1 633 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Korvata avväxling hammarbandilla ja vanerilla?
Olen suunnittelemassa sisäseinää, joka kantaa makuuparven. Olen lukenut, että pystyssä olevat palkit dimensiolla 45x95 cc 45 upotetulla 45x120 välipalkilla ylhäällä antaa tarpeeksi vakautta. Ongelma on nyt se, että haluaisin laittaa pystysuoran puupaneelin näille seinille, ja naulalistan kanssa seinän paksuus kasvaa merkittävästi, 181 mm (2×28 lista + 2x15 paneeli + 95 palkki). Sen lisäksi, että tuntuu kuin kulkisi pankkiholviin, joutuu myös käsittelemään paksuja ovikarmeja ja kunnon verhouksia.
Ajattelin sitten pienentää 45x70 mutta pienentää cc:hen 30 ja lisäksi laittaa k-vanerilevy naulalistan sijasta sekä vahvistamaan että pienentämään paksuutta entisestään. Ongelmaksi muodostuu silloin välipalkki. Ei voi upottaa 45x120 mm 70 mm palkkiin.
Voisiko toimia, että laitaisi ylhäälle piilosäleen ja sitten vastaavan kerroksen lyhyitä palkkeja rinnakkain piilosäleen kanssa, esimerkiksi noin 200 mm alapuolelle? Seinän yläosa toimisi silloin laatikkopalkkina ja voisi ehkä korvata välipalkin?
Onko kukaan törmännyt samanlaiseen tilanteeseen?
Ajattelin sitten pienentää 45x70 mutta pienentää cc:hen 30 ja lisäksi laittaa k-vanerilevy naulalistan sijasta sekä vahvistamaan että pienentämään paksuutta entisestään. Ongelmaksi muodostuu silloin välipalkki. Ei voi upottaa 45x120 mm 70 mm palkkiin.
Voisiko toimia, että laitaisi ylhäälle piilosäleen ja sitten vastaavan kerroksen lyhyitä palkkeja rinnakkain piilosäleen kanssa, esimerkiksi noin 200 mm alapuolelle? Seinän yläosa toimisi silloin laatikkopalkkina ja voisi ehkä korvata välipalkin?
Onko kukaan törmännyt samanlaiseen tilanteeseen?
Voit sen sijaan laittaa horisontaaliset kortlingit spikläkten asemesta. Eli, sen sijaan että asennat spikläkten ulkopuolelle reglar, laitat kortlingit reglarin väliin samoille tasoille, joille olisit asentanut spikläkten. Silloin säästät 2x28mm ja saat seinän, joka on 13 cm paksu 18:n sijaan.
T ToRy sanoi:Voit laittaa naulalistoituksen sijaan vaakasuoria runkopuita. Eli sen sijaan, että laitat naulalistoituksen koolausten ulkopuolelle, asetat runkopuut koolausten väliin samoille tasoille, joille olisit asettanut naulalistoituksen. Säästät näin 2x28mm ja saat seinän, joka on 13 cm paksu sen sijaan, että se olisi 18.
Olen miettinyt tätä, mutta ajattelin, että tämä olisi melko työlästä ja että olisi vaikeaa saada tasainen alusta paneelille? En ole koskaan ennen naulannut paneelia, joten minulla ei ole tarkkaa tuntumaa siitä, kuinka tasaista sen pitäisi olla. Mutta tämä ratkaisi ongelman aivan varmasti.T ToRy sanoi:Voit laittaa naulalistoituksen sijaan vaakasuoria runkopuita. Eli sen sijaan, että laitat naulalistoituksen koolausten ulkopuolelle, asetat runkopuut koolausten väliin samoille tasoille, joille olisit asettanut naulalistoituksen. Säästät näin 2x28mm ja saat seinän, joka on 13 cm paksu sen sijaan, että se olisi 18.
Luulen, että jos olet vain huolellinen, kun asetat kortlingarna, sinun pitäisi pystyä saamaan "epätasaisuustason" enintään millimetri, luultavasti vähemmän. Olen itse tehnyt näin, kun seinän paksuus on ollut tärkeä. Kyllä, enemmän työtä, mutta teet sen vain kerran. Muuten seinä on liian paksu joka kerta, kun näet sen... 
Lulaua sanoi:
Ok, kuulostaa lupaavalta. Auttaisiko jos kiinnittäisi sanotaan yksi korttausväli levyillä molemmilta puolilta ja sitten ruuvaisi, vai onko kyseessä mittaaminen ja säätely?T ToRy sanoi:Uskon, että jos olet vain tarkka, kun asetat korttaukset, sinun pitäisi pystyä saavuttamaan epätasaisuustaso enintään millimetrillä, todennäköisesti vähemmän. Olen itse tehnyt näin, kun seinän paksuus on ollut tärkeää.
Kyllä, enemmän työtä, mutta teet sen vain kerran. Muuten seinä on aina liian paksu, kun näet sen...![]()
Olen tuntenut sormillani ja kiristänyt ruuvia, kun se on tuntunut oikealta, mutta kiinnittää pysäyttimen toiselle puolelle ja sitten painaa hieman sopivasti pysäytintä vasten pitäisi toimia. Yli 70 cm pitkä sääntö, joka kiinnitetään tukevasti sääntöjä vasten, kun kiinnität kortlingen, pitäisi ratkaista tämä tehtävä hyvin, ja on helppo siirtää seuraavaan paikkaan.
Se kuulostikin vielä paremmalta, kiitos panoksestasi.T ToRy sanoi:Olen tuntenut sormilla ja kiristänyt ruuvia, kun se on tuntunut oikealta, mutta yhden puolen ohjaimen kiinnittäminen ja sitten painamalla sopivasti kohtisen ohjainta vasten pitäisi toimia. 70+ cm pitkä sääntö, joka pakotetaan sääntöjä vasten, kun ruuvaat kiinni kohtisen, pitäisi ratkaista tehtävän hyvin, ja se on helppo siirtää seuraavaan kohtaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Dolda fel husköp - Anticimex vägrar ersätta
Juridik -
Vilket ftx-aggregat ska ersätta ett rexovent rdaa-1-4-1
Ventilation -
Vad kan ersätta Decorama 4913?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ohita varvaspalkki ylivaihtopalkin päällä?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Ryhmätuki, kantava palkki
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka