)

Tässä foorumissa on paljon osaavaa väkeä, mutta rakennelaskelmien tekeminen on aikaa vievää ja kognitiivisesti rasittavaa. Kaikkein pätevin keskustelu, jonka olen nähnyt aiheesta, oli itse asiassa eilen, jossa joku halusi nostaa tietyn massan palkkipoikkileikkauksessa - mikä käsitellään aivan esimmäisissä luvuissa johdatuskurssilla lujuusoppiin. Muulloin en ole nähnyt kenenkään laskevan jäykkyyttä tai jännityksiä. Jos saat jonkun tekemään sen ilmaiseksi, onnea, mutta mitä yleensä tapahtuu (jos joku ylipäätään vastaa) on, että tulee paljon arvailuja (esitettynä varmoina vastauksina), mutta jotka eivät ole käytännössä minkään arvoisia.

Leikkaus, ei ruuvi! :)

Tällä foorumilla on runsaasti pätevää väkeä, mutta rakenteellisten laskelmien tekeminen on aikaa vievää ja kognitiivisesti rasittavaa. Eilen näin itse asiassa avauksen, joka oli tähän mennessä pätevin näkemäni ketju tästä aiheesta. Joku halusi nostaa tietyn massan poikkileikkauspalkin avulla - asia, joka käsitellään aivan ensimmäisissä luvuissa johdanto-opintojakson lujuusopissa. En ole koskaan muuten nähnyt kenenkään laskevan jäykkyyttä tai jännityksiä. Jos saat jonkun tekemään tämän puolestasi ilmaiseksi, onneksi olkoon, mutta useimmiten käy niin (jos joku ylipäätään vastaa), että tarjolla on kasa arvauksia (joita yritetään esittää varmoina vastauksina), mutta jotka eivät käytännössä ole minkään arvoisia.
Ok, minun pitää kai kääntyä jonkun suunnittelijan puoleen, joka voi auttaa minua.
Kiitos viesteistäsi.
Ps. Mikä on Leikkaus?🤔
En ole koskaan kuullut tätä sanaa aiemmin. Anteeksi tietämättömyyteni 😏

A
F freyan sanoi:
Ok, minun on kai tarkistettava se jonkun suunnittelijan kanssa, joka voi auttaa minua.
Kiitos viesteistäsi.
Ps. Mikä on Sjuv?🤔
En ole koskaan kuullut sanaa ennen. Anteeksi tietämättömyyteni 😏
Olin tehnyt sen joka tapauksessa! Toivon, että joku tulee ja auttaa sinua, mutta odotukseni eivät ole huipussaan.

Shear on hieman huolimattomasti sanottu, minun olisi pitänyt kirjoittaa leikkausvoima tai leikkausjännitys. Se on käsite, jota käytetään kuvaamaan voimaa/jännitystä kehossa, katso alla olevaa kuvaa, niin se selitetään luultavasti paremmin kuin mitä kirjoittaisin novellin täällä. :)

Kaavio, joka esittää voimia: vetovoima, puristus, leikkausvoima ja taivutus, jotka vaikuttavat materiaalin muotoon ja rakenteeseen.

Muuten, olen voinut ymmärtää väärin, mitä haluat tehdä, vaikeaa tekstin kanssa.

S
Piirustus auttaa todella paljon.

• Tykkään
Kardan79 ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.